Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu PC-2S-MNP
TREŚCI PROGRAMOWE
- Podstawy prawne funkcjonowania przedszkola specjalnego, integracyjnego i ogólnodostępnego.
- Statut przedszkola, programy wychowania w przedszkolu, założenia i planowanie rozkładu materiału, przygotowanie scenariuszy zajęć przedszkolnych.
- Formy, zadania, możliwości, w zakresie działalności przedszkola specjalnego integracyjnego i ogólnodostępnego.
- Etapy pracy nauczyciela w przedszkolu: wizja, wiedza, motywy, środki, wsparcie, plan działania, ewaluacja.
- Rozwój i funkcjonowanie psychospołeczne dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym.
- Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu specjalnym, integracyjnym i ogólnodostępnym.
- Metody i formy pracy w przedszkolu.
- Zabawa swobodna i zabawa dydaktyczna jako wyznaczniki i wymiary aktywności własnej dziecka.
- Obserwacja dziecka jako podstawa do ewaluacji wytycznych dotyczących jego rozwoju i edukacji.
- Wyznaczniki diagnozy gotowości szkolnej dziecka.
- Warsztat zawodowy nauczyciela pracującego w przedszkolu.
W cyklu 2020L:
- Podstawy prawne funkcjonowania przedszkola specjalnego, integracyjnego i ogólnodostępnego. - Charakterystyka rozwojowa małego dziecka z niepełnosprawnością intelektualną - Statut przedszkola, programy wychowania w przedszkolu, założenia i planowanie rozkładu materiału, założenia metodyczne scenariuszy zajęć przedszkolnych. - Formy, zadania, możliwości, w zakresie działalności przedszkola specjalnego integracyjnego i ogólnodostępnego. - Zabawa swobodna i zabawa dydaktyczna jako wyznaczniki i wymiary aktywności własnej dziecka. - Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu specjalnym, integracyjnym i ogólnodostępnym. - Metody i formy pracy w przedszkolu. - Obserwacja dziecka jako podstawa do ewaluacji wytycznych dotyczących jego rozwoju i edukacji. - Praca nauczyciela w przedszkolu wyzwania i zagrożenia. - Warsztat zawodowy nauczyciela pracującego w przedszkolu. |
W cyklu 2020Ln:
- Podstawy prawne funkcjonowania przedszkola specjalnego, integracyjnego i ogólnodostępnego. - Charakterystyka rozwojowa małego dziecka z niepełnosprawnością intelektualną - Statut przedszkola, programy wychowania w przedszkolu, założenia i planowanie rozkładu materiału, założenia metodyczne scenariuszy zajęć przedszkolnych. - Formy, zadania, możliwości, w zakresie działalności przedszkola specjalnego integracyjnego i ogólnodostępnego. - Zabawa swobodna i zabawa dydaktyczna jako wyznaczniki i wymiary aktywności własnej dziecka. - Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu specjalnym, integracyjnym i ogólnodostępnym. - Metody i formy pracy w przedszkolu. - Obserwacja dziecka jako podstawa do ewaluacji wytycznych dotyczących jego rozwoju i edukacji. - Praca nauczyciela w przedszkolu wyzwania i zagrożenia. - Warsztat zawodowy nauczyciela pracującego w przedszkolu. |
W cyklu 2021L:
- Podstawy prawne funkcjonowania przedszkola specjalnego, integracyjnego i ogólnodostępnego. |
W cyklu 2021Ln:
- Podstawy prawne funkcjonowania przedszkola specjalnego, integracyjnego i ogólnodostępnego. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna cele, treści i wybrane metody wychowania przedszkolnego
Zna zasady kształcenia i wychowania dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu
Zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą w przedszkolu
Umiejętności
Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb dziecka
Potrafi współpracować w grupie realizując zadania
Kompetencje społeczne
Odpowiedzialnie pełni rolę zawodową związaną z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: 1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008), Dziecięca matematyka. 2. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, WSiP 3. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008), Wspomaganie rozwoju trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, WSiP 4. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2011), Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski, IMPULS 5. Al-Khamisy D., (2001), Zabawa dydaktyczna w przedszkolu, Raabe nr.13 6. Al-Khamisy D., (2006), Obserwacja dziecka w przedszkolu, Raabe 7. Brzezińska A. (1998), Psychopedagogiczne aspekty edukacji przedszkolnej 8. Włoch S., (2006), Edukacja przedszkolna w teorii i praktyce, 9. Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. z 2010r. NR 228, poz.1489), 10. Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1490) UZUPEŁNIAJĄCA: 1 Gruszczyk- Kolczyńska E., (2008), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP 2 Florek A. (1998), Uczymy się żyć razem 3 Maciarz A. (1999), Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków, Impuls, |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: 1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008), Dziecięca matematyka. 2. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, WSiP 3. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008), Wspomaganie rozwoju trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, WSiP 4. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2011), Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski, IMPULS 5. Al-Khamisy D., (2001), Zabawa dydaktyczna w przedszkolu, Raabe nr.13 6. Al-Khamisy D., (2006), Obserwacja dziecka w przedszkolu, Raabe 7. Brzezińska A. (1998), Psychopedagogiczne aspekty edukacji przedszkolnej 8. Włoch S., (2006), Edukacja przedszkolna w teorii i praktyce, 9. Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. z 2010r. NR 228, poz.1489), 10. Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1490) UZUPEŁNIAJĄCA: 1 Gruszczyk- Kolczyńska E., (2008), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP 2 Florek A. (1998), Uczymy się żyć razem 3 Maciarz A. (1999), Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków, Impuls, |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: UZUPEŁNIAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: pogadanka, dyskusja, praca z tekstem, działania praktyczne, metoda sytuacyjna, zdalna metoda pracy Link do Zespołu w Teams: NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 8 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 2 Inne formy (prowadzenie i obserwacja zajęć) 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2020Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: pogadanka, dyskusja, praca z tekstem, działania praktyczne, metoda sytuacyjna, zdalna metoda pracy Link do Zespołu w Teams: Gr1: Gr2: NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 8 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 2 Inne formy (prowadzenie i obserwacja zajęć) 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2021L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe,pracy zdalnej np. wykład, ćwiczenia 15 |
W cyklu 2021Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: