Konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych PC-2S-KPE
TREŚCI PROGRAMOWE
- Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.
- Zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET).
- Konstruowanie IPET dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną:
• analiza dokumentacji (orzeczenia, WOPFU);
• zdefiniowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów;
• opracowanie IPET.
- Konstruowanie IPET dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną:
• analiza dokumentacji (orzeczenia, WOPFU);
• zdefiniowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów;
• opracowanie IPET.
- Zasady konstruowania scenariuszy zajęć rewalidacyjnych.
- Opracowywanie scenariuszy zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną:
• sformułowanie celów;
• dobór metod terapeutycznych;
• dobór środków;
• stosowanie zasad.
- Opracowywanie scenariuszy zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną:
• sformułowanie celów;
• dobór metod terapeutycznych;
• dobór środków;
• stosowanie zasad.
- Ewaluacja IPET:
• cele;
• zasady;
• sposoby.
W cyklu 2020L:
1. Miejsce ICD i ICF w procesie wspomagania rozwoju dziecka |
W cyklu 2020Ln:
1. Miejsce ICD i ICF w procesie wspomagania rozwoju dziecka |
W cyklu 2021L:
1. Miejsce ICD i ICF w procesie wspomagania rozwoju dziecka 2. Koncepcje konstruowania programów terapeutycznych 3. Proces wspomagania rozwoju: diagnozowanie - programowanie działań terapeutycznych - multidyscyplinarne postępowanie 4. Zasady konstruowania programów 5. Proces ewaluacji 6. studia przypadków- analiza diagnoz oraz opracowanie na ich podstawie programów terapeutycznych |
W cyklu 2021Ln:
1. Miejsce ICD i ICF w procesie wspomagania rozwoju dziecka |
W cyklu 2022L:
Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z SPE |
W cyklu 2022Ln:
Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z SPE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna teoretyczne założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
Zna akty prawne dotyczące konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
Umiejętności
Potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny
Potrafi dokonać ewaluacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
Kompetencje społeczne
Przestrzega zasad etyki zawodowej, dostrzega i formułuje dylematy moralne związane z własną rolą zawodową i rolą innych specjalistów
Literatura
W cyklu 2020L:
1. Miejsce ICD i ICF w procesie wspomagania rozwoju dziecka |
W cyklu 2021L:
1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV) 2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej 3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny 4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia 5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin. 6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin. 7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin. Literatura uzupełniająca: 1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa 2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”. 3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja. 4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS. |
W cyklu 2021Ln:
1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV) 2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej 3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny 4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia 5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin. 6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin. 7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin. Literatura uzupełniająca: 1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa 2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”. 3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja. 4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS. |
W cyklu 2022L:
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wyd. APS. Rozporządzenie MEN z dn.28.08.2017 z późniejszymi zmianami |
W cyklu 2022Ln:
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wyd. APS. Rozporządzenie MEN z dn.28.08.2017 z późniejszymi zmianami |
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA Zaliczenie pisemne z bloku specjalnościowego |
W cyklu 2020Ln:
METODY KSZTAŁCENIA Zaliczenie pisemne z bloku specjalnościowego gr. ćwiczeniowa II ZU/PC-ERIw2 |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów - opracowanie indywidualnych programów - prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 18 Przygotowanie się do zajęć - 30 Przygotowanie się do zaliczenia - 40 Przygotowanie studiów przypadku-programów- 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 98 Liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15 |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: