Metodyka edukacji wczesnoszkolnej dziecka z wadą słuchu PC-2S-MED
- Metodyka pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej z uczniami z wadą słuchu na etapie edukacji wczesnoszkolnej.
- Specyfika procesu opanowania umiejętności czytania i pisania przez dzieci słabosłyszące i
niesłyszące.
- Trudności w opanowaniu umiejętności czytania ze zrozumieniem. Metodyczne kroki pracy podczas
opracowywania czytanki. Wychowanie dwujęzyczne uczniów niesłyszących zasady pracy na
zajęciach szkolnych.
- Konsekwencje uszkodzenia słuchu dla rozwoju mowy dziecka i ich wpływ na przebieg edukacji
szkolnej: dzieci niedosłyszące, słabosłyszące, funkcjonalnie głuche.
- Cele edukacyjne i rewalidacyjne w zakresie nauczania zintegrowanego uczniów niesłyszanych i
słabosłyszących
- Etapy opracowania czytanek z uczniami niesłyszącymi kl. III.
- Kroki metodyczne pracy z uczniami z wadą słuchu z wykorzystaniem historyjek obrazkowych.
- Wskazówki metodyczne dotyczące korzystania z SJM w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
- Metodyczne kroki postępowania w procesie dwujęzycznego nauczania dzieci niesłyszących (język
polski w mowie i piśmie; PJM)
- Cele i zadania oraz etapy wychowania słuchowego realizowanego w toku nauczania zintegrowanego
uczniów z wadą słuchu.
- Poziomy kształtowania pojęć na etapie edukacji elementarnej uczniów niesłyszących i
słabosłyszących.
- Cele ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych prowadzonych z uczniami niedosłyszącymi.
- Trudności uczniów słabosłyszących i niesłyszących w samodzielnym tworzeniu tekstów pisanych,
typy błędów gramatycznych oraz graficznych
- Etapy opracowania czytanek z uczniami niesłyszącymi kl. III.
- Zasady budowania tekstów do czytania dla uczniów słabosłyszących i niesłyszących kl. I-III
W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021L:
Metodyka pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej z uczniami z wadą słuchu na etapie |
W cyklu 2021Ln:
Metodyka pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej z uczniami z wadą słuchu na etapie edukacji wczesnoszkolnej. |
W cyklu 2022Z:
Metodyka pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej z uczniami z wadą słuchu na etapie |
W cyklu 2022Zn:
Metodyka pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej z uczniami z wadą słuchu na etapie |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2021L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej dzieci z wadą słuchu oraz realizowane programy nauczania w placówkach specjalnych oraz integracyjnych dla dzieci słabosłyszących
Ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat celów, metod i form pracy stosowanych w kształceniu i wychowaniu dzieci z wadą słuchu klas I-III szkoły podstawowej
Ma podstawową wiedzę na temat metod rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej w odniesieniu do kształcenia dziecka z wadą słuchu w zależności od poziomu edukacji w placówkach specjalnych dla słabosłyszących i integracyjnych
Ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie metodycznego toku postępowania podczas opracowywania wybranych zagadnień treści kształcenia, określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej dzieci z wadą słuchu biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju oraz specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z uwzględnieniem sposobu werbalnego komunikowania się, wykorzystywania w procesie porozumiewania się metod wspomagających (fonogesty), a także porozumiewania się w SJM, PJM i dwujęzykowego wychowania
Umiejętności
Potrafi analizować zajęcia dydaktyczne z dziećmi z wadą słuchu prowadzone przez surdopedagoga oraz studentów określając ich tematykę, założone i zrealizowane cele, zastosowane metody, formy, środki dydaktyczne oraz etapy zajęć, dobór zabaw/ ćwiczeń/ zadań, poprawność toku metodycznego uwzględnianie specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM
Potrafi formułować cele dydaktyczne, wychowawcze, rewalidacyjne w odniesieniu do konkretnej jednostki dydaktycznej (zajęcia zintegrowane w klasach I-III)
Potrafi zaprojektować plan oraz opracować scenariusz/konspekt) zajęć dydaktyczno -wychowawczych dla dzieci z wadą słuchu, realizowanych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wychowaniu dzieci z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami
Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce dydaktyczne z uwzględnieniem celu zajęć dydaktyczno - wychowawczych oraz specyfiki potrzeb w zakresie rewalidacji i edukacji dzieci z wadą słuchu
Potrafi samodzielnie prowadzić zajęcia z dziećmi z wadą słuchu w placówce edukacyjnej specjalnej na poziomie edukacji wczesnoszkolnej, biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami
Posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych, właściwych dla surdopedagogiki, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie metodyki nauczania i wychowania uczniów z wadą słuchu, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Kompetencje społeczne
Poddaje refleksji własne oraz obserwowane działania edukacyjnych; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych wiadomości doskonalenia własnych umiejętności pedagogicznych
Podejmuje odpowiedzialność za własną działalność dydaktyczną, Poprawnie i kreatywnie prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą z wadą słuchu, potrafi modyfikować przebieg prowadzonych zajęć adekwatnie do zaistniałej sytuacji
Przestrzega zasad moralnych i etycznych w pracy pedagoga; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga
Umie zapewnić opiekę, wychowanie i uczenie się dzieciom z wadą słuchu w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa
Kryteria oceniania
Godziny kontaktowe: wykł. 15, ćw. 15
przygotowanie się do zajęć , lektury 15
przygotowanie się do egzaminu 15
opracowanie scenariuszy zajęć 30
przygotowanie pomocy dydaktycznych 20
Sumaryczna liczba punktów ECTS 4
egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
Praktyka dyplomowa
Literatura
J. Wyczesany, Adam Mikrut (red.) Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
2. Douvet D. "Mowa dziecka. Wchowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego" WSiP, Warszawa 1996
3. Pietrzak W. "Język migowy dla pedagogów", WPiP, Warszawa 1992
4. Pietrzak W. "Zastosowanie metody kombinowanej w pracy z uczniami klas wyższych nad rozumieniem tekstu pisanego", Szkoła Specjalna nr 1 (126) T. XLVI (Styczeń, Luty) 1985
5. Korzon Aniela, Plutecka Katarzyna Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej
6. Korzon A. "Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych" , wyd. WSP, Kraków 1996
7. A. Lowe Wychowanie słuchowe: historia, metody, możliwości"
8. U. Eckert "Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej"
9. M. Koredo „ Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych” Kraków, 2009
10. Kupisiewicz M. "Kompetencje intelektualne dzieci z wadą słuchu do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych", Audiofonologia T. VI 1994
11. Kupisiewicz M. " Bariery w komunikowaniu się bezpośrednim dzieci i młodzieży z wadą słuchu ze słyszącymi rówieśnikami w świetle modelu komunikacjimiędzyosobowej Friedemanna Schulza von Thuna
12.Trochymiuk A. "Sprawności językowe a sprawności komunikacyjne w rozwoju mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. Studium przypadku", Audiofonologia T. XIX 2001
W cyklu 2020Zn:
J. Wyczesany, Adam Mikrut (red.) Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
W cyklu 2021Z:
J. Wyczesany, Adam Mikrut (red.) Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
W cyklu 2021Zn:
J. Wyczesany, Adam Mikrut (red.) Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
W cyklu 2021L:
J. Wyczesany, Adam Mikrut (red.) Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
W cyklu 2021Ln:
J. Wyczesany, Adam Mikrut (red.) Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
W cyklu 2022Z:
Wyczesany J. Mikrut A. (red.) Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Godziny kontaktowe: wykł. 15, ćw. 15 przygotowanie się do zajęć , lektury 15 przygotowanie się do egzaminu 15 opracowanie scenariuszy zajęć 30 przygotowanie pomocy dydaktycznych 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2021Zn:
Godziny kontaktowe: wykł. 15, ćw. 15 przygotowanie się do zajęć , lektury 15 przygotowanie się do egzaminu 15 opracowanie scenariuszy zajęć 30 przygotowanie pomocy dydaktycznych 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2021L:
Godziny kontaktowe: wykł. 15, ćw. 15 |
W cyklu 2021Ln:
Godziny kontaktowe: wykł. 15, ćw. 15 |
W cyklu 2022Z:
II ZU/PC- STP |
W cyklu 2022Zn:
Godziny kontaktowe: wykł. 15, ćw. 15 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: