Współczesne koncepcje pedagogiki specjalnej PC-2F-WKC
- Pedagogika specjalna jako nauka. Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej.
- Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami.
- Przeobrażenia i aktualizacje paradygmatyczne w pedagogice specjalnej związane z niepełnosprawnością.
- Postawy społeczne wobec niepełnosprawnych.
- Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w kształceniu dzieci z niepełnosprawnością
- Podmiotowość, autonomia i godność osób z niepełnosprawnością we współczesnym społeczeństwie.
- Pedagogika specjalna wobec aktualnych zagrożeń i wyzwań ponowoczesności, rozwój pedagogiki specjalnej.
- Wybrane zagadnienia z pedagogiki resocjalizacyjnej i aktualne formy profilaktyki niedostosowania społecznego.
- Kreatywność osób niepełnosprawnych w różnych przejawach ludzkiej aktywności.
Uczestnictwo osób z niepełnosprawnością w kulturze i sztuce.
- Normalizacja współczesnych warunków życia osób z niepełnosprawnością.
- Wybrane współczesne koncepcje i metody rehabilitacji.
- Rehabilitacja społeczna i zawodowa oraz wybrane współczesne formy zatrudnienia osób z niepełnosprawnością.
W cyklu 2020Zn:
Wykłady: 1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej polskiej pedagogice specjalnej. 2. Postawy społeczne wobec choroby, niepełnosprawności i cierpienia a potrzeby osób z niepełnosprawnością - zagadnienia teoretyczne i empiryczne. 3. Niepełnosprawność dziecka nienarodzonego w kontekstach pedagogiki prenatalnej jako nowego obszaru nauk o wychowaniu. 4. Rodzicielstwo i rodzina z niepełnosprawnością w tle. Socjopedagogiczny obraz macierzyństwa i ojcostwa osób z niepełnosprawnością. 5. Teoria i praktyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Współczesne strategie pobudzania rozwoju psychoruchowego i społecznego małego dziecka z niepełnosprawnością. 6. Uczeń z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji – między segregacją a włączaniem. Realia wsparcia i współczesne uwarunkowania kształcenia osób z niepełnosprawnością 7. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną (wielozakresową) 8. Jakość życia w obliczu niepełnosprawności - rehabilitacja medyczna (dostęp do usług medycznych i rehabilitacyjnych), rehabilitacja zawodowa (przygotowanie zawodowe i praca zawodowa), rehabilitacja społeczna (bariery architektoniczne, bariery komunikacyjne, stereotypowy wizerunek osoby z niepełnosprawnością, przykłady społecznego wsparcia) 9. Problematyka zagrożenia wykluczeniem społecznym na przykładzie wybranych rodzajów odmienności somatycznych (przewlekła choroba dermatologiczna; otyłość; zaburzenia wzrostu; deformacje twarzy) 10. Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży w zagadnieniach szczegółowych współczesnej pedagogiki specjalnej 11. Niepełnosprawność w okresie późnej dorosłości. Współczesne problemy geragogiki specjalnej w starzejącym się społeczeństwie. 12. Osoby niepełnosprawne i problematyka niepełnosprawności w środkach masowego przekazu. Sylwetki bohaterów z niepełnosprawnością 13. Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej |
W cyklu 2020Z:
Treści programowe: Wykład 1 (termin: 16.10.) Wykład 2 (termin: 23.10.) Wykład 3 (termin: 30.10.) Wykład 4 (termin: 06.11.) Wykład 5 (termin: 13.11.) Wykład 6 (termin: 20.11.) Wykład 7 (termin: 27.11.) Wykład 8 (termin: 04.12.) Wykład 9 (termin: 11.12.) Wykład 10 (termin: 18.12.) Wykład 11 (termin: 08.01.) Wykład 12 (termin: 15.01.) Wykład 13 (termin: 22.01.) Wykład 14 (termin: 29.01.) |
W cyklu 2021Z:
Treści programowe: Wykład 1 Wykład 2 Wykład 3 Wykład 4 Wykład 5 Wykład 6 Wykład 7 Wykład 8 Wykład 9 Wykład 10 Wykład 11 Wykład 12 Wykład 13 Wykład 14 |
W cyklu 2021Zn:
Wykłady: 1. Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej polskiej pedagogice specjalnej. 2. Postawy społeczne wobec choroby, niepełnosprawności i cierpienia a potrzeby osób z niepełnosprawnością - zagadnienia teoretyczne i empiryczne. 3. Niepełnosprawność dziecka nienarodzonego w kontekstach pedagogiki prenatalnej jako nowego obszaru nauk o wychowaniu. 4. Rodzicielstwo i rodzina z niepełnosprawnością w tle. Socjopedagogiczny obraz macierzyństwa i ojcostwa osób z niepełnosprawnością. 5. Teoria i praktyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Współczesne strategie pobudzania rozwoju psychoruchowego i społecznego małego dziecka z niepełnosprawnością. 6. Uczeń z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji – między segregacją a włączaniem. Realia wsparcia i współczesne uwarunkowania kształcenia osób z niepełnosprawnością 7. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną (wielozakresową) 8. Jakość życia w obliczu niepełnosprawności - rehabilitacja medyczna (dostęp do usług medycznych i rehabilitacyjnych), rehabilitacja zawodowa (przygotowanie zawodowe i praca zawodowa), rehabilitacja społeczna (bariery architektoniczne, bariery komunikacyjne, stereotypowy wizerunek osoby z niepełnosprawnością, przykłady społecznego wsparcia) 9. Problematyka zagrożenia wykluczeniem społecznym na przykładzie wybranych rodzajów odmienności somatycznych (przewlekła choroba dermatologiczna; otyłość; zaburzenia wzrostu; deformacje twarzy) 10. Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży w zagadnieniach szczegółowych współczesnej pedagogiki specjalnej 11. Niepełnosprawność w okresie późnej dorosłości. Współczesne problemy geragogiki specjalnej w starzejącym się społeczeństwie. 12. Osoby niepełnosprawne i problematyka niepełnosprawności w środkach masowego przekazu. Sylwetki bohaterów z niepełnosprawnością 13. Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej |
W cyklu 2021L:
1. Postawy społeczne wobec choroby, niepełnosprawności i cierpienia a potrzeby osób z niepełnosprawnością - zagadnienia teoretyczne i empiryczne. |
W cyklu 2021Ln:
1. Postawy społeczne wobec choroby, niepełnosprawności i cierpienia a potrzeby osób z niepełnosprawnością - zagadnienia teoretyczne i empiryczne. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk humanistycznych i społecznych, którą jest w stanie twórczo rozwijać
w kontekście zagadnień pedagogiki specjalnej.
Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu pedagogiki specjalnej rozszerzony o terminy stosowane w naukach
humanistycznych i społecznych.
Zna i rozumie normy etyczne obowiązujące w rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji.
Umiejętności
Posiada umiejętność precyzyjnego wypowiadania się w mowie i piśmie oraz formułowania uzasadnień na tematy dotyczące różnych
zagadnień z pedagogiki specjalnej. Wykorzystuje różne ujęcia teoretyczne z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych nauk humanistycznych i społecznych.
Potrafi rozpoznawać ważną empirycznie przestrzeń badawczą z zakresu pedagogiki specjalnej, ustalać założenia koncepcyjne badań,
prowadzić badania, analizować i interpretować wyniki, forować wnioski oraz dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki specjalnej.
Kompetencje społeczne
Potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności i określić potrzeby w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego.
Docenia znaczenie ciągłego poszerzania wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki specjalnej w powiązaniu z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi oraz budowania warsztatu pracy pedagoga specjalnego.
Docenia bogatą tradycję oraz dorobek pedagogiki specjalnej oraz utożsamia się z jej wartościami, celami i zadaniami.
Kryteria oceniania
óżnica programowa
Nakład pracy studenta:
godziny kontaktowe - 15 godzin
przygotowanie się do zajęć - 15 godzin
przygotowanie się do zaliczenia - 20 godzin
sumaryczna liczba godzin - 50 godzin
ECTS – 4 punkty
Link zespołu w aplikacji Microsoft Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aqncGICArhiRxqMW29gLg9SftTKU8SD31fa7hevud_bQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1406a13f-5fcb-4d92-a358-9d6680529efc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018.
Niepełnosprawność wobec wyzwań współczesności: studium społeczne, (red.) T. Bąk, K. Kardas. Wydawnictwo Państwowej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza, Jarosław Presom 2012.
Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, (red.) U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski, A. Krause. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2008.
Literatura uzupełniająca:
Choroba, niepełnosprawność, cierpienie oraz postawy wobec nich – w teorii i w badaniach, (red.) E. Zasępa. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2010.
Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej, (red.) A. Skoczek, A. Piestrzyńska. Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2016.
Pedagogika specjalna, (red.) W. Dykcik. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009.
Sahaj T., Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013.
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Choroba, niepełnosprawność, cierpienie oraz postawy wobec nich – w teorii i w badaniach, (red.) E. Zasępa. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2010. |
W cyklu 2020Z:
Wykład 1 Wykład 2 Wykład 3 Wykład 4 Wykład 5 Wykład 6 Wykład 7 Gładyszewska-Cylulko, J. (2014). Postępowanie terapeutyczno-wychowawcze wobec dziecka niepełnosprawnego wzrokowo. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. (s. 336-355). Kraków: Wydawnictwo „Impuls”. (IBUK Libra) Drzazga, A. (2014). Wczesna interwencja terapeutyczna u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym za pomocą systemu nauczania kierowanego Petö. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. (s. 407-414). Kraków: Wydawnictwo „Impuls”. (IBUK Libra) Wykład 8 Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN, s. 25-31. (IBUK Libra) (Rozdział 2. Definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych i rodzajów specjalnego wsparcia edukacyjnego) Wykład 9 Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN, s. 77-88. (IBUK Libra) (Rozdział 7. Niepełnosprawność intelektualna) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN, s. 281-292. (IBUK Libra) (Rozdział 17. Autyzm) Wykład 10 Wykład 11 Wykład 12 Wykład 13 Wykład 14 |
W cyklu 2021Z:
Wykład 1 Wykład 2 Wiśniewska, J. (red.) (2015). Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia. Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy. (Biblioteka APS) Wykład 3 Wykład 4 Wykład 5 Strączek, K. (2016). Mamy z innej planety: historie kobiet, które urodziły niepełnosprawne dziecko. Kraków: Wydawnictwo Znak. Szarkowicz, D. (2009). W poszukiwaniu sił … Osoba z niepełnosprawnością w rodzinie. W: D. Baczała, J.J. Błeszyński, M. Zaorska (red.), Osoba z niepełnosprawnością – opieka, terapia, wsparcie. (s. 115-124). Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. (IBUK Libra) Wykład 6 Wykład 7 Gładyszewska-Cylulko, J. (2014). Postępowanie terapeutyczno-wychowawcze wobec dziecka niepełnosprawnego wzrokowo. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. (s. 336-355). Kraków: Wydawnictwo „Impuls”. (IBUK Libra) Drzazga, A. (2014). Wczesna interwencja terapeutyczna u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym za pomocą systemu nauczania kierowanego Petö. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. (s. 407-414). Kraków: Wydawnictwo „Impuls”. (IBUK Libra) Wykład 8 Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN, s. 25-31. (IBUK Libra) (Rozdział 2. Definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych i rodzajów specjalnego wsparcia edukacyjnego) Wykład 9 Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN, s. 77-88. (IBUK Libra) (Rozdział 7. Niepełnosprawność intelektualna) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN, s. 281-292. (IBUK Libra) (Rozdział 17. Autyzm) Wykład 10 Wykład 11 Wykład 12 Wykład 13 Wykład 14 Wałachowska, M. (2018). Osoba starsza jako wartość w rodzinie. W: M. Kilian, E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Niepełnosprawność w okresie późnej dorosłości. (s. 369-392). Kraków: Wydawnictwo Impuls. (Biblioteka APS) |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska I., Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018. Choroba, niepełnosprawność, cierpienie oraz postawy wobec nich – w teorii i w badaniach, (red.) E. Zasępa. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2010. |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Opis metod kształcenia: wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), metody indywidualnej pracy umysłowej (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji) Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykłady) - 15 godzin ECTS – 4 punkty |
W cyklu 2020Z:
Formą kształcenia w okresie zawieszenia zajęć w trybie stacjonarnym jest edukacja zdalna z wykorzystaniem następujących narzędzi komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (terminy wykładów - piątek g. 11.40 – 13.15: 09.10.; 16.10.; 23.10.; 30.10.; 06.11.; 13.11.; 20.11.; 27.11.; 04.12.; 11.12.; 18.12.; 08.01.; 15.01.; 22.01.; 29.01.); Link do kanału grupy wykładowej: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af07e340a6f2c479491632f71a275f31b%40thread.tacv2/conversations?groupId=50937a9b-e7ce-4425-8b6f-8ae421efe524&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 - „Notes zajęć” w aplikacji MS Teams na kanale grupy wykładowej (recenzję wybranego artykułu naukowego z zakresu współczesnych problemów pedagogiki specjalnej należy umieścić w indywidualnym „Notesie zajęć” MS Teams / zakładka: Recenzja artykułu; ostateczny termin składania prac: 27.11.2020 r.) - aplikacja Forms (test egzaminacyjny sprawdzający wiedzę z zakresu przedmiotu – terminy: egzamin „0” – 29.01.2020 r. – termin obowiązkowy dla wszystkich studentów; egzamin „1” – 02.02.2021 r. g. 9.00-10.00 – termin obowiązkowy dla osób, które nie zaliczyły testu w terminie „0”); zmiana sytuacji epidemicznej dopuszcza przeprowadzenie egzaminu w siedzibie Uczelni Uwaga: Linki do testów zostaną przesłane na dzień przed egzaminem na indywidualne adresy USOSmail osób biorących udział w zajęciach. - platforma IBUK Libra (elektroniczna biblioteka z zasobem książek i artykułów naukowych; obowiązkowa lektura zamieszczonych publikacji w podanych zakresach); - poczta USOSmail i APSmail (indywidualny kontakt ze studentami; indywidualny kontakt z wykładowcą: środa g. 9.30-10.30, piątek g. 10.30-11.30, adres do korespondencji: mwalachowska@aps.edu.pl). Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykłady) - 30 godzin ECTS – 4 punkty |
W cyklu 2021Z:
Metoda dydaktyczna: Wykorzystywane narzędzia komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (zdalne prowadzenie zajęć wykładowych); Link do kanału grupy wykładowej: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac23vgM5gyC3BqkgSoYqdyh8vCFN3Fyxbt1LjfK6-rdA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3906b1db-4143-4794-b3e8-72b5e5277a1a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 - aplikacja Forms (zdalne przeprowadzenie testu egzaminacyjnego sprawdzającego wiedzę z zakresu przedmiotu w przypadku braku możliwości stacjonarnego egzaminowania z powodu sytuacji epidemicznej); Uwaga: Linki do testów zostaną przesłane na dzień przed egzaminem na kanale ogólnym grupy zajęciowej na MS Teams. - platforma IBUK Libra (elektroniczna biblioteka z zasobem książek i artykułów naukowych; obowiązkowa lektura zamieszczonych publikacji w podanych zakresach); - poczta Outlook w domenie APS (indywidualny kontakt ze studentami; adres do korespondencji: mwalachowska@aps.edu.pl). Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykłady) - 30 godzin ECTS – 4 punkty |
W cyklu 2021Zn:
Opis metod kształcenia: wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), metody indywidualnej pracy umysłowej (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji) |
W cyklu 2021L:
óżnica programowa Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Ln:
óżnica programowa Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: