Funkcjonalna diagnoza osób z autyzmem II (wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia) PC-2S-FDA2
TREŚCI PROGRAMOWE
- Analiza dokumentacji ucznia.
- Obserwacja jako metoda zbierania informacji o uczniu.
- Wywiad z rodzicami ucznia i specjalistami.
- Rozpoznawanie specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia z autyzmem.
- Narzędzia diagnozy funkcjonalnej ucznia z autyzmem: diagnoza funkcjonalna dzieci z autyzmem – Profil Psychoedukacyjny PEP–R; zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju: Skala Rozwoju, Skala Zachowań, analiza i interpretacja testu, sprawozdanie; Profil Psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP); zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwojowymi: opis i zastosowanie, skale bezpośredniej obserwacji, Skala Domowa, Skala Szkoła/Dom, Skala Szkoła/Praca; ocenianie wyników i ich interpretacja, tworzenie sprawozdania; Skala Oceny Zachowań Autystycznych. J. Błeszyński; Testy Integracji Sensorycznej Ayres. Kwestionariusz Sensomotoryczny; Kwestionariusz Wrażliwości Dotykowej; Obserwacja funkcjonalna zachowań ucznia; Kwestionariusz do Oceny Funkcjonalnej Zachowań Niepożądanych.
- Autorskie arkusze obserwacji ucznia z autyzmem: kompetencje społeczne (nawiązywanie relacji z otoczeniem, zabawa), kompetencje komunikacyjne (mowa, zasób słownictwa, komunikacja niewerbalna), samodzielność, czynności poznawcze (percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, pamięć, uwaga, myślenie), mała motoryka, duża motoryka, trudności w zachowaniu, zaburzenia sensoryczne.
W cyklu 2020L:
1. Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia – ustalenie terminologiczne. Kompleksowy i całościowy charakter diagnozy. Analiza dokumentacji ucznia. Obserwacja jako metoda zbierania informacji o uczniu. Wywiad z rodzicami ucznia i specjalistami. Rozpoznawanie specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia z autyzmem. |
W cyklu 2021L:
1. Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia – ustalenie terminologiczne. Kompleksowy i całościowy charakter diagnozy. Analiza dokumentacji ucznia. Obserwacja jako metoda zbierania informacji o uczniu. Wywiad z rodzicami ucznia i specjalistami. Rozpoznawanie specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia z autyzmem. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna sposoby oceny poziomu funkcjonowania uczniów z autyzmem
Posiada wiedzę o metodyce wykonywania zadań, normach, procedurach stosowanych w procesie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych
Umiejętności
Potrafi ocenić przydatność zastosowania określonych metod, technik i procedur w WOPFU
Potrafi zastosować określone metody, techniki i procedury w WOPFU
Kompetencje społeczne
Ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki w procesie diagnozy
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI ZAJĘĆ: ZAJĘCIA REALIZOWANE ZGODNIE Z PLANEM ZAJĘĆ W APLIKACJI TEAMS. LINK DO ZESPOŁU: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a954c05d237414de3aaa99b3459ef3214%40thread.tacv2/conversations?groupId=7e5da70d-2071-4210-9cdc-0d87fb88ac1e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: ----------------------------------------------------------------------------------------------- |
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: ćwiczenia praktyczne, studium przypadku Nakład pracy studenta: ----------------------------------------------------------------------------------------------- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: