Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole podstawowej - 1 PC-2S-MN1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania.
- Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym.
- Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych: cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej.
- Kształcenie zintegrowane uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim.
- Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na pierwszym etapie edukacyjnym.
- Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I – III.
- Cele, treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym.
- Zasady kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym.
- Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
- Edukacja polonistyczna:
• cele edukacji polonistycznej;
• metody nauki pisania i czytania;
• podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych.
- Edukacja matematyczna:
• cele edukacji matematycznej;
• orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie;
• monografia liczby naturalnej;
• kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania;
• kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia;
• kształtowanie pojęć geometrycznych.
W cyklu 2020L:
Treści wykładów: 1. Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. Treści ćwiczeń: 1. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej , cele nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Organizacja nauczania i wychowania uczniów. 5. Edukacja polonistyczna: 6.Edukacja matematyczna: |
W cyklu 2020Ln:
TTreści wykładów: 1. Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. Treści ćwiczeń: 1. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej , cele nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Kształcenie zintegrowane uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim - specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Organizacja nauczania i wychowania uczniów. 4.Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Edukacja polonistyczna: 6.Edukacja matematyczna: |
W cyklu 2021L:
Treści wykładów: 1. Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. Treści ćwiczeń: 1. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej , cele nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Kształcenie zintegrowane uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim - specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Organizacja nauczania i wychowania uczniów. 4.Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Edukacja polonistyczna: 6.Edukacja matematyczna: |
W cyklu 2021Ln:
- Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na I etapie edukacyjnym
Zna metody i formy kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym
Zna zasady kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym
Zna dokumentację edukacyjno - terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na I etapie edukacyjnym
Zna trudności w opanowaniu programu kształcenia przez uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania
Zna środki informatyczne możliwe do wykorzystania w edukacji i rehabilitacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Umiejętności
Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Potrafi dokonać krytycznej analizy zajęć dydaktycznych realizowanych na I etapie edukacyjnym
Potrafi współpracować w grupie realizując zadania
Kompetencje społeczne
Prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: 1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa: WSiP. Literatura uzupełniająca: 1. Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: 1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa: WSiP. Literatura uzupełniająca: 1. Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: 1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa: WSiP. Literatura uzupełniająca: 1. Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 Link do zespołu w aplikacji Teams (wykłady): Link do zespołu w aplikacji Teams (ćwiczenia): https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3acd83d8752a684a9cad10b213942b8724%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=65dfb8c7-9a80-498d-97e8-ce8e9fa84fe4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Link do zespołu w aplikacji Teams (wykłady): Link do zespołu w aplikacji Teams (ćwiczenia): |
W cyklu 2021L:
etody: wykład, dyskusja, praca z tekstem NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 |
W cyklu 2021Ln:
Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: