Praktyka pedagogiczna w szkołach ponadpodstawowych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (20 godz.) PC-2P-ERA1
TREŚCI PROGRAMOWE
Praktyki studenckie realizowane w wymiarze 20 godzin stanowią integralną część programu studiów.
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, zadaniami wynikającymi z działań diagnostyczno-terapeutycznych oraz sposobami ich realizacji.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga szkolnego, pedagoga specjalnego, psychologa, logopedy, nauczyciela - wychowawcy, innych specjalistów.
- Poznanie metod i narzędzi dokonywania wieloprofilowej oceny funkcjonalnej ucznia oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
- Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego ucznia. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej ucznia oraz sporządzenie anonimowej charakterystyki ucznia.
- Poznanie form działań rewalidacyjnych w zależności od rozpoznanych potrzeb ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych.
- Student, jako asystent specjalisty: hospituje zajęcia zgodnie z planami kształcenia dla specjalności. Hospitując zajęcia student powinien poznać organizację zajęć rewalidacyjnych oraz swoistość ich przebiegu.
- Student pod kontrolą opiekuna samodzielnie przeprowadza zajęcia w zakresie rewalidacji indywidualnej (zgodnie z rodzajem zajęć określonych w programach kształcenia dla danej specjalności).
Do obowiązków studenta w miejscu praktyki należy:
• godne reprezentowanie uczelni i postępowanie wg regulaminów placówki, w której realizowana jest praktyka;
• wykonywanie zadań praktyki;
• prowadzenie dokumentacji, dbałość o kompletność dokumentacji przewidzianej programem oraz uzyskanie potwierdzeń wykonywanych czynności (stosowne podpisy i pieczęcie w miejscu odbywanej praktyki wskazane w dokumentacji).
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2020L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zasady funkcjonowania placówki
Zna założenia programowe, podstawę programową oraz zakres treści realizowanych w ramach zajęć dydaktyczno-wychowawczych
Umiejętności
Potrafi dokonać krytycznej analizy zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz zajęć rewalidacyjnych
Potrafi dokumentować swoją pracę
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia rewalidacyjne zgodnie z opracowaną koncepcją
Kompetencje społeczne
Ma świadomość znaczenia zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: