Konwersatorium z języka migowego - 1 PC-2S-KJM1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM, kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących
- Znaki daktylograficzne
- Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, zdrowie, artykuły żywnościowe, jedzenie, picie.
- Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych
- Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać). Ćwiczenia
- Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja).
W cyklu 2021L:
Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM, kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących |
W cyklu 2021Ln:
Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM, kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową, wiedzę na temat języka (fonicznego oraz wizualno przestrzennego: migowego) i jego funkcji
Zna terminologię z zakresu przedmiotu: daktylografia, ideografia, język migany (SJM), polski język migowy (PJM); język narodowy
Ma podstawową wiedzę na temat systemu językowo-migowego (SJM) oraz polskiego języka migowego – rozumie różnice oraz pełnione funkcje)
Umiejętności
Zna i potrafi posługiwać się znakami daktylograficznymi (alfabet, liczebniki)
Potrafi posługiwać się określonym zasobem słownictwa PJM - według klas gramatycznych (PJM) oraz według pól tematycznych: rodzina, szkoła, internat, określenie czasu, określenie miejsca, pogoda, zdrowie, artykuły żywnościowe, zakupy
Potrafi budować zdania i prowadzić rozmowę z uczniem głuchym posługując się PJM w toku edukacji szkolnej
Kompetencje społeczne
Ma świadomość potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie skutecznego porozumiewania się z osobami z wadą słuchu
Prezentuje właściwą postawę wobec języka migowego oraz osób głuchych
Kryteria oceniania
- Weryfikacja zastosowanej wiedzy w praktyce poprzez spontaniczną rozmowę w PJM, kolokwium praktyczne- weryfikacja opanowanego słownictwa
- Kontrola i sprawdzanie zadanych zadań.
- Aktywność na zajęciach,
- Ocena pracy w podgrupach w trakcie zajęć oraz ocena pracy domowej i forum dyskusyjny na platformie e-learningowej.
- Ocena z kolokwium.
- Egzamin indywidualny - konwersacja w PJM
- Praca zdalna- kontrola i sprawdzanie zadanych zadań przez kontakt poczta APS, MS TEAMS
Literatura
1. Świdziński M. (red), 2003r., "Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących", wyd. UW.
2. Hendzel J.K., 1992r., "Słownik polskiego języka miganego", wyd. Pojezierze.
3. Szczepankowski B., 1994r., "Podstawy języka migowego", wyd. WSiP.
4. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 1", wyd. WSiP.
5. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 2", wyd. WSiP.
6. Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 3", wyd. WSiP.
7. Romanowska P., Rzeźniczak D., Garncarek M., 2011r., "Migaj migiem Polski Język Migowy dla początkujących", wyd. studiokoloru.
8. Szczepankowski B., Koncewicz D., 2012r., "Język migowy w terapii", wyd. Wydawnictwo naukowe WSP w Łodzi.
W cyklu 2020Ln:
LITERATURA : |
W cyklu 2021L:
Hendzel J.K., 1992r., "Słownik polskiego języka miganego", wyd. Pojezierze. |
W cyklu 2021Ln:
Hendzel J.K., 1992r., "Słownik polskiego języka miganego", wyd. Pojezierze. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Punkty ECTS 3 Godziny kontaktowe - 15 |
W cyklu 2021Ln:
Punkty ECTS 3 Godziny kontaktowe - 15 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: