Funkcjonalna diagnoza osób z autyzmem I (rozpoznawanie ryzyka autyzmu oraz rozpoznawanie potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka do 6 r.ż.) PC-2S-FDA1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia – ustalenie terminologiczne. Kompleksowy i całościowy charakter diagnozy. Przegląd wybranych metod diagnostycznych:
• diagnostyczna lista kontrolna (E-2) B. Rimlanda;
• Kwestionariusz autyzmu z okresie poniemowlęcym (CHAT) S. Barona-Cohena, J. Allen, C. Gillberga;
• PEP-R Profil psychoedukacyjny E. Schoplera, R. Reichlera, A. Bashford.
- Charakterystyka funkcjonowania ze spektrum autyzmu – triada zaburzeń autystycznych.
- Diagnoza funkcjonalna osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju – tworzenie indywidualnych arkuszy obserwacyjnych.
W cyklu 2020L:
1. Kryteria diagnostyczne według ICD-10 oraz DSM-V |
W cyklu 2021L:
Treści programowe: 1. Kryteria diagnostyczne: Autyzm dziecięcy, Zespół Aspergera, Całościowe zaburzenia rozwojowe, Autyzm atypowy – kryteria diagnozy wg ICD-10 (1992) oraz DSM-5 2. Epidemiologia autyzmu 4. Przegląd wybranych metod diagnostycznych: - Diagnostyczna lista kontrolna (E-2) B. Rimlanda 5. Charakterystyka funkcjonowania ze spektrum autyzmu – triada zaburzeń autystycznych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna terminologię używaną w diagnozie funkcjonalnej
Ma uporządkowaną wiedzę na temat obszarów aktywności uwzględnianych w diagnozie funkcjonalnej
Zna symptomy ryzyka autyzmu
Ma pogłębiona wiedzę o specjalnych potrzebach z dzieci z autyzmem oraz o metodach ich diagnozowani
Umiejętności
Potrafi skonstruować arkusze obserwacji do oceny funkcjonowania dziecka
Potrafi planować procedurę diagnozowania w oparciu o poznane narzędzia
Posiada umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie wyników diagnozy funkcjonalnej i ich interpretacji
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności
Ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki w procesie diagnozy
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Schopler E. (1996) Profil psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA Schopler E. (1997) Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA Sundberg, M. (2011) VB-MAPP– ocena umiejętności językowych i społecznych oraz planowanie terapii dzieci z autyzmem". Podręcznik do oceny umiejętności językowych i społecznych dzieci z autyzmem. Pozwala na dokonanie szybkiej oceny poziomu umiejętności, by na tej podstawie stworzyć program terapeutyczny. W komplecie z kwestionariuszem. Scolaris Pisula, E. (2013). Narzędzia przesiewowe pomocne w rozpoznawaniu ryzyka autyzmu u dzieci w wieku do trzech lat. Konteksty Pedagogiczne, 1, 17 – Ochojska,D., Pasternak, J. (2020). Błędy diagnostyczne w zaburzeniach ze spektrum autyzmu i ich konsekwencje – opisy przypadków. Psychiatr. Pol. ONLINE FIRST Nr 204: 1–13 Yates, K., Le Couteur, A. (2009). Diagnostyka autyzmu. Medycyna praktyczna – Pediatria, 3, 79 Literatura dodatkowa: Attwood T. (2013). , Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Harmonia, Gdańsk Ozonoff, S., Dawson, G., McPartland, J. (2015). Wysokofunkcjonujace dzieci ze spektrum autyzmu. Poradnik dla rodziców. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Knopik, T. Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedaroricznej. Warszawa: ORE |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: 1. Winczura B. red., (2010) Autyzm. Na granicy zrozumienia. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2. Frith U. red. (2005) Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL 3. Błeszyński J. (2010) Analiza różnicująca wybranych zespołów zaburzeń autystycznych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 4. Schopler E. (1996) Profil psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA 5. Schopler E. (1997) Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA Literatura uzupełniająca: 1. Moor J. (2006) Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym. Łódź – Warszawa: Wydawnictwo mała litera, Wydawnictwo Cyklady 2. Jackson L. (2005) Świry, dziwadła i Zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna 3. Williams D. (2005) Nikt nigdzie. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna 4. Radomska R. (2013) Autyzm bez łez. Kraków: Wydawnictwo Instytutu Teologicznego Księży Misjonarzy |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Ling do zespołu TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4734c24c03454104939213dc0c2b2bd7%40thread.tacv2/conversations?groupId=0c139124-daa9-4dc6-9c89-392a8efbc7cc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021L:
Metody: metody oparte na słowie: wykłady, warsztaty, dyskusja, filmy szkoleniowe; metody aktywizujące: burza mózgów, mind-mapping Nakład pracy studenta:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: