Metody terapii autyzmu PC-2S-MAU
TREŚCI PROGRAMOWE
- Dyrektywne i niedyrektywne podejście do terapii osób z autyzmem, organizacja środowiska uczenia się (strukturalizacja otoczenia).
- Metoda wczesnego startu dla dziecka z autyzmem (Early Start Denver Model ESDM), strategie pracy z dzieckiem, rozwijanie umiejętności kluczowych (motywacja, uwaga).
- Stosowana Analiza Zachowania: założenia terapeutyczne, wyjaśnienie terminologii: warunkowanie instrumentalne, warunkowanie sprawcze, bodziec, reakcja, konsekwencje, wzmocnienia, kary; cele terapii behawioralnej; techniki uczenia nowych zachowań (metoda wyodrębnionych prób, uczenie sytuacyjne, łańcuchy zachowań); programowanie pracy z dzieckiem (obszary oddziaływań, koncentracja uwagi, reagowanie na polecenia, kontakty społeczne, komunikacja, naśladownictwo, zabawa); przygotowanie do terapii, organizacja środowiska terapeutycznego, struktura otoczenia, trudności terapeutyczne w zakresie uczenia nowych zachowań; generalizacja.
- Zachowania trudne: kryteria oceny trudnego zachowania, rodzaje zachowań trudnych, funkcje zachowań trudnych, przyczyny zachowań trudnych, radzenie sobie z zachowaniami trudnymi; funkcjonalna i behawioralna ocena zachowania, techniki pracy z trudnymi zachowaniami, wygaszanie zachowań, dokumentowanie przebiegu terapii; włączenie środowiska szkolnego/przedszkolnego i rodzinnego w przebieg terapii.
- Terapie niedyrektywne: prezentacja modeli niedyrektywnych Growth through Play, Son rise-metoda opcji, Floortime; założenia terapeutyczne modelu DIR; programowanie pracy z dzieckiem; analiza procesu terapeutycznego; środowisko rodzinne dziecka w modelu terapii niedyrektywnej.
- Metody pracy edukacyjno-terapeutycznej z dzieckiem z ASD: Trening Umiejętności Społecznych, Terapia integracji sensorycznej, Trening uwagi słuchowej Johansena, Program TEACCH. Program Aktywności Knill, Metoda Dobrego Startu, Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.
W cyklu 2020L:
TREŚCI WYKŁADÓW: TREŚCI ĆWICZEŃ: |
W cyklu 2021L:
TREŚCI WYKŁADÓW: TREŚCI ĆWICZEŃ: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna wybrane metody terapii autyzmu
Umiejętności
Potrafi ocenić przydatność zastosowania poszczególnych metod w terapii autyzmu
Potrafi wykorzystać wybrane metody terapii w praktyce
Potrafi opracować strategię postępowania terapeutycznego w przypadku zachowań nietypowych
Potrafi określić normy etyczne w prowadzeniu procesu terapii
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: GWP. (Rozdział II. Kliniczna charakterystyka autyzmu). Suchowierska, M. i in. (2014). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania. Gdańsk: GWP.(Rozdział I. Autyzm i stosowana analiza zachowania, s. 19-52). Kozłowski, J. (2010). Zachowania trudne u osób z zaburzeniami rozwojowymi. W: E. Pisula, D. Danielewicz (red.), Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: Impuls. Kossewska, J. (red.), Kompleksowe wspomaganie uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Sally J. Rogers, Geraldine Dawson, Laurie A. Vismara (2014). Metoda Wczesnego Startu dla dziecka z autyzmem (ESDM) Jak wykorzystywać codzienne aktywności, aby pomóc dzieciom tworzyć więzi, komunikować się i uczyć. Wydawnictwo UJ. Kaufman Raun (2016). Autyzm – przełom w podejściu. Program Son-Rise, który pomógł rodzinom na całym świecie. Wydawnictwo Vivante. Stanley Greenspan, Serena Wieder (2014). Dotrzeć do dziecka z autyzmem (Metoda Floortime). Jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Wydawnictwo UJ. |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: GWP. (Rozdział II. Kliniczna charakterystyka autyzmu). Suchowierska, M. i in. (2014). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania. Gdańsk: GWP.(Rozdział I. Autyzm i stosowana analiza zachowania, s. 19-52). Kozłowski, J. (2010). Zachowania trudne u osób z zaburzeniami rozwojowymi. W: E. Pisula, D. Danielewicz (red.), Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: Impuls. Kossewska, J. (red.), Kompleksowe wspomaganie uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Sally J. Rogers, Geraldine Dawson, Laurie A. Vismara (2014). Metoda Wczesnego Startu dla dziecka z autyzmem (ESDM) Jak wykorzystywać codzienne aktywności, aby pomóc dzieciom tworzyć więzi, komunikować się i uczyć. Wydawnictwo UJ. Kaufman Raun (2016). Autyzm – przełom w podejściu. Program Son-Rise, który pomógł rodzinom na całym świecie. Wydawnictwo Vivante. Stanley Greenspan, Serena Wieder (2014). Dotrzeć do dziecka z autyzmem (Metoda Floortime). Jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Wydawnictwo UJ. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI ZAJĘĆ: ZAJĘCIA REALIZOWANE ZGODNIE Z PLANEM ZAJĘĆ W APLIKACJI TEAMS: LINK DO ZESPOŁU: KOD DO ZESPOŁU: t7jkssg |
W cyklu 2021L:
INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI ZAJĘĆ: LINK DO ZESPOŁU: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSVspe1Z35cvhQIgSakSrknqUzdhIFewIypl3rMJSH-U1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a47e8c54-b707-4bd6-8c77-86fa073e8d60&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOD DO ZESPOŁU: ymcl6ha |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: