Diagnoza i terapia ucznia z wadą słuchu z trudnościami w uczeniu się matematyki PC-2S-DSM
TREŚCI PROGRAMOWE
- Problem dojrzałość dziecka z uszkodzonym narządem słuchu do uczenia się matematyki;
- Rozwój operacyjnego rozumowania i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące Przyswojenie pojęcia liczby naturalnej (stałość liczby, tworzenie konsekwentnych serii);
- Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym
- Stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym
- Dyskalkulia – objawy, modele diagnozy
- Charakterystyczne cechy postawy społeczno-emocjonalnej dzieci z dyskalkulią
- Style poznawcze reprezentowane przez dzieci z dyskalkulia (styl stonogi, styl skoczka)
- Podstawowe reguły pracy z dzieckiem mającym trudności z uczeniem się matematyki
- Metody – założenia pracy terapeutycznej dzieci z dyskalkulia wybranych autorów
W cyklu 2020L:
- Problem dojrzałość dziecka z uszkodzonym narządem słuchu do uczenia się matematyki; |
W cyklu 2020Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021L:
- Problem dojrzałość dziecka z uszkodzonym narządem słuchu do uczenia się matematyki; |
W cyklu 2022L:
Problem dojrzałość dziecka z uszkodzonym narządem słuchu do uczenia się matematyki; |
W cyklu 2022Ln:
Problem dojrzałość dziecka z uszkodzonym narządem słuchu do uczenia się matematyki; |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą dojrzałości do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą specyficznych trudności w uczeniu się matematyki dzieci niesłyszących i słabo słyszących: rozpoznaje objawy, wskazuje zakresy, wyjaśnia przyczyny
Ma podstawową wiedzę na temat diagnozy dziecięcego liczenia, operacyjne rozumowanie na poziomie konkretnym dzieci z wadą słuchu, stosowanych narzędzi badawczych oraz modeli diagnozy dyskalkulii
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę dotycząca metodyki postępowania terapeutycznego i wspomagania rozwoju dzieci niesłyszących doświadczających nadmiernych trudności w uczeniu się matematyki oraz dzieci ze zdiagnozowana dyskalkulią
Umiejętności
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania, interpretowania i prognozowania w ramach różnych kontekstów działalności edukacyjnej - zdiagnozować dojrzałość dziecka do uczenia się matematyki; analizować i interpretować wyniki diagnozy dyskalkulii
Potrafi konstruować scenariusze zajęć wspomagających aktywność matematyczną dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym oraz zorganizować postępowanie terapeutyczne dzieci z dyskalkulią
Kompetencje społeczne
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga prowadzącego indywidualna terapię dziecka z wadą słuchu
Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem z wadą słuchu.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń i wykładów: osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie udziału w wykładach ,przygotowania prezentacji symulacji ćwiczeń , pomocy do diagnozy dzieci z wadą słuchu wykonanych przez studentów
Egzamin pisemny, egzamin poprawkowy ustny
Egzamin pisemny, egzamin poprawkowy ustny
godziny kontaktowe (18h niestacjonarne)
przygotowanie się do zajęć 32 h niestacjonarne)
przygotowanie się do egzaminu 25 h
Literatura
M. Donaldson Myślenie dzieci
H. Aebli Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki
E. Gruszczyk – Kolczyńska Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno – wyrównawcze
E. Gruszczyk – Kolczyńska, M. Kupisiewicz, E. Zielińska Dziecięca matematyka. książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu
M. Kupisiewicz Intelektualna dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu
U.Oszwa Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii,
U. Oszwa Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci
L.Kość Psychologia i patopsychologia zdolności matematycznych
W cyklu 2020L:
M. Donaldson Myślenie dzieci |
W cyklu 2020Ln:
M. Donaldson Myślenie dzieci |
W cyklu 2021L:
M. Donaldson Myślenie dzieci |
W cyklu 2021Ln:
M. Donaldson Myślenie dzieci |
Uwagi
W cyklu 2021Ln:
Zaliczenie ćwiczeń i wykładów: osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie udziału w wykładach, przygotowania prezentacji, scenariuszy zajęć , pomocy do diagnozy dzieci z wadą słuchu wykonanych przez studentów |
W cyklu 2022L:
Zaliczenie ćwiczeń i wykładów: osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie udziału w wykładach, przygotowania prezentacji symulacji ćwiczeń , pomocy do diagnozy dzieci z wadą słuchu wykonanych przez studentów |
W cyklu 2022Ln:
Zaliczenie ćwiczeń i wykładów: osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie udziału w wykładach, i ćwiczeniach przygotowania prezentacji symulacji ćwiczeń , pomocy do diagnozy dzieci z wadą słuchu wykonanych przez studentów |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: