Praktyka pedagogiczna dyplomowa w klasach I-III szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (40 godz.) PC-2P-ERI3
TREŚCI PROGRAMOWE
Praktyki studenckie realizowane w wymiarze 40 godzin stanowią integralną część programu studiów.
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno- wychowawczej oraz sposobami ich realizacji.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów.
- Poznanie metod i narzędzi dokonywania wieloprofilowej oceny funkcjonalnej dziecka oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych programów edukacyjno–terapeutycznych.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych.
- Poznanie zespołu klasowego oraz przeprowadzenie wywiadu z nauczycielem.
- Poznanie zakresu i form działań wpierających ucznia organizowanych w szkole (poznanie form udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej; modelu pracy zespołów wspierających rozwój uczniów w placówce; zapoznanie się z prowadzoną dokumentacja dotycząca pomocy psychologiczno-pedagogicznej; poznanie sposobów diagnozowania uczniów objętych pomocą pp).
- Student, jako asystent nauczyciela i wychowawcy:
• obserwuje zajęcia, zgodnie z planami kształcenia dla specjalności. Obserwując zajęcia student powinien poznać organizację nauczania oraz przebieg procesu nauczania oraz wsparcia ucznia na poszczególnych etapach kształcenia oraz swoistość przebiegu lekcji poszczególnych przedmiotów lub innych form wsparcia ucznia; analizuje diagnozę funkcjonalną wybranego dziecka/ucznia oraz wytyczne do indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
- Student pod opieką nauczyciela samodzielnie przeprowadza zajęcia w zakresie: edukacji wczesnoszkolnej, rewalidacji indywidualnej.
- Do obowiązków studenta w miejscu praktyki należy:
• godne reprezentowanie uczelni i postępowanie wg regulaminów placówki, w której realizowana jest praktyka;
• wykonywanie zadań praktyki;
• prowadzenie dokumentacji oraz dbałość o kompletność dokumentacji przewidzianej programem oraz uzyskanie potwierdzeń wykonywanych czynności (stosowne podpisy i pieczęcie w miejscu odbywanej praktyki wskazane w dokumentacji).
DRUKI DO POBRANIA
Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
W cyklu 2021Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE Praktyki studenckie realizowane w wymiarze 40 godzin stanowią integralną część programu studiów. - Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno- wychowawczej oraz sposobami ich realizacji. - Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów. - Poznanie metod i narzędzi dokonywania wieloprofilowej oceny funkcjonalnej dziecka oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych programów edukacyjno–terapeutycznych. - Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych. - Poznanie zespołu klasowego oraz przeprowadzenie wywiadu z nauczycielem. - Poznanie zakresu i form działań wpierających ucznia organizowanych w szkole (poznanie form udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej; modelu pracy zespołów wspierających rozwój uczniów w placówce; zapoznanie się z prowadzoną dokumentacja dotycząca pomocy psychologiczno-pedagogicznej; poznanie sposobów diagnozowania uczniów objętych pomocą pp). - Student, jako asystent nauczyciela i wychowawcy: • obserwuje zajęcia, zgodnie z planami kształcenia dla specjalności. Obserwując zajęcia student powinien poznać organizację nauczania oraz przebieg procesu nauczania oraz wsparcia ucznia na poszczególnych etapach kształcenia oraz swoistość przebiegu lekcji poszczególnych przedmiotów lub innych form wsparcia ucznia; analizuje diagnozę funkcjonalną wybranego dziecka/ucznia oraz wytyczne do indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego - Student pod opieką nauczyciela samodzielnie przeprowadza zajęcia w zakresie: edukacji wczesnoszkolnej, rewalidacji indywidualnej. - Do obowiązków studenta w miejscu praktyki należy: • godne reprezentowanie uczelni i postępowanie wg regulaminów placówki, w której realizowana jest praktyka; • wykonywanie zadań praktyki; • prowadzenie dokumentacji oraz dbałość o kompletność dokumentacji przewidzianej programem oraz uzyskanie potwierdzeń wykonywanych czynności (stosowne podpisy i pieczęcie w miejscu odbywanej praktyki wskazane w dokumentacji). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna dokumentację placówki oraz organizację i założenia programowe kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach I-III
Zna specyfikę pracy z uczniami z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I –III szkoły podstawowej, w tym formy, rodzaje i etapy zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz zajęć o charakterze rewalidacyjnym, podstawowe cele, metody pracy, formy pracy oraz zasady realizacji funkcji kształcącej, opiekuńczo - wychowawczej i rewalidacyjnej
Zna zasady pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów oraz zna formy działań wpierających ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną w placówkach, w których student realizował praktyki
Umiejętności
Potrafi dokonać analizy obserwowanych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz zajęć o charterze rewalidacyjnym
Potrafi dokonać charakterystyki ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną – na podstawie własnych obserwacji, analizy udostępnionych dokumentów, dotyczących określonego ucznia oraz informacji, zdobytych od nauczycieli i specjalistów
Potrafi zaprojektować plan przebiegu zajęć dydaktyczno - wychowawczych (konspekt) dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na poziomie klas I-III szkoły podstawowej
Potrafi samodzielnie przeprowadzić zajęcia dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną zgodnie z opracowaną koncepcją oraz dokonywać na bieżąco potrzebnych modyfikacji, dostosowując proces nauczania do potrzeb i możliwości uczniów
Kompetencje społeczne
Przestrzega zasad tyki zawodowej
Dokonuje systematycznej analizy poziomu własnej wiedzy i umiejętności. Wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych
praktycznych umiejętności pedagogicznych poprzez aktywną współpracę z nauczycielami bądź innymi specjalistami w ramach realizacji zadań praktyki
Uwagi
W cyklu 2020L:
link do zespołu: |
W cyklu 2020Ln:
link do zespołu: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: