Badawczy projekt specjalnościowy - 1 PC-2F-PS1
Problematyka projektu konkretyzuje się w trakcie pierwszych spotkań ze studentami. Propozycje tematów pochodzą od studentów, zaś prowadzący moderuje dyskusję ukazując możliwości, zasadność i konsekwencje podjętej (i ostatecznie zatwierdzonej) problematyki.
Dalszy etap to sprecyzowanie miejsca, instytucji, środowisk i osób badanych oraz dobór odpowiedniej metodologii badań.
Następny etap to przeprowadzenie badań, które dostarczą danych, informacji będących przedmiotem prezentacji i analizy (zostaną one zawarte w raporcie).
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Zn:
Szczegółowe treści programowe: W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z problematyką badań pedagogicznych, wybranymi aspektami konceptualizacji i operacjonalizacji badań pedagogicznych. W trakcie zajęć prowadzonych metodą projektów uczą się tworzyć w praktyce projekty badawcze na wybranych przykładach. W fazie konceptualizacji formułują tematy projektów, precyzują cele badań, problemy i hipotezy. W fazie operacjonalizacji zapoznają się z klasyfikacją metod badawczych, dobierają metody i tworzą narzędzia badań pedagogicznych. Finalnie tworzą własne projekty badań na zaliczenie przedmiotu. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procedury postępowania badawczego
Zna podstawowe metody opracowywania i prezentacji wyników badań (obserwacji bezpośredniej, skal szacunkowych, ankiety, wywiadu, socjometrii, testów osiągnięć szkolnych, eksperymentu pedagogicznego)
Umiejętności
Potrafi, wykorzystując wiedzę z zakresu studiowanej specjalności, opracowywać i realizować projekty badawcze.
Potrafi wydobywać i precyzować problemy dotyczące obszaru studiowanej specjalności oraz projektować ich eksplorację poznawczą w trakcie badań zespołowych.
Potrafi czynnie uczestniczyć w badaniach zespołowych w charakterze współtwórcy postępowania badawczego i realizatora powierzonych mu zadań szczegółowych.
Kompetencje społeczne
Ma pogłębioną świadomość poziom u swojej wiedzy z zakresu metodologii badań nauk społecznych, rozumie potrzebę wiedzy i umiejętności rozwoju w tym zakresie
Kryteria oceniania
1). Podstawą zaliczenia przedmiotu (na ocenę po 2 semestrze) jest pisemny raport, który zawiera:
- krótkie wprowadzenie teoretyczne problematyki
- założenia metodologiczne podjętych badań (przedmiot i cel badań, główne pytania/problemy badawcze, procedura badawcza)
- prezentacja i analiza wyników badań (tekst + tabele, wykresy)
- wnioski z badań.
2). Cały raport nie powinien przekraczać 20 stron.
3). Ocena raportu przypisana jest wszystkim wykonawcom projektu.
Literatura
Wybór literatury wchodzi w zakres zadań, jakie realizują wykonawcy projektu. Są to przede wszystkim pozycje literatury dotyczące metodologii badań społecznych, raporty z badań powiązane z podjętą problematyką (ze szczególnym zwróceniem uwagi na procedurę i narzędzia badawcze) a także inne, mające charakter teoretyczny publikacje odnoszące się do realizowanego projektu. Pomocne mogą także być bazy danych statystycznych dostępne w Internecie (GUS, Eurostat, Education at a Glance).
W cyklu 2021Z:
Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN |
W cyklu 2021Zn:
Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
LINK DO ZESPOŁU dr Grażyny Walczak |
W cyklu 2021Z:
Nakład pracy studenta: Ćwiczenia - 30 godz. |
W cyklu 2021Zn:
Nakład pracy studenta: Ćwiczenia - 15 godz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: