Praktyka asystencko-pedagogiczna w placówkach kształcenia integracyjnego / kształcenia specjalnego - przedszkola, szkoły podstawowe (40 godz.) PC-2P-ERI1
Praktyki studenckie realizowane w wymiarze 40 godzin stanowią integralną część programu studiów.
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną,ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów.
- Poznanie metod i narzędzi dokonywania wieloprofilowej oceny funkcjonalnej dziecka oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych programów edukacyjno–terapeutycznych.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktycznowychowawczych.
- Poznanie zespołu klasowego oraz przeprowadzenie wywiadu z nauczycielem.
- Poznanie zakresu i form działań wpierających ucznia organizowanych w szkole (poznanie form udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej; modelu pracy zespołów wspierających rozwój uczniów w placówce; zapoznanie się z prowadzoną dokumentacją dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej; poznanie sposobów diagnozowania uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- Student, jako asystent nauczyciela obserwując zajęcia powinien:
poznać organizację nauczania oraz przebieg procesu nauczania, wsparcia ucznia na poszczególnych etapach kształcenia oraz swoistość przebiegu lekcji poszczególnych przedmiotów lub innych form wsparcia ucznia;
dokonać analizy diagnozy funkcjonalnej wybranego dziecka/ucznia.
- Student pod opieką nauczyciela samodzielnie przeprowadza zajęcia w zakresie: rewalidacji indywidualnej.
Do obowiązków studenta w miejscu praktyki należy:
godne reprezentowanie uczelni i postępowanie wg regulaminów placówki, w której realizowana jest praktyka;
wykonywanie zadań praktyki;
prowadzenie dokumentacji, dbałość o kompletność dokumentacji przewidzianej programem oraz uzyskanie potwierdzeń wykonywanych czynności (stosowne podpisy i pieczęcie w miejscu odbywanej praktyki wskazane w dokumentacji).
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Sylabus
Karta praktykanta
Inne dokumenty
Skierowanie
W związku z edukacją zdalną następuje kontakt z mgr Klaudią Majewską przez pocztę elektroniczną kmajewska@aps.edu.pl
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna dokumentację placówki, organizację i założenia programowe kształcenia i wychowania dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach kształcenia integracyjnego/kształcenia specjalnego (przedszkola, szkoły podstawowe)
Zna specyfikę pracy z dziećmi/uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, w tym formy, rodzaje i etapy zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz zajęć o charakterze rewalidacyjnym. Podstawowe cele, metody pracy, formy pracy oraz zasady realizacji funkcji kształcącej, opiekuńczo - wychowawczej i rewalidacyjnej w placówkach kształcenia integracyjnego/kształcenia specjalnego (przedszkola, szkoły podstawowe)
Zna zasady pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów oraz zna formy działań wpierających dziecko/ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach, w których student realizował praktyki
Umiejętności
Potrafi dokonać analizy obserwowanych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz zajęć o charterze rewalidacyjnym
Potrafi dokonać anonimowej charakterystyki dziecka/ucznia z niepełnosprawnością intelektualną – na podstawie własnych obserwacji, analizy udostępnionych dokumentów, dotyczących określonego ucznia oraz informacji, zdobytych od nauczycieli i specjalistów
Potrafi zaprojektować plan przebiegu zajęć dydaktyczno – wychowawczych (konspekt) dla dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Potrafi samodzielnie przeprowadzić zajęcia dla dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną zgodnie z opracowaną koncepcją oraz dokonywać na bieżąco potrzebnych modyfikacji, dostosowując proces nauczania do potrzeb i możliwości dzieci/uczniów
Kompetencje społeczne
Świadomie podejmuje zadania związane z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego
Dokonuje systematycznej analizy poziomu własnej wiedzy i umiejętności. Wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych praktycznych umiejętności pedagogicznych poprzez aktywną współpracę z nauczycielami bądź innymi specjalistami w ramach realizacji zadań praktyki
Uwagi
W cyklu 2020Z:
link do zespołu: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: