Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym w szkole podstawowej i ponadpodstawowej PC-2S-MNU
TREŚCI PROGRAMOWE
- Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
- Podstawy prawne funkcjonowania szkół specjalnych – analiza statutu szkoły specjalnej.
- Analiza programów nauczania w szkołach specjalnych
- Nauczanie technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie) w szkołach specjalnych
- Metody nauczania wykorzystywane w szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
- Edukacja seksualna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
- Sposoby realizacji przedmiotu "rozwijanie kreatywności"
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych
- Sposoby korzystania z instytucji medycznych, policji i innych służb społecznych
- Metody kształtowania postaw proekologicznych w kontaktach z przyrodą
- Sport dla osób z niepełnosprawnością intelektualną – ruch „Olimpiad specjalnych”
- Sposoby kształtowania asertywności u osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
- Sposoby przygotowania uczniów szkół specjalnych do życia dorosłego – niezależność, odpowiedzialność, umiejętność podejmowania decyzji, prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną, podjęcie pracy
W cyklu 2020Z:
WYKŁAD ĆWICZENIA |
W cyklu 2020Zn:
WYKŁAD ĆWICZENIA |
W cyklu 2021Z:
WYKŁAD ĆWICZENIA |
W cyklu 2021Zn:
WYKŁAD ĆWICZENIA |
W cyklu 2022Z:
Wykład/Ćwiczenia - Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Sposoby i możliwości dostosowania procesu edukacyjno-terapeutycznego do indywidulanych potrzeb i możliwości uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Sposoby i możliwości zastosowania środków informatycznych w edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Edukacja seksualna osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. - Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Obowiązująca dokumentacja obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością. - Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. - Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres. - Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej |
W cyklu 2022Zn:
Wykład/Ćwiczenia - Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Sposoby i możliwości dostosowania procesu edukacyjno-terapeutycznego do indywidulanych potrzeb i możliwości uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Sposoby i możliwości zastosowania środków informatycznych w edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Edukacja seksualna osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. - Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Obowiązująca dokumentacja obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością. - Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. - Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres. - Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w szkole podstawowej i ponadpodstawowej
Zna metody, formy kształcenia i wychowania uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej i ponadpodstawowej
Zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej i ponadpodstawowej
Zna trudności w opanowaniu programu kształcenia przez uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania
Zna środki informatyczne możliwe do wykorzystania w edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną
Umiejętności
Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną,
Potrafi dokonać krytycznej analizy zajęć dydaktycznych realizowanych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej
Potrafi opracować scenariusz lekcji dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkole podstawowej i ponadpodstawowej
Potrafi dostosować proces rewalidacyjno – wychowawczy do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością edukacyjną i wychowawczą
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Z:
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
W cyklu 2022Zn:
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna. |
W cyklu 2020Zn:
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna. Ćw. Grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a79e2ecfbfd9b4709b228e6e5fd3f8e14%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ec061834-5068-4ac5-a318-1c750e6cce1e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ćw. Grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3add0cde6a28c047afa9af472dd6fdb0cf%40thread.tacv2/conversations?groupId=5fbdd097-dc05-4347-ad11-bbf670d697dc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna. |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna. |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna. |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: