Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z autyzmem w szkole podstawowej PC-2S-MKA
TREŚCI PROGRAMOWE
- Podstawy prawne edukacji uczniów z autyzmem. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla poszczególnych typów szkół.
- Cele i zadania edukacji uczniów z autyzmem na I, II i III etapie edukacyjnym. Dokumentacja ucznia z autyzmem w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
- Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z autyzmem (charakterystyka ucznia z autyzmem). Konsekwencje zaburzeń ze spektrum autyzmu dla procesu uczenia się Zasady pracy z uczniem z autyzmem w kontekście dysfunkcji komunikacyjnych, społecznych, poznawczych, sensorycznych.
- Planowanie pracy edukacyjnej i terapeutycznej.
- Wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem - wybrane metody, formy i środki pracy z uczniem.
- Trening czystości, rozwijanie umiejętności samoobsługowych.
- Plany aktywności dla uczniów z autyzmem. Trening umiejętności prospołecznych u uczniów z autyzmem.
- Zajęcia grupowe dla dzieci z autyzmem (TUS).
- Zachowania problemowe u uczniów z autyzmem – programowanie pracy z uczniem (wzmocnienia, gospodarka żetonowa, system punktowy, modelowanie).
- Ćwiczenia usprawniające zaburzone funkcje poznawcze, motoryczne, komunikację, stymulacja sensoryczna - scenariusze zajęć dydaktycznych i rewalidacyjnych.
- Sytuacja edukacyjna ucznia z autyzmem w szkole przysposabiającej do pracy.
- Kompetencje nauczyciela - terapeuty w pracy z uczniem z autyzmem.
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: ĆWICZENIA: |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: ĆWICZENIA: |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: ĆWICZENIA: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z autyzmem
Zna metody i formy kształcenia i wychowania uczniów z autyzmem
Zna zasady kształcenia i wychowania uczniów z autyzmem
Zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym
Umiejętności
Potrafi wymienić specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z autyzmem
Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia.
Potrafi dokonać krytycznej analizy zajęć dydaktycznych realizowanych przez uczniów z autyzmem
Potrafi opracować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny oraz scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia autyzmem
Kompetencje społeczne
Ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania w zakresie kształcenia i wychowania ucznia z autyzmem
Jest gotowy do współpracy z nauczycielami i specjalistami w zakresie planowania i realizacji kształcenia i wychowania ucznia z autyzmem.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura: |
W cyklu 2021Z:
Literatura: |
W cyklu 2022Z:
Literatura: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Zajęcia prowadzone będą synchronicznie, zgodnie z planem zajęć w aplikacji MS Teams. Kod do zespołu: mgkw364 Godziny kontaktowe (ćwiczenia, wykłady) - 30 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5. |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metoda ćwiczeniowa. Godziny kontaktowe (ćwiczenia, wykłady) - 30 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5. |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metoda ćwiczeniowa. Godziny kontaktowe (ćwiczenia, wykłady) - 30 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: