Diagnoza i terapia logopedyczna osób z dyzartrią PC-2S-DDY
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zaburzenia dyzartryczne, diagnoza logopedycznej pacjenta z dyzartrią
- Mięśnie mimiczne, języka, podniebienia, układu żuchwowego oraz szyi
- Nerwy czaszkowe - rodzaje, rola oraz objawy uszkodzeń
- Zasady diagnozy logopedycznej pacjenta z dyzartrią (prezentacja wybranych narzędzi diagnostycznych).
- Zasady terapii pacjentów z dyzartrią
- Techniki terapeutyczne wykorzystywane w terapii osób z dyzartrią
- Stosowanie narzędzi diagnostycznych
- Przebieg badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej
- Samodzielne diagnozowanie stanu mowy pod kątem obecności i nasilenia dyzartrii oraz próby rozpoznania typu dyzartrii na podstawie opisu objawów lub analizy nagrania filmowego
- Samodzielne stosowanie wybranych technik terapii (masaże, techniki relaksacji, wybrane ćwiczenia oddechowe i fonacyjne)
- Tworzenie programów terapii logopedycznej dla zdiagnozowanych pacjentów
- Zajęcia z pacjentami z dyzartrią
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE Ćwiczenia: |
W cyklu 2020Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE Ćwiczenia: |
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE Ćwiczenia: |
W cyklu 2021Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE Ćwiczenia: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi opisać zasady diagnozy i terapii osób z dyzartrią o różnej etiologii
Umie wyjaśnić dobór metod diagnostycznych i terapeutycznych stosownie do potrzeb pacjenta
Umiejętności
Poddaje trafnej analizie objawy zaburzeń dyzartrycznych u pacjenta
Umie zaprojektować i/lub przeprowadzić zajęcia logopedyczne z osobą z dyzartrią
Umie elastycznie dostosować formy kontaktu z chorym do jego możliwości i potrzeb
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby pacjenta z dyzartrią
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Jauer-Niworowska, O. (2012). Zaburzenia dyzartryczne - próba przedstawienia patomechanizmu. Wybrane problemy diagnozy. Studia Pragmalingwistyczne s. 39-52. Kucińska, P. (2016). Wybrane przyczyny dyzartrii związane z lokalizacją uszkodzenia w obrębie układu nerwowego. „Otorynolaryngologia”, 15(1), 8-15. Pietrzyk, I., Seniów, J. (2013). Dyzartria w klinice osób dorosłych. Neurologia po Dyplomie. |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Jauer-Niworowska, O. (2012). Zaburzenia dyzartryczne - próba przedstawienia patomechanizmu. Wybrane problemy diagnozy. Studia Pragmalingwistyczne s. 39-52. Kucińska, P. (2016). Wybrane przyczyny dyzartrii związane z lokalizacją uszkodzenia w obrębie układu nerwowego. „Otorynolaryngologia”, 15(1), 8-15. Pietrzyk, I., Seniów, J. (2013). Dyzartria w klinice osób dorosłych. Neurologia po Dyplomie. |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Jauer-Niworowska, O. (2012). Zaburzenia dyzartryczne - próba przedstawienia patomechanizmu. Wybrane problemy diagnozy. Studia Pragmalingwistyczne s. 39-52. Kucińska, P. (2016). Wybrane przyczyny dyzartrii związane z lokalizacją uszkodzenia w obrębie układu nerwowego. „Otorynolaryngologia”, 15(1), 8-15. Pietrzyk, I., Seniów, J. (2013). Dyzartria w klinice osób dorosłych. Neurologia po Dyplomie. |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Jauer-Niworowska, O. (2012). Zaburzenia dyzartryczne - próba przedstawienia patomechanizmu. Wybrane problemy diagnozy. Studia Pragmalingwistyczne s. 39-52. Kucińska, P. (2016). Wybrane przyczyny dyzartrii związane z lokalizacją uszkodzenia w obrębie układu nerwowego. „Otorynolaryngologia”, 15(1), 8-15. Pietrzyk, I., Seniów, J. (2013). Dyzartria w klinice osób dorosłych. Neurologia po Dyplomie. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Przedmiot realizowany jest synchronicznie na platformie teams Kontakt z prowadzącym na platformie teams w godzinanch dyżurów, NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2020Ln:
Przedmiot realizowany jest synchronicznie na platformie teams Kontakt z prowadzącym na platformie teams w godzinanch dyżurów, NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2021L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2021Ln:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: