Dysfagia PC-2S-DYF
TREŚCI PROGRAMOWE
- Anatomia jamy ustnej i gardła
- Fizjologia połykania
- Definicja i rodzaje dysfagii.
- Przyczyny dysfagii.
- Zaburzenia połykania o podłożu neurogennym
- Konsekwencje dysfagii
- Diagnostyka dysfagii
- Anatomia i fizjologia głowy i szyi w badaniach endoskopowych gardła i krtani oraz w badaniach radiologicznych. Różnice w obrazowaniu.
- Wstęp do badań instrumentalnych. Badanie endoskopowe połykania (FEES).
- Wstęp do badań instrumentalnych. Badanie wideofluoroskopowe połykania (VFSS).
- Studium przypadku pacjenta z dysfagią ustno-gardłową. Procedura postępowania.
- Metody rehabilitacji pacjentów z zaburzeniami połykania
W cyklu 2020Z:
Wykład: Ćwiczenia/Warsztaty: |
W cyklu 2020Zn:
Wykład: Ćwiczenia/Warsztaty: |
W cyklu 2021Z:
Wykład: Ćwiczenia/Warsztaty: |
W cyklu 2021Zn:
Wykład: Ćwiczenia/Warsztaty: |
W cyklu 2022Z:
Wykład: Ćwiczenia/Warsztaty: |
W cyklu 2022Zn:
Wykład: Ćwiczenia/Warsztaty: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Charakteryzuje główne cechy i patomechanizm zaburzeń w przyjmowaniu pokarmów i płynów
Potrafi opisać i wyjaśnić zasady prawidłowego karmienia osób z takimi zaburzeniami
Rozumie znaczenie zasad higieny w pracy z osobami z dysfagią
Umiejętności
Poddaje trafnej analizie objawy zaburzeń przyjmowania pokarmów i płynów u demonstrowanych chorych (wyróżnia objawy pierwotne i wtórne)
Potrafi trafnie dobrać techniki usprawniające przyjmowanie pokarmów i płynów
Potrafi zastosować odpowiednie techniki karmienia i usprawniania motoryki jamy ustnej
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na potrzeby osób z dysfagią
Jest świadomy konieczności doskonalenia umiejętności zawodowych dotyczących terapii osób z dysfagią
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Chmielewska, J., Jamróz, B., Gibiński, K., Sielska-Badurek, E., Milewska, M., Niemczyk, K. (2017). Badanie wideofluoroskopowe – procedura badania z oceną kwestionariuszową, 6(1), 12-20. Czernuszenko, A. (2016). Postępowanie w dysfagii neurogennej, 15(2), 68-74. Jamróz, B., Sielska-Badurek, Niemczyk, K. (2015). Zastosowanie endoskopu giętkiego w diagnostyce zaburzeń połykania, 4(2), 1-5. |
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Chmielewska, J., Jamróz, B., Gibiński, K., Sielska-Badurek, E., Milewska, M., Niemczyk, K. (2017). Badanie wideofluoroskopowe – procedura badania z oceną kwestionariuszową, 6(1), 12-20. Czernuszenko, A. (2016). Postępowanie w dysfagii neurogennej, 15(2), 68-74. Jamróz, B., Sielska-Badurek, Niemczyk, K. (2015). Zastosowanie endoskopu giętkiego w diagnostyce zaburzeń połykania, 4(2), 1-5. |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Chmielewska, J., Jamróz, B., Gibiński, K., Sielska-Badurek, E., Milewska, M., Niemczyk, K. (2017). Badanie wideofluoroskopowe – procedura badania z oceną kwestionariuszową, 6(1), 12-20. Czernuszenko, A. (2016). Postępowanie w dysfagii neurogennej, 15(2), 68-74. Jamróz, B., Sielska-Badurek, Niemczyk, K. (2015). Zastosowanie endoskopu giętkiego w diagnostyce zaburzeń połykania, 4(2), 1-5. |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Chmielewska, J., Jamróz, B., Gibiński, K., Sielska-Badurek, E., Milewska, M., Niemczyk, K. (2017). Badanie wideofluoroskopowe – procedura badania z oceną kwestionariuszową, 6(1), 12-20. Czernuszenko, A. (2016). Postępowanie w dysfagii neurogennej, 15(2), 68-74. Jamróz, B., Sielska-Badurek, Niemczyk, K. (2015). Zastosowanie endoskopu giętkiego w diagnostyce zaburzeń połykania, 4(2), 1-5. |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Chmielewska, J., Jamróz, B., Gibiński, K., Sielska-Badurek, E., Milewska, M., Niemczyk, K. (2017). Badanie wideofluoroskopowe – procedura badania z oceną kwestionariuszową, 6(1), 12-20. Czernuszenko, A. (2016). Postępowanie w dysfagii neurogennej, 15(2), 68-74. Jamróz, B., Sielska-Badurek, Niemczyk, K. (2015). Zastosowanie endoskopu giętkiego w diagnostyce zaburzeń połykania, 4(2), 1-5. |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Chmielewska, J., Jamróz, B., Gibiński, K., Sielska-Badurek, E., Milewska, M., Niemczyk, K. (2017). Badanie wideofluoroskopowe – procedura badania z oceną kwestionariuszową, 6(1), 12-20. Czernuszenko, A. (2016). Postępowanie w dysfagii neurogennej, 15(2), 68-74. Jamróz, B., Sielska-Badurek, Niemczyk, K. (2015). Zastosowanie endoskopu giętkiego w diagnostyce zaburzeń połykania, 4(2), 1-5. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA: Kontakt z prowadzącym zajęcia odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. (jzulewska@aps.edu.pl). Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - wykład, ćwiczenia 15+10 +5 godzin |
W cyklu 2020Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: Kontakt z prowadzącym zajęcia odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. (jzulewska@aps.edu.pl). Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - wykład, ćwiczenia 15+10 +5 godzin |
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - wykład, ćwiczenia, warsztaty 15+10 +5 godzin |
W cyklu 2021Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - wykład, ćwiczenia, warsztaty 15+10 +5 godzin |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - wykład, ćwiczenia, warsztaty 15+10 +5 godzin |
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - wykład, ćwiczenia, warsztaty 15+10 +5 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: