Praktyka pedagogiczna dyplomowa w poradniach psychologiczno-pedagogicznych lub w szkołach (60 godz.) PC-2P-TPE2
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, zadaniami wynikającymi z działań diagnostyczno-terapeutycznych oraz sposobami ich realizacji.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu diagnostycznoterapeutycznego wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, innych specjalistów.
- Zapoznanie z rodzajami dokumentów wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych i prowadzonych zajęć, ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk.
- Poznanie metod i narzędzi dokonywania diagnozy pedagogicznej dzieci i młodzieży (dokonywanie klasyfikacji symptomów zaburzeń, ich rodzaju, stopnia i zakresu; ustalanie źródła i złożoności problemu; interpretacja wpływu specyfiki funkcjonowania dziecka, związanej z jego dysfunkcjami lub szczególnymi uzdolnieniami na szkolne powodzenia i niepowodzenia).
- Poznanie form działań terapeutycznych w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci i młodzieży, organizowanych w ramach zajęć specjalistycznych z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
- Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego dziecka/ucznia. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej oraz diagnozie a następnie sporządzenie anonimowego opisu funkcjonowania dziecka/ucznia.
- Obserwacja diagnozy dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się). W trakcie obserwacji student powinien poznać organizację, przebieg działań diagnostycznych oraz sposób ich dokumentowania.
- Student pod kontrolą opiekuna samodzielnie przeprowadza diagnozę/elementy diagnozy dziecka/ucznia, w tym wywiad z rodzicami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się).
- Obserwacja zajęć terapeutycznych (w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), zgodnie z planami kształcenia dla specjalności. Obserwując zajęcia student powinien poznać organizację pracy terapeutycznej oraz przebieg procesu terapii umożliwiający planowanie działań wspierających ucznia.
- Realizacja zajęć terapeutycznych przez studenta z zakresu terapii pedagogicznej (w tym zajęcia korekcyjno-kompensacyjne), zgodnie z rodzajem zajęć określonych w programach kształcenia dla danej specjalności.
DRUKI DO POBRANIA
Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Wyjaśnia na poziomie rozszerzonym koncepcje edukacji, diagnozy i terapii dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami szkolnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
Opisuje na poziomie rozszerzonym system wsparcia dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami szkolnymi w szkołach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych, potrafi wyjaśnić ich specyfikę i zachodzące procesy
Wykazuje się poszerzoną wiedzą o uczestnikach diagnozy, edukacji i terapii oraz o metodach diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług
Umiejętności
Wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu diagnozy i terapii w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych i terapeutycznych dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami szkolnymi
Wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu terapii pedagogicznej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych i terapeutycznych
Dobiera adekwatnie metody, techniki i narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych działań diagnostycznych i terapeutycznych
Analizuje, rozpoznaje możliwości rozwojowe, obserwuje, diagnozuje, racjonalnie oceniać złożone sytuacje podczas diagnozy i terapii dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania diagnostyczne i terapeutyczne oraz ich skutki
Zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiazywaniem problemów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: