Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej dziecka z wadą słuchu PC-2S-MKS
TREŚCI PROGRAMOWE
- Omówienie celów i treści przedmiotu
- Metodyka ćwiczeń:
- usprawniających
• w zakresie wykorzystania resztek słuchowych,
• w zakresie ćwiczeń artykulacyjnych,
• w zakresie ćwiczeń fonacyjnych,
• w zakresie ćwiczeń oddechowych
• wyrównawczych
- korekcyjnych - wyrównywanie zaburzeń parcjalnych
- Trening słuchowy i jego etapy - omówienie materiałów do ćwiczeń na dźwiękach mowy i otoczenia
- Kroki metodyczne i usprawnianie odczytywania mowy z ust
- Fonogesty - wspomaganie odczytywania mowy z ust
- Prezentacje i przeprowadzenie przykładowych zajęć z wykorzystaniem różnych metod wspomagających pracę z dziećmi z wadą słuchu:
• Metoda 18 struktur wyrazowych
• Metoda Dobrego Startu
• Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
• Kinezjologia Edukacyjna Paula Denisona
• Psychomotoryka
• Reedukacja trudności w czytaniu i pisaniu dzieci z wadą słuchu
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE - Omówienie celów i treści przedmiotu - Metodyka ćwiczeń: - usprawniających • w zakresie wykorzystania resztek słuchowych, • w zakresie ćwiczeń artykulacyjnych, • w zakresie ćwiczeń fonacyjnych, • w zakresie ćwiczeń oddechowych • wyrównawczych - korekcyjnych - wyrównywanie zaburzeń parcjalnych - Trening słuchowy i jego etapy - omówienie materiałów do ćwiczeń na dźwiękach mowy i otoczenia - Kroki metodyczne i usprawnianie odczytywania mowy z ust - Fonogesty - wspomaganie odczytywania mowy z ust - Prezentacje i przeprowadzenie przykładowych zajęć z wykorzystaniem różnych metod wspomagających pracę z dziećmi z wadą słuchu: • Metoda 18 struktur wyrazowych • Metoda Dobrego Startu • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne • Kinezjologia Edukacyjna Paula Denisona • Psychomotoryka • Reedukacja trudności w czytaniu i pisaniu dzieci z wadą słuchu |
W cyklu 2022Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE - Omówienie celów i treści przedmiotu - Metodyka ćwiczeń: - usprawniających • w zakresie wykorzystania resztek słuchowych, • w zakresie ćwiczeń artykulacyjnych, • w zakresie ćwiczeń fonacyjnych, • w zakresie ćwiczeń oddechowych • wyrównawczych - korekcyjnych - wyrównywanie zaburzeń parcjalnych - Trening słuchowy i jego etapy - omówienie materiałów do ćwiczeń na dźwiękach mowy i otoczenia - Kroki metodyczne i usprawnianie odczytywania mowy z ust - Fonogesty - wspomaganie odczytywania mowy z ust - Prezentacje i przeprowadzenie przykładowych zajęć z wykorzystaniem różnych metod wspomagających pracę z dziećmi z wadą słuchu: • Metoda 18 struktur wyrazowych • Metoda Dobrego Startu • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne • Kinezjologia Edukacyjna Paula Denisona • Psychomotoryka • Reedukacja trudności w czytaniu i pisaniu dzieci z wadą słuchu |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o metodach terapii w surdologopedii oraz o sposobach oceny postępów w rewalidacji dziecka z wada słuchu
Zna metody wspomagania rozwoju dziecka z wada słuchu oraz metody wykorzystywane w reedukacji trudności w nauce czytania i pisania
Umiejętności
Posiada umiejętność przygotowania oraz przeprowadzenia prezentacji metod wykorzystywanych w reedukacji dziecka z wada słuchu (z przykładowymi ćwiczeniami do zajęć)
Potrafi przygotować, w oparciu o diagnozę wstępną, plan oraz opracować scenariusz zajęć reedukacyjnych dla dziecka z wada słuchu i przeprowadzić takie zajęcia
Kompetencje społeczne
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga prowadzącego indywidualną terapię dziecka z wadą słuchu
Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i przeprowadzone zajęcia z dzieckiem z wadą słuchu
Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role
Literatura
W cyklu 2020Z:
Csanyi Y., 1994, Słuchowo werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu., WSiP, Warszawa Hoffman B., 1979, Rewalidacja niesłyszących., PWN, Warszawa Lowe A., 1995, Wychowanie sluchowe. Historia-metody-możliwości. PWN, Warszawa Góralówna M., Hołyńska B., 1984, Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu., PZWL, Warszawa Kujawa E., Kurzyna M., 1994, Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, metodą 18 struktur wyrazowych, WSiP, Warszawa Młynarska M., Smereka T., 1992, Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy i myślenia dzieci z wadą słuchu, UG Zakład logopedii, Gdańsk Bogdanowicz M., 1999, Metoda dobrego startu, WSiP, Warszawa Szczepankowski B., 1990, Oczy pomagają słyszeć, PZG, Warszawa Bogdanowicz M., Kisiel B. Przasnyska M., 1994, Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP Warszawa Hannaford C., 1998, Podstawy kinezjologii edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza Medyk, Warszawa |
W cyklu 2020Zn:
Csanyi Y., 1994, Słuchowo werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu., WSiP, Warszawa Hoffman B., 1979, Rewalidacja niesłyszących., PWN, Warszawa Lowe A., 1995, Wychowanie sluchowe. Historia-metody-możliwości. PWN, Warszawa Góralówna M., Hołyńska B., 1984, Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu., PZWL, Warszawa Kujawa E., Kurzyna M., 1994, Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, metodą 18 struktur wyrazowych, WSiP, Warszawa Młynarska M., Smereka T., 1992, Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy i myślenia dzieci z wadą słuchu, UG Zakład logopedii, Gdańsk Bogdanowicz M., 1999, Metoda dobrego startu, WSiP, Warszawa Szczepankowski B., 1990, Oczy pomagają słyszeć, PZG, Warszawa Bogdanowicz M., Kisiel B. Przasnyska M., 1994, Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP Warszawa Hannaford C., 1998, Podstawy kinezjologii edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza Medyk, Warszawa |
W cyklu 2021Z:
Csanyi Y., 1994, Słuchowo werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu., WSiP, Warszawa Hoffman B., 1979, Rewalidacja niesłyszących., PWN, Warszawa Lowe A., 1995, Wychowanie sluchowe. Historia-metody-możliwości. PWN, Warszawa Góralówna M., Hołyńska B., 1984, Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu., PZWL, Warszawa Kujawa E., Kurzyna M., 1994, Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, metodą 18 struktur wyrazowych, WSiP, Warszawa Młynarska M., Smereka T., 1992, Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy i myślenia dzieci z wadą słuchu, UG Zakład logopedii, Gdańsk Bogdanowicz M., 1999, Metoda dobrego startu, WSiP, Warszawa Szczepankowski B., 1990, Oczy pomagają słyszeć, PZG, Warszawa Bogdanowicz M., Kisiel B. Przasnyska M., 1994, Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP Warszawa Hannaford C., 1998, Podstawy kinezjologii edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza Medyk, Warszawa |
W cyklu 2021Zn:
Csanyi Y., 1994, Słuchowo werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu., WSiP, Warszawa Hoffman B., 1979, Rewalidacja niesłyszących., PWN, Warszawa Lowe A., 1995, Wychowanie sluchowe. Historia-metody-możliwości. PWN, Warszawa Góralówna M., Hołyńska B., 1984, Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu., PZWL, Warszawa Kujawa E., Kurzyna M., 1994, Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, metodą 18 struktur wyrazowych, WSiP, Warszawa Młynarska M., Smereka T., 1992, Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy i myślenia dzieci z wadą słuchu, UG Zakład logopedii, Gdańsk Bogdanowicz M., 1999, Metoda dobrego startu, WSiP, Warszawa Szczepankowski B., 1990, Oczy pomagają słyszeć, PZG, Warszawa Bogdanowicz M., Kisiel B. Przasnyska M., 1994, Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP Warszawa Hannaford C., 1998, Podstawy kinezjologii edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza Medyk, Warszawa |
W cyklu 2022Z:
Csanyi Y., 1994, Słuchowo werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu., WSiP, Warszawa Hoffman B., 1979, Rewalidacja niesłyszących., PWN, Warszawa Lowe A., 1995, Wychowanie sluchowe. Historia-metody-możliwości. PWN, Warszawa Góralówna M., Hołyńska B., 1984, Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu., PZWL, Warszawa Kujawa E., Kurzyna M., 1994, Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, metodą 18 struktur wyrazowych, WSiP, Warszawa Młynarska M., Smereka T., 1992, Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy i myślenia dzieci z wadą słuchu, UG Zakład logopedii, Gdańsk Bogdanowicz M., 1999, Metoda dobrego startu, WSiP, Warszawa Szczepankowski B., 1990, Oczy pomagają słyszeć, PZG, Warszawa Bogdanowicz M., Kisiel B. Przasnyska M., 1994, Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP Warszawa Hannaford C., 1998, Podstawy kinezjologii edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza Medyk, Warszawa |
W cyklu 2022Zn:
Csanyi Y., 1994, Słuchowo werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu., WSiP, Warszawa Hoffman B., 1979, Rewalidacja niesłyszących., PWN, Warszawa Lowe A., 1995, Wychowanie sluchowe. Historia-metody-możliwości. PWN, Warszawa Góralówna M., Hołyńska B., 1984, Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu., PZWL, Warszawa Kujawa E., Kurzyna M., 1994, Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, metodą 18 struktur wyrazowych, WSiP, Warszawa Młynarska M., Smereka T., 1992, Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy i myślenia dzieci z wadą słuchu, UG Zakład logopedii, Gdańsk Bogdanowicz M., 1999, Metoda dobrego startu, WSiP, Warszawa Szczepankowski B., 1990, Oczy pomagają słyszeć, PZG, Warszawa Bogdanowicz M., Kisiel B. Przasnyska M., 1994, Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP Warszawa Hannaford C., 1998, Podstawy kinezjologii edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza Medyk, Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
link do zespołu |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania Godziny kontaktowe np. ćwiczenia - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 godz. |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania Godziny kontaktowe np. ćwiczenia - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 godz. |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania Godziny kontaktowe np. ćwiczenia - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 godz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: