Praktyka pedagogiczna dyplomowa w gabinetach logopedycznych w placówkach kształcenia specjalnego oraz poradniach specjalistycznych (60 godz.) PC-2P-LOG2
TREŚCI PROGRAMOWE
- Złożone patomechanizmy trudności w językowym porozumiewaniu zarówno u dzieci jak i u osób dorosłych
- Formy złożonych zaburzeń mowy
- Formy terapii logopedycznej w przypadkach złożonych zaburzeń w komunikacji językowej
- Realizacji programu terapii logopedycznej u podopiecznego ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji językowej
- Weryfikacja programu terapii w trakcie prowadzonego z usprawniania logopedycznego
- Weryfikacja diagnozy z określeniem dowodów po zakończeniu wyznaczonego cyklu usprawniania logopedycznego z pacjentem ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji językowej
- Wskazanie konieczności podjęcia dodatkowych działań (diagnostycznych i terapeutycznych)
- Współdziałanie z opiekunami podopiecznego (dziecka lub osoby dorosłej) oraz z innymi specjalistami włączonymi w proces usprawniania pacjenta
- Poczucie odpowiedzialności w pracy z podopiecznym
1 Umie wyjaśnić złożone patomechanizmy (podać formy złożonych zaburzeń mowy) trudności w językowym porozumiewaniu zarówno u dzieci jak i u osób dorosłych 2 Potrafi scharakteryzować różne formy terapii logopedycznej w przypadkach złożonych zaburzeń w komunikacji językowej Umiejętności
3 Potrafi realizować czynnie program terapii logopedycznej u wybranego podopiecznego ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji językowej
4 Potrafi weryfikować program terapii w trakcie prowadzonego z wybranym podopiecznym (ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji językowej) usprawniania logopedycznego
5 Ma umiejętność weryfikowania diagnozy wraz z podaniem dowodów po zakończeniu wyznaczonego cyklu usprawniania logopedycznego z pacjentem ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji językowej oraz trafnie wskazuje konieczność podjęcia dodatkowych działań (diagnostycznych i terapeutycznych) Kompetencje społeczne
6 Potrafi współdziałać z opiekunami podopiecznego (dziecka lub osoby dorosłej) oraz z innymi specjalistami włączonymi w proces usprawniania pacjenta
7 Ma poczucie pełnej odpowiedzialności za wydawane o pacjencie opinie logopedyczne
DRUKI DO POBRANIA
Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie.
W cyklu 2020Ln:
kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl (proszę o zadbanie o dostęp do swoich studenckich adresów w domenie aps) oraz podczas dyżurów opiekuna praktyk w piątki 9.00-10.00 za pomocą aplikacji w Teams. Krok 1. Wypełnienie ankiety, która będzie wysłana do grupy w celu uzyskania informacji, ile godzin praktyki dyplomowej (terapii z dzieckiem ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji) udało się każdej studentce zrealizować zanim praktyka została zawieszona Krok 2. Opracowanie scenariuszy (według schematu jednostki metodycznej zajęć logopedycznych w przypadkach złożonych zaburzeń mowy, który zostanie przesłany na adres grupy w USOS) dotychczas zrealizowanych zajęć z dzieckiem wraz z uwagami oraz ich ocena przez uczelnianego opiekuna praktyki jako jeden ze sposobów weryfikacji efektów kształcenia Krok 3. Zgodnie z zaleceniami Koordynatora praktyk podjęcie prób realizowania praktyki on-line i opracowywanie scenariuszy zrealizowanych zajęć |
W cyklu 2021L:
Po wcześniejszym przeprowadzeniu czynności diagnostycznych i zaakceptowaniu diagnozy logopedycznej przez prowadzącego zajęcia, który jest jednocześnie uczelnianym opiekunem praktyki, przystąpienie do następujących zadań: |
W cyklu 2021Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE - Złożone patomechanizmy trudności w językowym porozumiewaniu zarówno u dzieci jak i u osób dorosłych - Formy złożonych zaburzeń mowy - Formy terapii logopedycznej w przypadkach złożonych zaburzeń w komunikacji językowej - Realizacji programu terapii logopedycznej u podopiecznego ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji językowej - Weryfikacja programu terapii w trakcie prowadzonego z usprawniania logopedycznego - Weryfikacja diagnozy z określ dowodów po zakończeniu wyznaczonego cyklu usprawniania logopedycznego z pacjentem ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji językowej - Wskazanie konieczność podjęcia dodatkowych działań (diagnostycznych i terapeutycznych) - Współdziałanie z opiekunami podopiecznego (dziecka lub osoby dorosłej) oraz z innymi specjalistami włączonymi w proces usprawniania pacjenta - Poczucie odpowiedzialności w pracy z podopiecznym 1 Umie wyjaśnić złożone patomechanizmy (podać formy złożonych zaburzeń mowy) trudności w językowym porozumiewaniu zarówno u dzieci jak i u osób dorosłych 2 Potrafi scharakteryzować różne formy terapii logopedycznej w przypadkach złożonych zaburzeń w komunikacji językowej Umiejętności 3 Potrafi realizować czynnie program terapii logopedycznej u wybranego podopiecznego ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji językowej 4 Potrafi weryfikować program terapii w trakcie prowadzonego z wybranym podopiecznym (ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji językowej) usprawniania logopedycznego 5 Ma umiejętność weryfikowania diagnozy wraz z podaniem dowodów po zakończeniu wyznaczonego cyklu usprawniania logopedycznego z pacjentem ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji językowej oraz trafnie wskazuje konieczność podjęcia dodatkowych działań (diagnostycznych i terapeutycznych) Kompetencje społeczne 6 Potrafi współdziałać z opiekunami podopiecznego (dziecka lub osoby dorosłej) oraz z innymi specjalistami włączonymi w proces usprawniania pacjenta 7 Ma poczucie pełnej odpowiedzialności za wydawane o pacjencie opinie logopedyczne |
W cyklu 2022L:
Po wcześniejszym przeprowadzeniu czynności diagnostycznych i zaakceptowaniu diagnozy logopedycznej przez prowadzącego zajęcia, który jest jednocześnie uczelnianym opiekunem praktyki, przystąpienie do następujących zadań: |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE - Złożone patomechanizmy trudności w językowym porozumiewaniu zarówno u dzieci jak i u osób dorosłych - Formy złożonych zaburzeń mowy - Formy terapii logopedycznej w przypadkach złożonych zaburzeń w komunikacji językowej - Realizacji programu terapii logopedycznej u podopiecznego ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji językowej - Weryfikacja programu terapii w trakcie prowadzonego z usprawniania logopedycznego - Weryfikacja diagnozy z określ dowodów po zakończeniu wyznaczonego cyklu usprawniania logopedycznego z pacjentem ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji językowej - Wskazanie konieczność podjęcia dodatkowych działań (diagnostycznych i terapeutycznych) - Współdziałanie z opiekunami podopiecznego (dziecka lub osoby dorosłej) oraz z innymi specjalistami włączonymi w proces usprawniania pacjenta - Poczucie odpowiedzialności w pracy z podopiecznym 1 Umie wyjaśnić złożone patomechanizmy (podać formy złożonych zaburzeń mowy) trudności w językowym porozumiewaniu zarówno u dzieci jak i u osób dorosłych 2 Potrafi scharakteryzować różne formy terapii logopedycznej w przypadkach złożonych zaburzeń w komunikacji językowej Umiejętności 3 Potrafi realizować czynnie program terapii logopedycznej u wybranego podopiecznego ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji językowej 4 Potrafi weryfikować program terapii w trakcie prowadzonego z wybranym podopiecznym (ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji językowej) usprawniania logopedycznego 5 Ma umiejętność weryfikowania diagnozy wraz z podaniem dowodów po zakończeniu wyznaczonego cyklu usprawniania logopedycznego z pacjentem ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji językowej oraz trafnie wskazuje konieczność podjęcia dodatkowych działań (diagnostycznych i terapeutycznych) Kompetencje społeczne 6 Potrafi współdziałać z opiekunami podopiecznego (dziecka lub osoby dorosłej) oraz z innymi specjalistami włączonymi w proces usprawniania pacjenta 7 Ma poczucie pełnej odpowiedzialności za wydawane o pacjencie opinie logopedyczne |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi scharakteryzować ogólne zasady działania placówki specjalistycznej, w której odbywa praktykę (jej strukturę organizacyjną i zadania logopedy w tej strukturze).
Potrafi podać zasady współpracy logopedy z rodzinami pacjentów z neurogennymi zaburzeniami mowy
Umiejętności
Potrafi dokonać analizy dokumentów dotyczących osób z neurogennymi zaburzeniami mowy korzystających z pomocy logopedy (w tym dokumentacji z badań wielospecjalistycznych: medycznych, pedagogicznych, psychologicznych).
Potrafi sporządzić anonimową charakterystykę umiejętności komunikacyjnych i językowych (w tym oceny stanu mowy) osób korzystających z pomocy logopedy (podczas zajęć hospitacyjnych)
Prawidłowo przygotowuje i przeprowadza zajęcia logopedyczne z pacjentami z neurogennymi patologiami mowy (pod kierunkiem logopedy przyjmującego praktykantów)
Poprawnie prowadzi dokumentację logopedyczną (potrafi przygotować konspekty planowanych zajęć i prawidłowo udokumentować zrealizowane zajęcia logopedyczne)
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby przyjmowanych pacjentów
Potrafi współdziałać z logopedą prowadzącym praktyki i innymi specjalistami w placówce
Literatura
W cyklu 2020Ln:
Dobór literatury zależy od specyfiki zaburzeń w komunikacji językowej osoby pozostającej pod opieką logopedyczną studenta Pozycja obowiązkowa: D. Emiluta-Rozya "Programowanie terapii na podstawie wyników badania logopedycznego" nr8/2016 http://www.studiapragmaling.uw.edu.pl/nr-8-2016/ |
W cyklu 2021Ln:
Dobór literatury zależy od specyfiki zaburzeń w komunikacji językowej osoby pozostającej pod opieką logopedyczną studenta Pozycja obowiązkowa: D. Emiluta-Rozya "Programowanie terapii na podstawie wyników badania logopedycznego" nr8/2016 http://www.studiapragmaling.uw.edu.pl/nr-8-2016/ |
W cyklu 2022L:
dobór literatury jest indywidualny - zależy od diagnozy logopedycznej u podopiecznego ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji językowej |
W cyklu 2022Ln:
Dobór literatury zależy od specyfiki zaburzeń w komunikacji językowej osoby pozostającej pod opieką logopedyczną studenta Pozycja obowiązkowa: D. Emiluta-Rozya "Programowanie terapii na podstawie wyników badania logopedycznego" nr8/2016 http://www.studiapragmaling.uw.edu.pl/nr-8-2016/ |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Realizacja praktyki możliwa jest w formie on-line lub bezpośrednio: |
W cyklu 2022L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe - 40 g. Przygotowanie się do zajęć, lektury, pomoce - 20 g. Przygotowanie dokumentacji praktyki (scenariusze zajęć i opinia logopedyczna) Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: