Metodyka oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych w środowisku otwartym PC-2S-MEP
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Wprowadzenie do metodyki oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych w środowisku - przypomnienie pojęcia, istoty i celów wychowania, pojęcie profilaktyki, omówienie specyfiki środowiska otwartego
2. Specyfika środowiska otwartego, pojęcie dziecka ulicy, dziecka ulicy na ulicy, umiejętności przystosowawcze wypracowane przez dzieci ulicy, zasady pracy w środowisku otwartym.
3. Współczesne tendencje w profilaktyce: profilaktyka klasyczna i profilaktyka pozytywna, teoria resilience w służbie profilaktyki społecznej, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych.
4. Mediacja rodzinna i rówieśnicza jako metoda oddziaływań profilaktyczno- wychowawczych w środowisku otwartym.
5. Działania w pracy pedagogicznej na ulicy w ramach oddziaływań profilaktycznych: streetworking, networking, partyworking.
6. Arteterapia jako forma pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym
7. Zooterapia, muzykoterapia, choreoterapia jako formy pracy profilaktycznej i wychowawczej w środowisku otwartym
8. Agresja, formy agresji, charakterystyka agresora i ofiary, profilaktyka w środowisku otwartym.
9. Metoda indywidualnego przypadku w pracy z dzieckiem w środowisku otwartym
10. Konstruowanie scenariusza zajęć profilaktycznych
W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Zn:
Wykłady: Ćwiczenia: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma usystematyzowana terminologię zakresu profilaktyki społecznej.
Ma uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu źródeł i teoretycznych podstaw pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym.
Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z pracą profilaktyczno-wychowawczą w środowisku otwartym a także wiedzę o systemach wsparcia osób niedostosowanych społecznie, wykluczonych społecznie.
Zna metodykę pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym.
Umiejętności
Potrafi dokonać diagnozy zjawisk patologicznych w kontekście prawidłowo realizowanych przez człowieka ról społecznych i formalnego postępowania z takimi osobami.
Posiada umiejętność projektowania i realizowania oddziaływań wychowawczych i resocjalizacyjnych w środowisku otwartym
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na problemy z obszaru patologii i gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi na rzecz przeciwdziałania tym patologiom.
Kryteria oceniania
Zajęcia z przedmiotu realizowane są on-line w aplikacji TEAMS
Link do kanału na którym odbywają się wykłady:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a075167fdf77c4e159d148973a1ef5cbe%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8248bdd4-3aa2-40a8-8932-2bdc77ce51b2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Link do zespołu zorganizowanego na potrzeby cwiczeń:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4e15d07a89f64a76957e3230f58acdb4%40thread.tacv2/conversations?groupId=7e998475-a0c3-4d7c-88a8-f433190278a5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Zaliczenie przedmiotu:
- Egzamin pisemny
- Obecność studenta podczas zajęć ćwiczeniowych realizowanych za pomocą aplikacji Teams
- Przygotowanie indywidualnej pracy zaliczającej część ćwiczeniową
Rozliczenie punktów ECTS:
1. Godziny kontaktowe - 30 godzin w tym 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń- 1 ECTS
2. Przygotowanie pracy zaliczeniowej na ćwiczenia - 1 punkt ECTS
3. Przygotowanie do egzaminu - 1 punkt ECTS
Łącznie - 3 punkty
Literatura
Bielecka E. (red.), Pedagogika Społeczna – Zagrożona młodość. Innowacyjne formy interwencji społecznej, nr 2/2010
Borzucka-Sitkiewicz K, K. Kowalczewska-Grabowska Profilaktyka społeczna - Propozycje praktyczno-metodyczne: bloki tematyczne. UŚ 2013
Grudziewska E, Lewicka-Zelent A, Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego Difin 2015
Gdy rodzina się rozpada: potrzeby, decyzje, rozwiązania. Stowarzyszenie Mediatorów Rodzinnych, 2006
Józefowski E., Arteterapia w sztuce i edukacji, Wyd. Naukowe UAM 2012
Kurzeja A., Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2010
Kurzępa J, Młodzi, piękne i niedrodzy, Młodość w objęciach seksbiznesu, Rubikon 2012
Łoskot M. i inni. Narkotyki i dopalacze: Diagnostyka i procedury postępowania młodzieżą wraz z aktualną listą narkotyków i dopalaczy. Poznań: Wydawnictwo Forum, Poznań, 2011
Mazurek W., Kuratela sądowa w kształtowaniu warunków bezpieczeństwa dzieci i młodzieży WAM, 2014
Ofiary handlu ludźmi, red. Mazowiecka L, Lex, 2014
Jabłoński P. Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa : Departament Wychowania i Promocji Obronności MON ; Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, 2010
McWhriter, Zagrożona młodzież Ujęcie kompleksowe dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych, PARPAMEDIA Warszawa 2008.
Stańko-Kaczmarek M., Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej, Difin, 2013
Urban B.: Wiedza o agresji jako podstawa skutecznej profilaktyki przestępczości gwałtownej. Probacja 1/2009 MS
Śliwa S. Profilaktyka pedagogiczna. Wyższa Szkoła Zarządzania i administracji w Opolu, Opole 2015.
W cyklu 2020Zn:
Bielecka E. (red.), Pedagogika Społeczna – Zagrożona młodość. Innowacyjne formy interwencji społecznej, nr 2/2010 |
W cyklu 2021Zn:
Bielecka E. (red.), Pedagogika Społeczna – Zagrożona młodość. Innowacyjne formy interwencji społecznej, nr 2/2010 |
W cyklu 2022Zn:
Lektury podstawowe: |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Zajęcia z przedmiotu realizowane są on-line w aplikacji TEAMS Link do zespołu zorganizowanego na potrzeby cwiczeń: Zaliczenie przedmiotu: Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS lub USOS-mail. Konsultacje indywidulne ze studentami są prowadzone za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w godzinach dyżurów przy wykorzystaniu aplikacji Teams. Zajęcia realizowane są zgodnie z planem studiów za pośrednictwem aplikacji Teams Rozliczenie punktów ECTS: |
W cyklu 2021Zn:
Zaliczenie przedmiotu: Rozliczenie punktów ECTS: Link do wykładu w dniu 23.01.2022 |
W cyklu 2022Zn:
Zaliczenie przedmiotu: Rozliczenie punktów ECTS: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: