Kształcenie integracyjne i włączające PC-2S-KIW1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej.
- Podstawy prawne edukacji integracyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe
- Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i integracyjnego kształcenia
- Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych
- Praktyczne aspekty włączania
- Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne- ustalenia terminologiczne;
- Integracja edukacyjna a integracja społeczna
- Przepisy prawa regulujące edukację integracyjną i włączającą;
- Nauczanie integracyjne i rozwiązania edukacyjne wspomagające realizację idei integracji
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
- Interpretacja orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego
- Prowadzenie WOPFU
- Integracja w teorii i praktyce społecznej;
- Odpowiedzialna edukacja integracyjna i włączająca
- Wychowanie do integracji. Integracja szkolna i społeczna w Polsce i na świecie
W cyklu 2020Zn:
- Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne |
W cyklu 2021Zn:
Ćwiczenia (treści programowe): 1. Kształcenie integracyjne i włączające w przedszkolu Wykłady (treści programowe:) 1. Od dyskryminacji do włączania. Idea i istota edukacji włączającej. Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne- ustalenia terminologiczne, podstawy prawne |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozróżnia integrację jako cel i jako środek realizacji celów edukacyjnych
Zna pedagogiczne, społeczne i prawne przesłanki wprowadzania systemów kształcenia integracyjnego w świecie
Rozróżnia cechy koncepcji integracji i włączania
Zna charakterystyczne cechy systemu wspólnego nurtu w edukacji osób niepełnosprawnych
Umiejętności
Zna podstawowe problemy badawcze formułowane w badaniach na temat kształcenia integracyjnego i edukacji włączającej
Potrafi zakwalifikować badanie na temat integracyjnego kształcenia i edukacji włączającej do odpowiedniego typu badania i uzasadnić swój wybór posługując się typologią K. Konarzewskiego
Potrafi posługiwać się systemami klasyfikacyjnymi W. Bachmanna, V. Lechty i G. Szumskiego do analizy sytuacji edukacyjnej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Potrafi przygotować sprawozdanie ze wskazanego, anglojęzycznego raportu badawczego na temat edukacji włączającej
Literatura
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Wykład, prezentacje multimedialne, instruktaż do ćwiczeń, praca z książką, ćwiczenia praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 5, ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin na przygotowanie aktywności integrujących oraz włączających - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS – 2 |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: pogadanka, dyskusja, praca z tekstem, ćwiczenie, wykład, referat, przypadku, praca w grupach NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 5, ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin na przygotowanie prezentacji - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS – 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: