Etiopatogeneza i diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (szkoła) PC-2S-EDT
TREŚCI PROGRAMOWE
- Omówienie pojęć: uczeń ze zwykłymi, nadmiernymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny trudności. Specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się według klasyfikacji: ICD-10 i DSM-V.
- Dojrzałość do uczenia się matematyki-aspekty. Podstawy diagnozy działalności matematycznej.
- Dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych - dziecięce liczenie (omówienie prób).
- Rozumowanie operacyjne w zakresie koniecznym do uczenia się matematyki w szkole (omówienie prób).
- Klasyfikacja, orientacja przestrzenna – sposób diagnozy.
- Inne narzędzia do diagnozy kompetencji matematycznych stosowane w szkole.
- Narzędzia do diagnozy wiadomości matematycznych.
- Opracowanie fragmentu narzędzia do rozpoznania trudności w uczeniu się matematyki.
- Omówienie pojęć: uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania, według klasyfikacji ICD-10, DSM-V. Kryteria diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się wg APA
- Omówienie definicji dysleksji.
- Dysleksja na tle innych trudności w uczeniu się czytania i pisania.
- Model przyczynowy dysleksji. Główne patomechanizmy dysleksji.
- Model postępowa diagnostycznego w przypadku dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania.
- Charakterystyka zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych i ich konsekwencje w powstawaniu trudności szkolnych.
- Omówienie narzędzi do diagnozy funkcji percepcyjno-motorycznych.
- Opracowanie prób do oceny funkcji percepcyjno-motorycznych.
- Diagnoza symptomów zaburzeń specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania wieku wczesnoszkolnego.
- Pedagogiczne postępowanie diagnostyczne - diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu w szkole - ocena poziomu czytania i pisania.
- Opracowanie prób diagnostycznych do oceny umiejętności czytania i pisania.
W cyklu 2020Z:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH: |
W cyklu 2020Zn:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH: |
W cyklu 2021Z:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH: |
W cyklu 2021Zn:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH: |
W cyklu 2022Z:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH: |
W cyklu 2022Zn:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna na poziomie rozszerzonym koncepcje procesu diagnostycznego uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz uczeniu się matematyki z uwzględnieniem jego różnorodnych uwarunkowań, omawia je używając specjalistycznej terminologii
Charakteryzuje metody, techniki i narzędzia diagnostyczne stosowane w specjalistycznej diagnozie specyficznych trudności w uczeniu się oraz uzasadnia ich wybór
Umiejętności
Analizuje złożone sytuacje diagnostyczne i wytycza kierunki diagnozy
Opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski do działań terapeutycznych
Potrafi zaprojektować własne narzędzia badawcze (do wybranego elementu diagnozy)
Łączy zdiagnozowane u ucznia dysfunkcje z trudnościami w uczeniu się oraz wyjaśnia występujące zależności
Kompetencje społeczne
Zachowuje się w sposób profesjonalny i przestrzega zasad etyki zawodowej
Literatura
W cyklu 2020Z:
OBOWIĄZKOWA: |
W cyklu 2020Zn:
OBOWIĄZKOWA: |
W cyklu 2021Z:
OBOWIĄZKOWA: |
W cyklu 2021Zn:
OBOWIĄZKOWA: |
W cyklu 2022Z:
OBOWIĄZKOWA: |
W cyklu 2022Zn:
OBOWIĄZKOWA: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Godziny kontaktowe np. Link do Zespołu na Microsoft Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afe167aaf7b9f40c38832f984a28c5a42%40thread.tacv2/conversations?groupId=a097d342-8dc1-410f-9e82-0ada51176f6b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Godziny kontaktowe np. Link do Zespołu na Microsoft Teams (grupa TPEw1): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac53bcd535b76476fa7922c72a31c937f%40thread.tacv2/conversations?groupId=4e2ad96d-d22e-4b52-a14d-a48e75694635&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do Zespołu na Microsoft Teams (grupa TPEw2): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1e7d9198eb164908ab4cdafa0e0e7f74%40thread.tacv2/conversations?groupId=65a5f8be-8105-40a4-a903-a6035632c581&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna - analiza indywidualnych przypadków - dyskusja dydaktyczna - praca zdalna Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2021Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna - analiza indywidualnych przypadków - dyskusja dydaktyczna - praca zdalna Godziny kontaktowe np. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2022Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Godziny kontaktowe np. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2022Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna - analiza indywidualnych przypadków - dyskusja dydaktyczna Godziny kontaktowe np. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: