Metodyka nauczania czytania i pisania PC-2S-MNC
TREŚCI PROGRAMOWE
- Wieloaspektowość procesu czytania i pisania
- Psychofizjologiczne i lingwistyczne podstawy czytania i pisania
- Definicje czytania i pisania
- Czynniki warunkujące efektywność procesu czytania i pisania
- Gotowość do nauki czytania i pisania, jej aspekty, elementy
- Pomiar gotowości do nauki czytania i pisania
- Elementarna nauka czytania i pisania: aspekt techniczny, aspekt semantyczny, aspekt krytyczno-twórczy
- Kształtowanie umiejętności czytania i pisania: poznawanie liter, metody początkowej nauki czytania i pisania, doskonalenie umiejętności czytania i pisania.
W cyklu 2020L:
1. Gotowość do nauki czytania i pisania, jej aspekty, elementy |
W cyklu 2020Ln:
1. Gotowość do nauki czytania i pisania, jej aspekty, elementy |
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Ln:
Wiedza Opisuje i wyjaśnia czytanie jako proces komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłócenia, zna funkcje oceny umiejętności czytania i pisania, rodzaje tekstów do czytania i pisania, usprawnianie umiejętności czytania i pisania Opisuje i wyjaśnia teorie dotyczące procesu intelektualnego jakim jest opanowanie umiejętności czytania i pisania, psycholingwistycznych podstaw czytania, przebiegu procesu czytania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów w strukturze poznawczej, psychomotorycznej, sensorycznej, semantycznej, krytyczno twórczej, grafomotorycznej, motywacyjnej, słownikowo- pojęciowej Opisuje strategie i etapy kształtowania umiejętności czytania i pisania oaz alternatywne metody nabywania tych umiejętności, zna właściwości czytającego podmiotu, własności czytanego tekstu, metody początkowej nauki czytania, eksperymentalne metody nauki czytania Umiejętności Analizuje i stosuje wiedzę teoretyczną z zakresu procesu czytania i pisania w projektach metodycznych Określa prawidłowości i zaburzenia występujące w procesie nauki czytania i pisania Opracowuje praktycznym projekt zastosowania poznanych metod nauki czytania i pisania Poszukuje optymalnych rozwiązań w zakresie alternatywnych i efektywnych metod nauki czytania i pisania Kreatywnie korzysta z wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Opisuje i wyjaśnia czytanie jako proces komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłócenia, zna funkcje oceny umiejętności czytania i pisania, rodzaje tekstów do czytania i pisania, usprawnianie umiejętności czytania i pisania
Opisuje i wyjaśnia teorie dotyczące procesu intelektualnego jakim jest opanowanie umiejętności czytania i pisania, psycholingwistycznych podstaw czytania, przebiegu procesu czytania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów w strukturze poznawczej, psychomotorycznej, sensorycznej, semantycznej, krytyczno twórczej, grafomotorycznej, motywacyjnej, słownikowo- pojęciowej
Opisuje strategie i etapy kształtowania umiejętności czytania i pisania oaz alternatywne metody nabywania tych umiejętności, zna właściwości czytającego podmiotu, własności czytanego tekstu, metody początkowej nauki czytania, eksperymentalne metody nauki czytania
Umiejętności
Analizuje i stosuje wiedzę teoretyczną z zakresu procesu czytania i pisania w projektach metodycznych
Określa prawidłowości i zaburzenia występujące w procesie nauki czytania i pisania
Opracowuje praktycznym projekt zastosowania poznanych metod nauki czytania i pisania
Poszukuje optymalnych rozwiązań w zakresie alternatywnych i efektywnych metod nauki czytania i pisania
Kreatywnie korzysta z wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Literatura
W cyklu 2020L:
Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa. |
W cyklu 2020Ln:
Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa. |
W cyklu 2021L:
1. Bogdanowicz, M., Barańska, M., Jakacka, E. (2006). Metoda Dobrego Startu: od wierszyka do literki. Gdańsk: Harmonia. |
W cyklu 2021Ln:
1. Bogdanowicz, M., Barańska, M., Jakacka, E. (2006). Metoda Dobrego Startu: od wierszyka do literki. Gdańsk: Harmonia. |
W cyklu 2022Ln:
1. Bogdanowicz, M., Barańska, M., Jakacka, E. (2006). Metoda Dobrego Startu: od wierszyka do literki. Gdańsk: Harmonia. 2. Brzezińska, A. Czytanie i pisanie nowy język dziecka. WSiP, Warszawa 1987 2. Capińska, E. (1998). Czytanie krytyczno-twórcze. Edukacja i Dialog, 2, 56-61. 3. Gruba, J. (2002) : Komputerowe wspomaganie umiejętności czytania u dzieci sześcioletnich. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 4. Malmquist, E. (1982). Nauka czytania w szkole podstawowej. Warszawa: WSiP. 5. Majchrzak, I. (1995). Wprowadzanie dziecka w świat pisma. Warszawa: WSiP. 6. D. Czelakowska, Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA: link do zespołu MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1c071258187941d0a8b5e15d7099cff4%40thread.tacv2/conversations?groupId=017da51f-275b-4067-b215-6ad4abf81afd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zajęcia odbywają się w aplikacji MS Teams zgodnie z planem. |
W cyklu 2020Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: link do zespołu MS Teams: gr. 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2f66e43fbd9d4387892ad2f6e24de440%40thread.tacv2/conversations?groupId=754588bd-27db-43d0-a538-8763aa3971f5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zajęcia odbywają się w aplikacji MS Teams zgodnie z planem. |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: