Diagnoza i terapia logopedyczna osób z afazją PC-2S-DAF
TREŚCI PROGRAMOWE
- Ilościowe i jakościowe metody diagnozowania osób z afazją
- Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją
- Interpretacja wyników prób diagnostycznych i formułowanie diagnozy opisowej
- Czynniki kształtujące obraz językowych zakłóceń u poszczególnych osób z afazją
- Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją
- Podstawowe metody i podstawowe rodzaje ćwiczeń w afazji typu ruchowego, czuciowego, amnestycznego
- Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania
- Narzędzi do badania pacjenta z afazją.
- Interpretacja trudności afatycznych zaobserwowanych u danego pacjenta w czasie hospitowanych zajęć
- Przebieg badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej
- Analiza i interpretacja wypowiedzi afatycznych (z nagrań)
- Planowanie zajęć logopedycznych
- Samodzielne prowadzenie zajęć logopedycznych z osobą z afazją
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstaw afazjologii: zna terminologię afazjologiczną, definicję afazji, klasyfikacje afazji
Zna zasady prowadzenia diagnozy logopedycznej osoby z afazją
Zna metodykę terapii logopedycznej osób z afazją
Umiejętności
Potrafi obserwować i interpretować zachowania językowe osoby z afazją
Ma podstawowe umiejętności postępowania diagnostycznego i formułowania diagnozy osoby z afazją oraz prowadzenia terapii osoby z afazją
Kompetencje społeczne
Ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy oraz doskonalenia umiejętności diagnostycznych i terapeutycznych na specjalistycznych studiach z zakresu neurologopedii
Ma świadomość odpowiedzialności w kontaktach z osobami z afazją i ich rodzinami
Literatura
W cyklu 2020Z:
LITERATURA: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University. Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204. Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221 |
W cyklu 2020Zn:
LITERATURA: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University. Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204. Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221 |
W cyklu 2021Z:
LITERATURA: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University. Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204. Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221 |
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University. Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204. Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221 |
W cyklu 2022Z:
LITERATURA: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University. Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204. Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221 |
W cyklu 2022Zn:
LITERATURA: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University. Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204. Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221 |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z afazją, prezentacja nagrania szczegółowej diagnozy pacjenta z afazją. Warsztaty (w małych podgrupach) z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams w szpitalu (z udziałem pacjentów) i z wykorzystaniem filmów z pacjentami z afazją. Kontakt z prowadzącą ćwiczenia (a.mezyk@aps.edu.pl) i prowadzącymi warsztaty (J. Żulewska, A. Mężyk) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2020Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z afazją, prezentacja nagrania szczegółowej diagnozy pacjenta z afazją. Warsztaty (w małych podgrupach) z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams w szpitalu (z udziałem pacjentów) i z wykorzystaniem filmów z pacjentami z afazją. Kontakt z prowadzącą ćwiczenia (a.mezyk@aps.edu.pl) i prowadzącymi warsztaty (J. Żulewska, A. Mężyk) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2021Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: