Konstruowanie programów terapeutycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych osób z autyzmem PC-2S-KPA
TREŚCI PROGRAMOWE
- Analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Analiza orzeczenia i innych dokumentów ucznia uwzględniając mocne strony i trudności rozwojowe.
- Zasady Konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
- Zasady konstruowania indywidualnych programów wspierania osób z autyzmem w dorosłym życiu Ocena skuteczności indywidualnych programów (ocena efektywności udzielanego wsparcie).
W cyklu 2020L:
1.Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy dzieciom, młodzieży i dorosłym z autyzmem. 2. Etapy konstruowania programów terapeutycznych; identyfikacja, diagnoza, konceptualizacja, ewaluacja, 3 Wyniki diagnozy funkcjonalnej a określanie celów długo i krótkoterminowych, 4. Warunki realizacji celów / zasady,zadania, metody, środki, miejsce czas/, 5. Ewaluacja- cele, przedmiot , sposoby, 6.Struktura IPETu- przykłady rożnych ujęć 7. IPET a scenariusz zajęć. Opracowywanie scenariuszy zajęć sformułowanie celów, dobór metod terapeutycznych, dobór środków, stosowanie zasad. 8. Opracowanie scenariusza zajęć. 9.Dokumentacja zajęć 10.Współpraca ze środowiskiem, wykorzystanie codziennych sytuacji w procesie terapii, dzieci młodzieży i dorosłych z autyzmem. 11. Cechy dobrego programu |
W cyklu 2021L:
1.Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy dzieciom, młodzieży i dorosłym z autyzmem. 2. Etapy konstruowania programów terapeutycznych; identyfikacja, diagnoza, konceptualizacja, ewaluacja, 3 Wyniki diagnozy funkcjonalnej a określanie celów długo i krótkoterminowych, 4. Warunki realizacji celów / zasady,zadania, metody, środki, miejsce czas/, 5. Ewaluacja- cele, przedmiot , sposoby, 6.Struktura IPETu- przykłady rożnych ujęć 7. IPET a scenariusz zajęć. Opracowywanie scenariuszy zajęć sformułowanie celów, dobór metod terapeutycznych, dobór środków, stosowanie zasad. 8. Opracowanie scenariusza zajęć. 9.Dokumentacja zajęć 10.Współpraca ze środowiskiem, wykorzystanie codziennych sytuacji w procesie terapii, dzieci młodzieży i dorosłych z autyzmem. 11. Cechy dobrego programu |
W cyklu 2022L:
1.Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy dzieciom, młodzieży i dorosłym z autyzmem. 2. Etapy konstruowania programów terapeutycznych; identyfikacja, diagnoza, konceptualizacja, ewaluacja, 3 Wyniki diagnozy funkcjonalnej a określanie celów długo i krótkoterminowych, 4. Warunki realizacji celów / zasady,zadania, metody, środki, miejsce czas/, 5. Ewaluacja- cele, przedmiot , sposoby, 6.Struktura IPETu- przykłady rożnych ujęć 7. IPET a scenariusz zajęć. Opracowywanie scenariuszy zajęć sformułowanie celów, dobór metod terapeutycznych, dobór środków, stosowanie zasad. 8. Opracowanie scenariusza zajęć. 9.Dokumentacja zajęć 10.Współpraca ze środowiskiem, wykorzystanie codziennych sytuacji w procesie terapii, dzieci młodzieży i dorosłych z autyzmem. 11. Cechy dobrego programu |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna rodzaje programów terapeutycznych
Zna zasady konstruowania programów terapeutycznych
Umiejętności
Potrafi skonstruować program terapeutyczny na podstawie wyników diagnozy nozologicznej i funkcjonalnej
Kompetencje społeczne
Dostrzega potrzebę współpracy środowiska w zakresie konstruowania i realizacji programów terapeutycznych
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania
Literatura
W cyklu 2020L:
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa, Wyd. APS. 3. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS. 4. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3. 5. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4. Rozporządzenie MEN z dn.09.08.2017 |
W cyklu 2021L:
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa, Wyd. APS. 3. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS. 4. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3. 5. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4. Rozporządzenie MEN z dn.09.08.2017 |
W cyklu 2022L:
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa, Wyd. APS. 3. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS. 4. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3. 5. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4. Rozporządzenie MEN z dn.09.08.2017 |
Uwagi
W cyklu 2020L:
godzin kontaktowych: 15 |
W cyklu 2021L:
Liczba godzin kontaktowych: 15 |
W cyklu 2022L:
Liczba godzin kontaktowych: 15 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: