Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole podstawowej - 2 PC-2S-MN2
TREŚCI PROGRAMOWE
- Planowanie procesu kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.
- Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania matematyki na II etapie edukacji.
- Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania historii na II etapie edukacji.
- Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania przyrody na II etapie edukacji.
- Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania muzyki na II etapie edukacji.
- Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania plastyki na II etapie edukacji.
- Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania zajęć komputerowych na II etapie edukacji.
- Dostosowywanie procesu kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.
- Kontrola i ocena wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji; wyniki sprawdzianów i egzaminów; ewaluacja programów nauczania.
W cyklu 2020Z:
Treści wykładów: 1. Planowanie procesu kształcenia i wychowania dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji. Treści ćwiczeń: 1. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania matematyki na II etapie edukacji. |
W cyklu 2020Zn:
Treści wykładów: 1. Planowanie procesu kształcenia i wychowania dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji. Treści ćwiczeń: 1. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania matematyki na II etapie edukacji. |
W cyklu 2021Z:
Treści wykładów: 1. Planowanie procesu kształcenia i wychowania dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji. Treści ćwiczeń: 1. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania matematyki na II etapie edukacji. |
W cyklu 2021Zn:
Treści wykładów: |
W cyklu 2022Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Z:
Treści wykładów: 1. Planowanie procesu kształcenia i wychowania dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji. Treści ćwiczeń: 1. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania matematyki na II etapie edukacji. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II etapie edukacyjnym
Zna metody i formy kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacyjnym
Zna zasady kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacyjnym
Zna dokumentację edukacyjno - terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II etapie edukacyjnym
Zna trudności w opanowaniu programu kształcenia przez uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania,
Zna środki informatyczne możliwe do wykorzystania w edukacji i rehabilitacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Umiejętności
Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Potrafi dokonać krytycznej analizy zajęć dydaktycznych realizowanych na II etapie edukacyjnym
Potrafi współpracować w grupie realizując zadania
Kompetencje społeczne
Świadomie podejmuje zadania związane z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego
Kryteria oceniania
praca z tekstem
dyskusja
praca zespołowa
działania praktyczne
kolokwium pisemne
Literatura
1. Chłapowski, W., Smirnow, E. (red.). (1983). Nauczanie historii w szkole podstawowej specjalnej. Warszawa: WSiP.
2. Frydrychowska, L.(1982). Nauczanie języka polskiego w klasach 5-8 szkoły podstawowej specjalnej. Poradnik metodyczny. Warszawa: WSiP
3. Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP
4. Głodkowska, J. (red.). (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: APS
5. Małkowska, T. (1983). Nauczanie przyrody w szkole podstawowej specjalnej. Warszawa: WSiP.
6. Muszyńska, I., Kowaliszyn, K. (1992). Nauczanie języka polskiego w klasie 3 i 4 szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP
7. Pasternak, E. (1991). Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania w klasach wyższych szkoły podstawowej specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Lublin: UMCS.
8. Pasternak, E. (1994). Materiały z metodyki kształcenia upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole specjalnej. Lublin: wyd. UMCS.
9. Sadowska, S. (red.). (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Toruń: Akapit
10. Siwek, H.(1992). Możliwości matematyczne uczniów szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP.
11. Smykowska, D. (2006). Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Kraków: Impuls
12. Stawowy-Wojnarowska ,I.(red.). (1990). Nauczanie w klasach 4-8 szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP.
13. Tkaczyk, G., Serafin, T. (red.).(2001). Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Warszawa: MEN.
14. Węglińska, M.(2005). Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych. Kraków: Impuls.
15. Wyczesany J. (2005). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Chłapowski, W., Smirnow, E. (red.). (1983). Nauczanie historii w szkole podstawowej specjalnej. Warszawa: WSiP. Akty prawne: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników. |
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: 1. Chłapowski, W., Smirnow, E. (red.). (1983). Nauczanie historii w szkole podstawowej specjalnej. Warszawa: WSiP. Akty prawne: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników. |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Chłapowski, W., Smirnow, E. (red.). (1983). Nauczanie historii w szkole podstawowej specjalnej. Warszawa: WSiP. Akty prawne: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników. |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Chłapowski, W., Smirnow, E. (red.). (1983). Nauczanie historii w szkole podstawowej specjalnej. Warszawa: WSiP. Akty prawne: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 Link do zespołu (wykład): Link do zespołu (ćwiczenia) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9feceb506bd8437d9c7e958faff67af7%40thread.tacv2/conversations?groupId=bda1d964-3fba-4735-b774-0e948de16fd1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 link do zespołu w aplikacji Teams (wykład): Link do zespołu (ćwiczenia): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a766ae2172ba84b0d87ea4cbf8f292b7d%40thread.tacv2/conversations?groupId=eeb63d40-1cf7-4c2b-acb1-14d58af42d6b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2021Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: