Socjologia niepełnosprawności PC-2F-SON
- Biologiczne i społeczno-kulturowe podejście do niepełnosprawności.
- Inwalidztwo a niepełnosprawność. Perspektywa historyczna.
- Sylwetki twórców rehabilitacji. Rodzaje rehabilitacji.
- Rola rodziny i innych grup w życiu osób niepełnosprawnych. - Zdrowie choroba i niepełnosprawność w świetle teorii socjologicznych (Parsons, Freidson, Goffman, Field).
- Postawy wobec osób niepełnosprawnych.
- Bariery architektoniczne i komunikacyjne.
- Praca i zatrudnienie osób niepełnosprawnych.
- Aktywizacja zawodowa niepełnosprawnych.
- Podmioty działające na rzecz osób niepełnosprawnych.
- Programy Unii Europejskiej dla niepełnosprawnych.
W cyklu 2020L:
1. Przemiany percepcji i narodziny refleksji nad niepełnosprawnością |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2019L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Przedstawia specyfikę i znaczenie socjologii niepełnosprawności, zdrowia i medycyny w systemie nauk społecznych
Posługuje się terminologią z zakresu socjologii niepełnosprawności, zdrowia i medycyny na poziomie rozszerzonym
Opisuje socjologiczne teorie medycyny, zdrowia, choroby i niepełnosprawności
Charakteryzuje społeczno-kulturowe uwarunkowania zachowań w zdrowiu i chorobie
Prezentuje szeroką wiedzę o więziach społecznych pomiędzy osobą z niepełnosprawnością a różnymi grupami i instytucjami społecznymi
Prowadzi analizę aktów prawnych i dokumentów międzynarodowych dotyczących niepełnosprawności
Umiejętności
Wyjaśnia społeczne i kulturowe uwarunkowania zdrowia i niepełnosprawności
Opisuje wpływ nierówności społecznych na zdrowie i niepełnosprawność
Wyjaśnienia rolę rodziny i innych grup społecznych w życiu osób chorych i niepełnosprawnych
Prowadzi analizę postaw społecznych wobec osób chorych, niepełnosprawnych, umierających
Kompetencje społeczne
Docenia potrzebę włączania osób niepełnosprawnych w społeczeństwo
Docenia potrzebę uczenia się przez całe życie
Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób chorych/z niepełnosprawnością/umierających; szanuje ich podmiotowość i prawa
Rozumie konieczność zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Kryteria oceniania
Sposób prowadzenia zajęć:
1. synchronicznie, zgodnie z terminarzem ustalonym na początku semestru (wideospotkania: platforma ZOOM i MsTeams):
26.04.2020, godz. 8.00-10.25
17.05.2020, godz. 8.00-10.25
25.06.2020, godz. 8.00-10.25
2. dodatkowo Studentom udostępniane są materiały z zajęć (prezentacje i lektury) za pomocą poczty elektronicznej.
Metody kształcenia: wykład w postaci prezentacji z komentarzami, film, dyskusja.
Zaliczenie zajęć odbędzie się w formie zespołowej pracy zdalnej. Po każdym wykładzie zostanie zaproponowany temat do analizy problemowej. Każdy ze Studentów wybiera i opracowuje jeden temat a następnie wysyła za pośrednictwem poczty elektronicznej do prowadzącego (a.wolowicz@uw.edu.pl)
Nadzorowanie pracy poprzez komunikatory internetowe oraz pocztę e-mail.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Barnes, C. (2012). Understanding the Social Model of Disability: Past, Present and Future. W: N. Watson, A. Roulstone, C. Thomas (red.), Routledge Handbook of Disability Studies. London, New York: Routledge, s. 12-29.
Barnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Ciaputa, E., Król, A., Warat, M. (2014). Genderowy wymiar niepełnosprawności. Sytuacja kobiet z niepełnosprawnościami wzroku, ruchu i słuchu. W: B. Gąciarz, S. Rudnicki (red.), Polscy niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej. Kraków: Wydawnictwo AGH.
Gąciarz. B. (2014). Przemyśleć niepełnosprawność na nowo. Od instytucji państwa opiekuńczego do integracji i aktywizacji społecznej, Studia Socjologiczne, 2(213), 15-42.
Gąciarz, B. (2014). Model społeczny niepełnosprawności w polityce społecznej. W: Gąciarz, B., Rudnicki, S. (red.). Polscy niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej. Kraków: Wydawnictwo AGH.
Jankowska, M. (2012). Prawa osób niepełnosprawnych w międzynarodowych aktach prawnych. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, 1(1), s. 24-45.
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. 2012, nr 0, poz. 1169).
McRuer, R. (2006). Crip theory. Cultural signs of queerness and disability. New York and London: New York University Press.
Różyńska, J. (2007). Chcemy mieć niesłyszące dziecko – krytyczna analiza decyzji prokreacyjnej Sharon Duchesneau i Candy McCullough. Postępy Rehabilitacji, 4, 19–26.
Rudnicki, S. (2014). Niepełnosprawność i złożoność. Studia Socjologiczne, 2(213), 43-61.
Shakespeare, R. (2014). Disability rights and wrong revisited. London: Routledge.
Szeroczyńska, M., Grzejszczak, R (2012). Ubezwłasnowolnienie i inne formy wsparcia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce – teoria i praktyka. W: Jeśli nie ubezwłasnowolnienie, to co? Prawne formy wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa.
Wołowicz-Ruszkowska, A. (2018). Między reglamentacją praw a nadmiarem roszczeń. Dylematy rodzicielstwa osób z niepełnosprawnością. W: Wiszejko-Wierzbicka, D., Racław, M., Wołowicz-Ruszkowska, A., Byliśmy jak z kosmosu. Między (nie)wydolnością środowiska a potrzebami rodziców z niepełnosprawnościami. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, s. 129-147.
Wołowicz-Ruszkowska, A. (2018). Badania partycypacyjne jako odpowiedź na założenia społecznego modelu niepełnosprawności? Studia de Cultura, 10(1), 165-177.
Zdanowska, M. (2017). Nie-złe upośledzenie. Miesięcznik ZNAK, 740, s. 6-13
Zdrodowska, M. (2016). Między aktywizmem a akademią. Studia nad niepełnosprawnością. Teksty Drugie, 5, 384-403.
Zima-Parjaszewska, M. (2015). Status prawny osoby z niepełnosprawnością intelektualną w świetle Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami i innych aktów prawa międzynarodowego. W: Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w postępowaniach sądowych i przed innymi organami, M. Zima-Parjaszewska (red.). Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, 31-48.
W cyklu 2020L:
Colin Barnes – Niepełnosprawność – Wydawnictwo SIC 2008 |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Wykład w postaci zdalnej MS Teams |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: