Praktyka asystencko-pedagogiczna w specjalnych przedszkolach i szkołach dla dzieci z wadą słuchu (40 godz.) PC-2P-STP2
- Organizacja i założenia programowe kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu, realizowane w ramach wybranych placówek edukacyjnych w przedszkolu i klasach 1-3 szkoły podstawowej
- Specyfika pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i klasach 1-3 szkoły podstawowej, w tym formy i rodzaje zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz zajęć o charakterze rewalidacyjnym, podstawowe cele, metody pracy oraz sposoby porozumiewania się, formy pracy oraz zasady realizacji funkcji kształcącej, opiekuńczo - wychowawczej i rewalidacyjnej w placówkach edukacyjnych, w których student odbywał praktykę
- Zasady pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka, m.in. surdopedagoga, pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela, innych specjalistów oraz zna formy działań wpierających ucznia z wadą słuchu, organizowanych w przedszkolu oraz w ramach zajęć lekcyjnych oraz pozalekcyjnych na poziomie klas 1-3 szkoły podstawowej dla dzieci z wadą słuchu w których student odbywał praktykę
- Koncepcje diagnozy i terapii dzieci i uczniów z wada słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi i małych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, różnorodne uwarunkowania tych procesów
- Potrzeba wsparcia dzieci i uczniów z wada słuchu ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się realizowanego w przedszkolu i szkole dla dzieci z wada słuchu
- Analiza obserwowanych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, określanie ich tematyki, celów, metod, form, środków dydaktycznych, etapów lekcji, rodzajów zabaw, ćwiczeń, zajęć oraz sposobów uwzględniania specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM
- Anonimowa charakterystyka ucznia z wada słuchu (diagnoza funkcjonalną) ze specyficznymi trudnościami szkolnymi – na podstawie własnych obserwacji, analizy udostępnionych dokumentów, dotyczących określonego ucznia oraz informacji, zdobytych od nauczycieli i specjalistów.
- Projektowanie planu przebiegu zajęć dydaktyczno - wychowawczych (konspekt) dla dzieci z wadą słuchu, realizowanych w przedszkolu i na poziomie edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem metodycznych wskazówek do pracy z dziećmi z wadą słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zajęć;
- Organizacja zabaw, ćwiczeń, zadań i dobór, przygotowanie pomocy dydaktycznych do konkretnych zajęć w szkole lub w internacie, uwzględniając specyfikę kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi
- Samodzielna realizacja zajęć z dziećmi z wadą słuchu w wybranej placówce edukacyjnej na poziomie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, zgodnie z opracowaną koncepcją oraz dokonywanie potrzebnych modyfikacji, dostosowanie procesu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów z wadą słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi
- Indywidualne potrzeby i możliwości dzieci z wadą słuchu, udzielanie im odpowiedniego wsparcia w toku prowadzonych zajęć w przedszkolu i w szkole
- Analiza poziomu własnej wiedzy i umiejętności, gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych praktycznych umiejętności pedagogicznych poprzez aktywną współpracę z nauczycielami bądź innymi specjalistami w ramach realizacji zadań praktyki i pełne zaangażowanie w ich wypełnianie.
- Zasady etyki zawodowej
DRUKI DO POBRANIA
Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna organizację i założenia programowe kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu, realizowane w ramach wybranych placówek edukacyjnych (w których student odbywał praktykę) w przedszkolu i klasach 1-3 szkoły podstawowej
Zna specyfikę pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i klasach 1-3 szkoły podstawowej, w tym formy i rodzaje zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz zajęć o charakterze rewalidacyjnym, podstawowe cele, metody pracy oraz sposoby porozumiewania się, formy pracy oraz zasady realizacji funkcji kształcącej, opiekuńczo - wychowawczej i rewalidacyjnej w placówkach edukacyjnych, w których student odbywał praktykę
Zna zasady pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka, m.in. surdopedagoga, pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela, innych specjalistów oraz zna formy działań wpierających ucznia z wadą słuchu, organizowanych w przedszkolu oraz w ramach zajęć lekcyjnych oraz pozalekcyjnych na poziomie klas 1-3 szkoły podstawowej dla dzieci z wadą słuchu w których student odbywał praktykę
Charakteryzuje koncepcje diagnozy i terapii dzieci i uczniów z wada słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi i małych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
Wyjaśnia potrzebę wsparcia dzieci i uczniów z wada słuchu ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się realizowanego w przedszkolu i szkole dla dzieci z wada słuchu
Umiejętności
Potrafi dokonać analizy obserwowanych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, określając ich tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, etapy lekcji, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zajęć oraz sposób uwzględniania specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM
Potrafi dokonać anonimowej charakterystyki ucznia z wada słuchu (diagnozę funkcjonalną) ze specyficznymi trudnościami szkolnymi – na podstawie własnych obserwacji, analizy udostępnionych dokumentów, dotyczących określonego ucznia oraz informacji, zdobytych od nauczycieli i specjalistów.
Potrafi zaprojektować plan przebiegu zajęć dydaktyczno - wychowawczych (konspekt) dla dzieci z wadą słuchu, realizowanych w przedszkolu i na poziomie edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem metodycznych wskazówek do pracy z dziećmi z wadą słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zajęć;
Organizuje twórcze, ciekawe zabawy/ ćwiczenia/ zadania i kreatywnie dobiera, przygotowuje (bądź modyfikuje) pomoce dydaktyczne do konkretnych zajęć w szkole lub w internacie, uwzględniając specyfikę kształcenia i wychowania dzieci z wada słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi
Potrafi samodzielnie przeprowadzić zajęcia z dziećmi z wadą słuchu w wybranej placówce edukacyjnej na poziomie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, zgodnie z opracowaną koncepcją oraz dokonywać na bieżąco potrzebnych modyfikacji, dostosowując proces nauczania do potrzeb i możliwości uczniów z wadą słuchu ze specyficznymi trudnościami szkolnymi
Kompetencje społeczne
Dostrzega indywidualne potrzeby i możliwości dzieci z wadą słuchu i udziela im odpowiedniego wsparcia w toku prowadzonych zajęć w przedszkolu i w szkole, przejawia pozytywny stosunek do dzieci.
Dokonuje systematycznej analizy poziomu własnej wiedzy i umiejętności, własnych oraz obserwowanych działań edukacyjno-wychowawczych; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych praktycznych umiejętności pedagogicznych poprzez aktywną współpracę z nauczycielami bądź innymi specjalistami w ramach realizacji zadań praktyki i pełne zaangażowanie w ich wypełnianie.
Identyfikuje się z rolą i zadaniami surdopedagoga, radzi sobie w rzeczywistości edukacyjnej - w różnych sytuacjach, starając się przejąć odpowiedzialność za wszystkie aspekty nauczania (m.in.: organizacja zajęć, lekcji, wyjść) oraz aktywnie uczestniczy w życiu klasy i placówki zapewniając podopiecznym zabawę i naukę w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
Zachowuje się w sposób profesjonalny i przestrzega zasad etyki zawodowej
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczno-terapeutyczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: