Metody kreatywnej resocjalizacji PC-2S-MKR
Tematyka wykładów:
1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Specyfika praktycznych zabiegów tzw. koncepcji „twórczej resocjalizacji”. Cele „twórczej resocjalizacji”: wzbudzenie rozwoju strukturalnych czynników procesów twórczych i poznawczych nieprzystosowanych społecznie jednostek; zmiany ich wizerunku społecznego.
2. Wiara i religia w procesie autoresocjalizacji.
3. Metoda Teatru Resocjalizacyjnego.
4. Metoda resocjalizacyjna przez sport.
5. Idea resocjalizacji poprzez kulturę i sztukę.
6. Dogoterapia w pracy z jednostkami nieprzystosowanymi społecznie.
7. Wolontariat w hospicjach jako innowacyjna metoda pracy z więźniami.
8. Wykorzystanie właściwości jogi i medytacji w resocjalizacji na wybranych przykładach zakładów poprawczych i zakładów karnych.
9. Rekreacja i survival jako nowatorskie metody resocjalizacji z nieletnimi i więźniami.
10. Rekolekcje medytacyjne dla osadzonych jako nietypowe sposoby resocjalizacji.
ĆWICZENIA
1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Omówienie podstawowych założeń teoretycznych.
2. Prezentacja najważniejszych teorii twórczości
3. Heurystyczny model resocjalizacji
4. Metoda resocjalizacyjna przez sport (przygotowanie konspektu zajęć- realizacja podczas hospitacji w placówce resocjalizacyjnej)
5. Resocjalizacji poprzez kulturę i sztukę: terapia przez muzykę, plastyka jako metoda wspomagająca proces resocjalizacji.
6. Psychodrama i socjodrama jako metody wspomagające proces resocjalizacji
7. Tworzenie projektów twórczego oddziaływania na nieletnich (realizacja projektów przez studentów w wybranych placówkach).
8. Powtórzenie i podsumowanie materiału i zaliczenie zajęć.
W cyklu 2020Z:
WYKŁAD ĆWICZENIA |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Identyfikuje i opisuje uczestników procesu resocjalizacji, ich specjalne potrzeby oraz szacuje metody diagnozowania i rozpoznawania ich deficytów i potrzeb
Wymienia i opisuje nowatorskie metody i techniki pracy resocjalizacyjno – wychowawczej z jednostkami nieprzystosowanymi społecznie oraz zagrożonymi nieprzystosowaniem i demoralizacją.
Umiejętności
Prezentuje własne pomysły oddziaływań resocjalizacyjnych wykazując się kreatywnością i popiera ich uzasadnioną argumentacją w kontekście wybranych ujęć teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi w pracy pedagoga resocjalizacyjnego.
Projektuje i wybiera odpowiednio dobrane metody oddziaływań resocjalizacyjnych, mające swoje zastosowanie w pracy z dziećmi i młodzieżą zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym i wykolejoną społecznie.
Posiada umiejętność rozwijania twórczości i kreatywnych postaw wychowanka, umiejętnie włączając się w proces resocjalizacyjny osób społecznie nieprzystosowanych.
Kompetencje społeczne
Docenia konieczność pogłębiania swojej wiedzy teoretycznej oraz doświadczenia praktycznego w celu uzyskiwania efektów w pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej.
Podejmuje wyzwania dotyczące możliwości niesienia realnej pomocy innym jednostkom, mając głębokie przeświadczenie o sensie i konieczności swojej pracy oraz jej efektach.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Na czas edukacji on-line realizacja zajęć, przekazywanie studentom zagadnień do samodzielnego opracowania, treści programowych oraz monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS lub na adres służbowy prowadzących zajęcia. Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS lub USOS-mail. Konsultacje indywidulane ze studentami są prowadzone za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w godzinach dyżurów przy wykorzystaniu aplikacji Teams. Zajęcia realizowane są zgodnie z planem studiów za pośrednictwem aplikacji Teams Link do zespołu: Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 45 |
W cyklu 2021Z:
Stosowane metody kształcenia podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 45 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: