Diagnoza specyficznych trudności w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej PC-2S-DSP
- Definicje diagnozy.
- Diagnoza - wyznaczanie kierunków działań.
- Fazy diagnozy.
- Etapy diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się.
- Kryteria diagnostyczne według ICD-10 oraz DSM-V.
- Etiopatogeneza specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji) - główne koncepcje.
- Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się.
- Diagnoza ryzyka dysleksji i dysleksji- metody, techniki, narzędzia.
- Omówienie stosowanych w praktyce poradni narzędzi do diagnozy specyficznych trudności w
uczeniu się.
- Przebieg działań postdiagnostycznych.
W cyklu 2020Z:
Treści: |
W cyklu 2020Zn:
Treści: |
W cyklu 2021Z:
Treści: |
W cyklu 2021Zn:
Treści: |
W cyklu 2022Z:
Treści: |
W cyklu 2022Zn:
Treści: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Omawia przebieg procesu diagnostycznego w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz uczeniu się matematyki używając specjalistycznej terminologii
Omawia metody, techniki i narzędzia diagnostyczne stosowane w specjalistycznej diagnozie specyficznych trudności w uczeniu się w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz uzasadnia ich wybór
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu specyficznych trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu w celu analizy złożonych problemów diagnostycznych oraz wytycza kierunki diagnozy
Opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski do działań terapeutycznych
Łączy zdiagnozowane u ucznia dysfunkcje z trudnościami w uczeniu się oraz wyjaśnia występujące zależności
Kompetencje społeczne
Zachowuje się w sposób profesjonalny i przestrzega zasad etyki zawodowej
Kryteria oceniania
Metody kształcenia:
wykład, dyskusja, pogadanka, działania praktyczne, problemowa, symulacja, metoda sytuacyjna
Nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 20
Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30
Przygotowanie się do egzaminu - 10
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10
Inne formy - 30
Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Bogdanowicz, M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Wyd. Harmonia.
Bogdanowicz, M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej. Warszawa: PTP.
Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: Wyd. WSiP.
Krasowicz-Kupis. (red.)(2009). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: Wyd. Harmonia.
Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: " Oficyna Wyd. "Impuls”.
Pietras, I. (2008). Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: Wyd. GWP.
Oszwa, U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Bogdanowicz, M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP.
Grabowska, A., Rymarczyk, K. (red.)(2004). Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki. Warszawa: Instytut Biologii Doświadczalnej PAN.
Górniewicz, E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek.
Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN
Krasowicz-Kupis, G. (2006). Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Wyd. GWP.
Reid G., Wearmouth, J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: Wyd. GWP.
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Link do zajęć: Metody kształcenia: |
W cyklu 2020Zn:
Link do zajęć z dr Agnieszka Dłużniewską (Grupa 1) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a602add065f2c478e845bcf18d8c078b8%40thread.tacv2/conversations?groupId=920ffe1f-2869-469a-ad9b-c0e56838db0c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zajęć z mgr Paulina Zalewską (Grupa 2) Metody kształcenia: |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Link do zespołu (grupa 1): Link do zespołu (grupa 2): |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: