Praktyka pedagogiczna dyplomowa w szkole podstawowej w klasach I-III, w których prowadzona jest edukacja dzieci z autyzmem - szkoły specjalne lub szkoły/klasy integracyjne (40 godz.) PC-2P-ERA3
TREŚCI PROGRAMOWE
Praktyki studenckie realizowane w wymiarze 40 godzin stanowią integralną część programu studiów.
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów.
- Poznanie metod i narzędzi dokonywania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych planów edukacyjno – terapeutycznych.
- Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego ucznia.
- Przeprowadzenie obserwacji ucznia w sytuacjach dydaktycznych i pozadydaktycznych.
- Przeprowadzenie wywiadu z nauczycielem. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej ucznia oraz sporządzenie anonimowej charakterystyki ucznia.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych.
- Poznanie zakresu i form działań wpierających ucznia organizowanych w szkole (poznanie form udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej; zapoznanie się z prowadzoną dokumentacją dotycząca pomocy psychologiczno-pedagogicznej; poznanie sposobów diagnozowania uczniów objętych pomocą pp).
- Student, jako asystent nauczyciela i wychowawcy: obserwuje zajęcia w
- zgodnie z planami kształcenia dla specjalności. Obserwując zajęcia student powinien poznać organizację i przebieg procesu nauczania oraz wsparcia ucznia na poszczególnych etapach kształcenia, a także swoistość przebiegu lekcji poszczególnych przedmiotów lub innych form wsparcia ucznia.
- Student pod okiem nauczyciela samodzielnie przeprowadza zajęcia na podstawie wcześniej przygotowanych, sprawdzonych i zaakceptowanych przez nauczyciela do realizacji scenariuszy zajęć edukacyjnych i rewalidacyjnych.
Do obowiązków studenta w miejscu praktyki należy:
- godne reprezentowanie uczelni i postępowanie wg regulaminów placówki, w której realizowana jest praktyka;
- wykonywanie zadań praktyki;
- prowadzenie dokumentacji, dbałość o kompletność dokumentacji przewidzianej programem oraz uzyskanie potwierdzeń wykonywanych czynności (stosowne podpisy i pieczęcie w miejscu odbywanej praktyki wskazane w dokumentacji).
DRUKI DO POBRANIA
Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zasady funkcjonowania placówki
Zna założenia programowe, podstawę programową oraz zakres treści realizowanych w ramach zajęć dydaktyczno-wychowawczych
Umiejętności
Potrafi dokonać krytycznej analizy zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz zajęć rewalidacyjnych
Potrafi dokumentować swoją pracę
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia rewalidacyjne zgodnie z opracowaną koncepcją
Kompetencje społeczne
Ma świadomość znaczenia zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej
Uwagi
W cyklu 2020L:
link do zespołu Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aaf152349e3ee44e8ab23dd243a969291%40thread.tacv2/conversations?groupId=1b0814f0-b845-40ec-970a-e4a1c7ff594e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: