Logopedyczne aspekty trudności szkolnych PC-2S-LAS
Treści:
Mowa w aspekcie indywidualnym i społecznym i jej zaburzenia - wyjaśnienia terminologiczne.
Składniki mowy: język, mówienie, tekst, rozumienie.
Kompetencje i sprawności w komunikacji językowej.
Etapy rozwoju mowy dziecka ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny fonologicznej.
Podstawy fonetyki - klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonetyczne.
Omówienie wybranych klasyfikacji zaburzeń mowy: klasyfikacja Ireny Styczek, klasyfikacja klasyfikacja Stanisława Grabiasa.
Zaburzenia analizatora słuchowego – mowa – trudności szkolne.
Zaburzenia kinestetyczno-kinetyczne mowa - trudności szkolne.
Charakterystyka błędów w czytaniu i pisaniu - kierunki oddziaływań terapeutycznych w pokonywaniu trudności ucznia z trudnościami w czytaniu i pisaniu.
W cyklu 2020Z:
Treści: |
W cyklu 2020Zn:
Treści: |
W cyklu 2021Z:
Treści: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Posługuje się poszerzoną i usystematyzowaną terminologią dotyczącą zaburzeń mowy – wyjaśnia pojęcie umysłowych sprawności realizacyjnych, rozróżnia sprawność systemową i komunikacyjną
Wyjaśnia mechanizm nadawania i percepcji wypowiedzi zgodnie z neurocybernetycznym modelem mowy
Wyjaśnia zależność między poszczególnymi poziomami rozwoju kompetencji komunikacyjnej, językowej i kulturowej a funkcjonowaniem edukacyjnym ucznia
Umiejętności
Projektuje i wyznacza kierunki działań diagnostycznych i terapeutycznych w odniesieniu do uczniów z zaburzeniami mowy w aspekcie trudności szkolnych
Proponuje rozwiązania terapeutyczne mające na celu minimalizację trudności szkolnych ucznia z zaburzeniami komunikacji językowej
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu zaburzeń mowy w celu analizowania i interpretowania występujących u ucznia trudności szkolnych
Kompetencje społeczne
Wykazuje aktywną i odpowiedzialną postawę w zakresie zdobywania wiedzy i umiejętności
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Link do zajęć: Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2020Zn:
Link do zajęć: Metody kształcenia: |
W cyklu 2021Z:
Link do zajęć: Metody kształcenia: |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: