Praktyka asystencko-pedagogiczna w placówkach edukacyjnych / w poradniach psychologiczno-pedagogicznych (40 godz.) PC-2P-TPE1
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, zadaniami wynikającymi z działań diagnostyczno terapeutycznych oraz sposobami ich realizacji.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu diagnostyczno terapeutycznego wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, innych specjalistów.
- Zapoznanie z rodzajami dokumentów wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych i prowadzonych zajęć - ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk.
- Poznanie metod i narzędzi dokonywania diagnozy pedagogicznej dzieci i młodzieży (dokonywanie klasyfikacji symptomów zaburzeń, ich rodzaju, stopnia i zakresu; ustalanie źródła i złożoności problemu; interpretacja wpływu specyfiki funkcjonowania dziecka, związanej z jego dysfunkcjami
lub szczególnymi uzdolnieniami na szkolne powodzenia i niepowodzenia)
- Poznanie form działań terapeutycznych w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci i młodzieży, organizowanych w ramach zajęć specjalistycznych z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
- Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego dziecka/ ucznia. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej oraz diagnozie a następnie sporządzenie anonimowego opisu funkcjonowania dziecka/ ucznia.
- Obserwacja diagnozy ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się). W trakcie obserwacji student powinien poznać organizację, przebieg działań diagnostycznych oraz sposób ich dokumentowania.
- Student pod kontrolą opiekuna samodzielnie przeprowadza diagnozę, elementy diagnozy (w tym wywiad z rodzicami) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się).
- Obserwacja zajęć terapeutycznych (w tym zajęć korekcyjno – kompensacyjnych) dziecka/ ucznia) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się) zgodnie z planami kształcenia dla specjalności. Obserwując zajęcia student powinien poznać organizację pracy terapeutycznej oraz przebieg procesu terapii umożliwiający planowanie działań wspierających ucznia.
- Realizacja zajęć terapeutycznych przez studenta (w tym zajęcia korekcyjno – kompensacyjne) zgodnie z rodzajem zajęć określonych w programach kształcenia dla danej specjalności).
DRUKI DO POBRANIA
Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna strukturę organizacyjną, cele, podstawy prawne i funkcjonowanie szkoły z zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi oraz poradni psychologiczno-pedagogicznej
Charakteryzuje koncepcje diagnozy i terapii dzieci i uczniów ze specyficznymi trudnościami szkolnymi i małych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
Wyjaśnia potrzebę wsparcia dzieci i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się realizowanego w szkole i w poradniach psychologiczno-pedagogicznych
Umiejętności
Wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu terapii pedagogicznej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych i terapeutycznych
Potrafi ocenić przydatność typowych metod i procedur do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności edukacyjnej, diagnostycznej i terapeutycznej prowadzonej w szkołach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych
Kompetencje społeczne
Zachowuje się w sposób profesjonalny i przestrzega zasad etyki zawodowej
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczno-terapeutyczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: