Praktyka pedagogiczna dyplomowa w specjalnych szkołach dla dzieci z wadą słuchu (40 godz.) PC-2P-STP3
- Organizacja i założenia programowe kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi, w ramach konkretnej placówki edukacyjnej na poziomie klas 1-3 specjalnej szkoły podstawowej
- Specjalne potrzeby edukacyjne i specyfika pracy z uczniem z wadą słuchu w klasach 1-3 specjalnej szkoły podstawowej, w tym formy i rodzaje zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz zajęcia o charakterze rewalidacyjnym, podstawowe cele, metody i formy pracy oraz zasady realizacji funkcji kształcącej, opiekuńczo - wychowawczej i rewalidacyjnej w ramach indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego (IPET)
- Założenia i zasady pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych, działania innych specjalistów i organizowane przez nich formy działań wpierających ucznia z wadą słuchu w ramach zajęć lekcyjno-wychowawczych oraz pozalekcyjnych na poziomie klas 1-3 szkoły podstawowej specjalnej, w której student odbywa praktykę
- Koncepcje edukacji, diagnozy i terapii dzieci z wadą słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
- System wsparcia dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami szkolnymi w szkołach, specyfika i zachodzące procesy
- Uczestnicy diagnozy, edukacji i terapii dzieci z wadą słuchu ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi oraz o metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług
- Organizacja i założenia programowe kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi, w ramach konkretnej placówki edukacyjnej na poziomie klas 1-3 specjalnej szkoły podstawowej
- Analiza i interpretacja problemów edukacyjnych i terapeutycznych
- Dobór adekwatnych metod, technik i narzędzi badawczych, opracowywani, prezentowanie i interpretowanie wyników badań, wyciąganie wniosków, wskazywanie kierunków dalszych działań diagnostycznych i terapeutycznych w zakresie wsparcia dziecka z wada słuchu
- Analiza obserwowanych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, określanie tematyki, celów, metod, form, środków dydaktyczne, etapy lekcji, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zajęć oraz sposoby uwzględniania specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka z wadą słuchu w ramach prowadzenia zajęć lekcyjnych;
- Anonimowa charakterystyka ucznia z wadą słuchu o specjalnych potrzebach edukacyjnych (diagnoza funkcjonalna) na podstawie własnych obserwacji, analizy udostępnionych dokumentów, dotyczących określonego ucznia oraz informacji, zdobytych od nauczycieli i specjalistów.
- Planowanie zajęć lekcyjnych w klasie na poziomie edukacji wczesnoszkolnej we współpracy z nauczycielem prowadzącym, określanie zakresu czynności nauczyciela oraz dostosowywanie metod, form i pomocy dydaktycznych do indywidualnych możliwości i potrzeb ucznia z wadą słuchu o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Realizacja zajęć lekcyjnych w wybranej placówce specjalnej na poziomie edukacji wczesnoszkolnej, zgodnie z opracowaną koncepcją oraz dokonywanie na bieżąco potrzebnych modyfikacji, dostosowywanie procesu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz aktywna współpraca z nauczycielem głównym w ramach przebiegu zajęć.
- Analiza poziomu własnej wiedzy i umiejętności, własnych oraz obserwowanych działań edukacyjno-wychowawczych; gotowość do korygowania błędów metodycznych, doskonalenia posiadanych umiejętności oraz zdobywania nowych praktycznych kompetencji pedagogicznych poprzez aktywną współpracę z nauczycielami bądź innymi specjalistami w ramach realizacji zadań praktyki i pełne zaangażowanie w ich wypełnianie.
- Identyfikacja z rolą i zadaniami nauczyciela, radzenie sobie w rzeczywistości edukacyjnej, przyjmowanie odpowiedzialności za wszystkie aspekty nauczania ( m.in.: organizację lekcji, wyjścia, rozwiązywanie konfliktów wychowawczych, współpracę z nauczycielem prowadzącym i innymi specjalistami), aktywne uczestnictwo w życiu klasy i placówki a także w formach pozalekcyjnych i pozaszkolnych
- Sens, wartość i potrzeba działań na rzecz podnoszenia efektywności kształcenia dzieci z wadą słuchu ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i poszukiwanie optymalnych form kształcenia.
- Zasady etyki zawodowej
DRUKI DO POBRANIA
Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna organizację i założenia programowe kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi, w ramach konkretnej placówki edukacyjnej (w której student realizował praktykę) na poziomie klas 1-3 specjalnej szkoły podstawowej
Zna specjalne potrzeby edukacyjne i specyfikę pracy z uczniem z wadą słuchu w klasach 1-3 specjalnej szkoły podstawowej, w tym formy i rodzaje zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz zajęć o charakterze rewalidacyjnym, podstawowe cele, metody i formy pracy oraz zasady realizacji funkcji kształcącej, opiekuńczo - wychowawczej i rewalidacyjnej w ramach indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego (IPET)
Zna założenia i zasady pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych, działania innych specjalistów i organizowane przez nich formy działań wpierających ucznia z wadą słuchu w ramach zajęć lekcyjno-wychowawczych oraz pozalekcyjnych na poziomie klas 1-3 szkoły podstawowej specjalnej, w której student odbywał praktykę
Wyjaśnia na poziomie podstawowym koncepcje edukacji, diagnozy i terapii dzieci z wadą słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
Opisuje na poziomie podstawowym system wsparcia dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami szkolnymi w szkołach, potrafi wyjaśnić ich specyfikę i zachodzące procesy
Wykazuje się podstawową wiedzą o uczestnikach diagnozy, edukacji i terapii dzieci z wada słuchu ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi oraz o metodach diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług
Zna organizację i założenia programowe kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi, w ramach konkretnej placówki edukacyjnej (w której student realizował praktykę) na poziomie klas 1-3 specjalnej szkoły podstawowej
Umiejętności
Wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu surdopedagogiki oraz z diagnozy i terapii w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych i terapeutycznych dzieci z wadą słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi
Wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu surdopedagogiki i terapii pedagogicznej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych i terapeutycznych
Dobiera adekwatnie metody, techniki i narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych działań diagnostycznych i terapeutycznych w zakresie wsparcia dziecka z wada słuchu
Potrafi dokonać analizy obserwowanych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, określając ich tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, etapy lekcji, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zajęć oraz sposób uwzględniania specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka z wadą słuchu w ramach prowadzenia zajęć lekcyjnych;
Potrafi dokonać anonimowej charakterystyki ucznia z wadą słuchu o specjalnych potrzebach edukacyjnych (diagnozę funkcjonalną) – na podstawie własnych obserwacji, analizy udostępnionych dokumentów, dotyczących określonego ucznia oraz informacji, zdobytych od nauczycieli i specjalistów.
Potrafi zaplanować zajęcia lekcyjne w klasie na poziomie edukacji wczesnoszkolnej we współpracy z nauczycielem prowadzącym, określając zakres czynności nauczyciela oraz dostosowując metody, formy i pomoce dydaktyczne do indywidualnych możliwości i potrzeb ucznia z wadą słuchu o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Potrafi przeprowadzić zajęcia lekcyjne w wybranej placówce specjalnej na poziomie edukacji wczesnoszkolnej, zgodnie z opracowaną koncepcją oraz dokonywać na bieżąco potrzebnych modyfikacji, dostosowując proces nauczania do potrzeb i możliwości uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz aktywnie współpracując z nauczycielem głównym w ramach przebiegu zajęć.
Kompetencje społeczne
Dostrzega indywidualne potrzeby i możliwości uczniów z wadą słuchu o specjalnych potrzebach edukacyjnych i udziela im odpowiedniego wsparcia w toku prowadzonych zajęć szkolnych
Dokonuje systematycznej analizy poziomu własnej wiedzy i umiejętności, własnych oraz obserwowanych działań edukacyjno-wychowawczych; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych, doskonalenia posiadanych umiejętności oraz zdobywania nowych praktycznych kompetencji pedagogicznych poprzez aktywną współpracę z nauczycielami bądź innymi specjalistami w ramach realizacji zadań praktyki i pełne zaangażowanie w ich wypełnianie.
Identyfikuje się z rolą i zadaniami nauczyciela, radzi sobie w rzeczywistości edukacyjnej - w różnych sytuacjach, starając się przejąć odpowiedzialność za wszystkie aspekty nauczania ( m.in.: organizacja lekcji, wyjść czy rozwiązywanie konfliktów wychowawczych, współpraca z nauczycielem prowadzącym i innymi specjalistami) oraz aktywnie uczestniczy w życiu klasy i placówki także w formach pozalekcyjnych i pozaszkolnych
Dostrzega sens, wartość i potrzebę działań na rzecz podnoszenia efektywności kształcenia dzieci z wadą słuchu ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi/ i poszukiwania optymalnych form kształcenia.
Jest przekonany o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzega zasad etyki zawodowej, podejmując odpowiedzialność za właściwe przygotowanie do pracy na stanowisku nauczyciela.
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania diagnostyczne i terapeutyczne oraz ich skutki
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: