Kształcenie w procesie resocjalizacji PC-2S-KWP
TREŚCI PROGRAMOWE
- Dydaktyka ogólna a ortodydaktyka resocjalizująca.
- Wpływ koncepcji psychologicznych na koncepcje dydaktyczne (wyjaśnienie problematyki tworzenia dydaktycznych teorii, nauki współdziałające z dydaktyką, psychologiczne i filozoficzne uwarunkowania powstawania systemów dydaktycznych, zakres znaczeniowy pojęć – dydaktyka, ortodydaktyka resocjalizacyjna, nauczanie, uczenie się, kształcenie, przedmiot badań dydaktyki, miejsce dydaktyki w systemie nauk o wychowaniu, ortodydaktyka a resocjalizacja).
- Specyfika celów nauczania w kształceniu niedostosowanych społecznie (cele kształcenia a cele resocjalizacyjne, specyfika stanowienia celów kształcenia w szkole i zakładzie resocjalizacyjnym, konkretyzacja celów kształcenia, taksonomia celów kształcenia).
- Dobór treści kształcenia w nauczaniu niedostosowanych społecznie (dobór treści kształcenia w szkole i w zakładzie resocjalizacyjnym, analiza programów nauczania realizowanych w szkole i zakładzie poprawczym oraz podręczników szkolnych, dylematy dotyczące doboru treści kształcenia).
- Specyfika procesu kształcenia w szkołach dla niedostosowanych społecznie
- Zasady nauczania w ortodykatyce resocjalizacyjnej
- Dobór właściwych metod nauczania a skuteczność pracy dydaktycznej w szkole w placówce resocjalizacyjnej
- Strategie dydaktyczne
- Lekcja jako główna forma organizacji kształcenia a inne propozycje organizacji kształcenia (próby przezwyciężania systemu klasowo –lekcyjnego, możliwości modyfikowania tego systemu w nauczaniu resocjalizacyjnym).
- Znaczenie kontroli i oceny osiągnięć ucznia w podnoszeniu efektywności działania pedagogicznego i resocjalizacyjnego, związek między kontrolą a oceną, główne zasady poprawności stosowania kontroli i oceny, specyficzne funkcje kontroli i oceny osiągnięć uczniów w nauczaniu resocjalizującym).
- Niepowodzenia uczniów w uczeniu się a rola nauczyciela w ich powstawaniu ograniczaniu i przezwyciężaniu (termin niepowodzenia szkolne, przyczyny niepowodzeń szkolnych, skutki niepowodzeń, rola niepowodzeń szkolnych w powstawaniu niedostosowania społecznego).
- Możliwości i ograniczenia indywidualizacji na lekcji (konieczność uwzględniania właściwości uczniów jako wynik rozumienia psychologicznego kryterium poprawności lekcji, wskazane i wadliwe różnicowanie uczniów w procesie kształcenia, ocena możliwości i ograniczeń indywidualizacji w nauczaniu resocjalizującym).
W cyklu 2020L:
1. Wprowadzenie we współczesną teorię dydaktyczną |
W cyklu 2020Ln:
1. Wprowadzenie we współczesną teorię dydaktyczną |
W cyklu 2021L:
1. Wprowadzenie we współczesną teorię dydaktyczną |
W cyklu 2021Ln:
1. Wprowadzenie we współczesną teorię dydaktyczną |
W cyklu 2022L:
1. Wprowadzenie we współczesną teorię dydaktyczną |
W cyklu 2022Ln:
1. Wprowadzenie we współczesną teorię dydaktyczną |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma usystematyzowaną terminologię zakresu ortodydaktyki resocjalizacyjnej.
Ma uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu źródeł i teoretycznych podstaw pracy dydaktyczno-wychowawczej z osobami niedostosowanymi społecznie.
Ma pogłębiona i poszerzona wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z procesem nauczania osób niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
Posiada wiedzę o systemach wsparcia osób niedostosowanych społecznie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie ich specyfikę i procesy w nich zachodzące.
Zna metodykę pracy edukacyjnej z osobami niedostosowanymi społecznie.
Umiejętności
Potrafi dokonać diagnozy opóźnienia szkolnego w kontekście prawidłowo realizowanych przez ucznia funkcji społecznych i formalnego postępowania z takim uczniem.
Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pracy dydaktyczno-wychowawczej z dzieckiem nieprzystosowanym społecznie w celu analizy złożonych problemów pedagogicznych społecznie i zagrożonego niedostosowaniem społecznym.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na problemy z obszaru patologii szkolnych i gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi na rzecz przeciwdziałania tym patologiom.
Literatura
W cyklu 2020L:
Cz., Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, GRAF PUNKT, Warszawa |
W cyklu 2020Ln:
Cz., Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, GRAF PUNKT, Warszawa |
W cyklu 2021L:
Cz., Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, GRAF PUNKT, Warszawa |
W cyklu 2021Ln:
Cz., Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, GRAF PUNKT, Warszawa |
W cyklu 2022L:
Cz., Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, GRAF PUNKT, Warszawa |
W cyklu 2022Ln:
Cz., Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, GRAF PUNKT, Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2020Ln:
link do zespołu na teamsach |
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2022L:
|
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: