Doradztwo edukacyjno-zawodowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PC-2S-DEZ
- Podstawowe pojęcia z obszaru doradztwa zawodowego: poradnictwo zawodowe, orientacja szkolna i zawodowa, preorientacja, zawód, doradca zawodowy, wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego
- Zadania szkolnego doradcy zawodowego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych
- Podstawowe akty prawne w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w oświacie
- Specyfika poradnictwa edukacyjno-zawodowego dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Współpraca szkolnego doradcy zawodowego z nauczycielami i rodzicami
- Informacja edukacyjno-zawodowa w procesie poradnictwa ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb uczniów niepełnosprawnych
- Znaczenie indywidualnej porady w pracy szkolnego doradcy zawodowego
- Zajęcia grupowe w realizacji zadań szkolnego doradcy zawodowego
- Informacja zawodowa w kontekście pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W cyklu 2021Ln:
Doradztwo edukacyjno-zawodowe jako działanie pedagogiczne. Preorientacja zawodowa. Orientacja zawodowa. Poradnictwo zawodowe. Specyfika rozwoju zawodowego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Niepełnosprawność a ograniczenia i możliwości zawodowe. System edukacji a rynek pracy. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena przygotowania oraz aktywności podczas zajęć.
Ocena wypowiedzi ustnych - egzamin.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Łukaszewicz A. (2008). Wewnątrzszkolny system doradztwa, czyli przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy w warunkach polskich. W: M. Kotarba, M. Łuczak (red.), ABC poradnictwa zawodowego w szkole. Praca zbiorowa. (s. 25-48). Warszawa: KOWEZiU.
2. Wojtasik B. (2011). Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: KOWEZiU.
Literatura uzupełniająca:
2. Minta J. (2012). Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery. Warszawa: KOWEZiU.
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 20, przygotowanie się do zajęć 5 godzin, przygotowanie się do egzaminu 5 godzin. Zajęcia na platformie MS Teams w czasie zgodnym z planem zajęć. Kontakt: dr hab. prof. APS Mariola Wolan-Nowakowska wolan@aps.edu.pl |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów ćwiczenia praktyczne - indywidualne i grupowe Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 20, przygotowanie się do zajęć 5 godzin, przygotowanie się do egzaminu 5 godzin. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: