Psychopatologia rozwoju PC-2F-PRU
TREŚCI PROGRAMOWE
- Koncepcje normy, zdrowia psychicznego oraz patologii
- Diagnoza psychologiczna dzieci i młodzieży - specyfika
- Czynniki wpływające na zaburzenia psychiczne w okresie dojrzewania - psychospołeczne i biologiczne (interakcja czynników):
• Teorie systemowe zaburzeń psychicznych
• Koncepcje humanistyczne zaburzeń psychicznych
• Koncepcje poznawcze zaburzeń psychicznych
• Teoria podatności i stresu na przykładzie schizofrenii
- Psychozy o wczesnym początku. Diagnoza, przebieg i konsekwencje dla psychospołecznego funkcjonowania:
• Diagnozowanie ryzykownego stanu psychicznego
• Schizofrenia, choroba afektywna jedno i dwubiegunowa w okresie dojrzewania i wczesnej dorosłości – trudności w realizacji zadań rozwojowych
- Zaburzenia poznawcze w psychozach a funkcjonowanie psychospołeczne
- Zaburzenia osobowości – trudności w funkcjonowaniu psychospołecznym
• klasyfikacja zaburzeń osobowości
• używanie substancji psychoaktywnych a uzależnienie
• zachowania agresywne i autoagresywne
- Zaburzenia okresu późnej dorosłości:
• psychozy endogenne i egzogenne
• łagodne zaburzenia pamięci a choroby otępienne
- Współczesne metody leczenia i oddziaływań terapeutycznych:
• modelowe ośrodki rehabilitacji socjopsychiatrycznej dla młodzieży
• treningi funkcji poznawczych
• psychiatria środowiskowa
• programy zapobiegania stygmatyzacji i wykluczeniu.
W cyklu 2020Zn:
1. Teratogeny |
W cyklu 2021L:
1. Teratogeny • zasady działania teratogenów, przykłady • pierwotna profilaktyka wad cewy nerwowej • Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS) • Płodowy Efekt Alkoholowy 2. Zaburzenia okresu dzieciństwa • typy zaburzeń odżywiania u niemowląt i małych dzieci • ruminacje, pica • czynności nawykowe (ssanie kciuka, masturbacja dziecięca) • zaburzenia snu u dzieci • moczenie mimowolne • mimowolne zanieczyszczanie się kałem • schizofrenia dziecięca 3. Całościowe zaburzenia rozwoju • Autyzm dziecięcy (geneza, charakterystyka zaburzenia, funkcjonowanie osób z autyzmem, rozpoznawanie zaburzenia) • rodzina dziecka autystycznego, pomoc dziecku z autyzmem, terapia • specyfika przywiązania u dzieci z autyzmem • Zespół Retta • Zespół Aspergera 4. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi, • przyczyny i charakterystyczne symptomy ADHD • zaburzenia współwystępujące • rodzina dziecka z ADHD • rozwój społeczny dziecka z ADHD (rówieśnicy, szkoła) • pomoc dziecku z ADHD 5. Tiki, zaburzenia zachowania • etiologia, rodzaje tików • Zespół Tourette'a • modele kształtowania się zachowań u dziecka • zaburzenia zachowania (conduct disorder – CD) • zaburzenia opozycyjno-buntownicze (oppositional defiant disorder – ODD) • zaburzenia zachowania a ADHD • zaburzenia zachowania, agresja a konflikt z prawem 6. Zaburzenia emocjonalne (lękowe) • strach i lęk • zespół uogólnionego lęku • zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne • fobie specyficzne i społeczne • zespół paniki z agorafobią i bez niej • lękowe zaburzenia separacyjne 7. Zaburzenia nastroju i zachowania samobójcze • depresja wielka i dystymia • rodzaje zaburzeń depresyjnych u dzieci • zmiany rozwojowe w zakresie symptomatologii depresyjnej • zaburzenia lękowe a depresja próby samobójcze (rzekome i właściwe) i samobójstwa dokonane • podmiotowe uwarunkowania samobójstw dzieci i młodzieży • społeczne uwarunkowania wzrostu częstości samobójstw dzieci i młodzieży |
W cyklu 2021Ln:
1. Teratogeny • zasady działania teratogenów, przykłady • pierwotna profilaktyka wad cewy nerwowej • Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS) • Płodowy Efekt Alkoholowy 2. Zaburzenia okresu dzieciństwa • typy zaburzeń odżywiania u niemowląt i małych dzieci • ruminacje, pica • czynności nawykowe (ssanie kciuka, masturbacja dziecięca) • zaburzenia snu u dzieci • moczenie mimowolne • mimowolne zanieczyszczanie się kałem • schizofrenia dziecięca 3. Całościowe zaburzenia rozwoju • Autyzm dziecięcy (geneza, charakterystyka zaburzenia, funkcjonowanie osób z autyzmem, rozpoznawanie zaburzenia) • rodzina dziecka autystycznego, pomoc dziecku z autyzmem, terapia • specyfika przywiązania u dzieci z autyzmem • Zespół Retta • Zespół Aspergera 4. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi, • przyczyny i charakterystyczne symptomy ADHD • zaburzenia współwystępujące • rodzina dziecka z ADHD • rozwój społeczny dziecka z ADHD (rówieśnicy, szkoła) • pomoc dziecku z ADHD 5. Tiki, zaburzenia zachowania • etiologia, rodzaje tików • Zespół Tourette'a • modele kształtowania się zachowań u dziecka • zaburzenia zachowania (conduct disorder – CD) • zaburzenia opozycyjno-buntownicze (oppositional defiant disorder – ODD) • zaburzenia zachowania a ADHD • zaburzenia zachowania, agresja a konflikt z prawem 6. Zaburzenia emocjonalne (lękowe) • strach i lęk • zespół uogólnionego lęku • zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne • fobie specyficzne i społeczne • zespół paniki z agorafobią i bez niej • lękowe zaburzenia separacyjne 7. Zaburzenia nastroju i zachowania samobójcze • depresja wielka i dystymia • rodzaje zaburzeń depresyjnych u dzieci • zmiany rozwojowe w zakresie symptomatologii depresyjnej • zaburzenia lękowe a depresja próby samobójcze (rzekome i właściwe) i samobójstwa dokonane • podmiotowe uwarunkowania samobójstw dzieci i młodzieży • społeczne uwarunkowania wzrostu częstości samobójstw dzieci i młodzieży |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna na poziomie rozszerzonym koncepcje związane z psychopatologią rozwoju osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
Ma uporządkowaną, pogłębioną i poszerzoną wiedzę o systemach wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
Ma poszerzoną wiedzę o uczestnikach rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji, ich specjalnych potrzebach oraz o metodach diagnozowania i oceny jakości usług
Zna i porównuje poznane koncepcje normy, normalności, zdrowia psychicznego oraz patologii wyodrębniając różnice między nimi
Umiejętności
Posiada umiejętność spójnego, precyzyjnego i rozbudowanego wypowiadania się w mowie i piśmie, oraz formułowania konstruktywnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień z psychopatologii rozwoju, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych nauk humanistycznych i społecznych
Potrafi rozpoznawać ważną empirycznie przestrzeń badawczą z zakresu psychopatologii rozwoju, ustalać założenia koncepcyjne badań, prowadzić badania, analizować i interpretować wyniki, formułować wnioski oraz wskazywać obszary dalszych badań
Kompetencje społeczne
Ma świadomość konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Literatura
W cyklu 2020Zn:
Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. |
W cyklu 2021L:
Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. Cierpiałkowska L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wyd. Scholar. Namysłowska I. (2007). (red.). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL. Popielarska A., Popielarska M. (red.) (2000). Psychiatria wieku rozwojowego. Warszawa, PZWL. Schaffer, H. R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wolańczyk T., Komender J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL. |
W cyklu 2021Ln:
Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. Cierpiałkowska L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wyd. Scholar. Namysłowska I. (2007). (red.). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL. Popielarska A., Popielarska M. (red.) (2000). Psychiatria wieku rozwojowego. Warszawa, PZWL. Schaffer, H. R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wolańczyk T., Komender J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL. |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Studenci przystępują do pisemnego egzaminu, obejmującego tematykę wykładów oraz wybrane treści z literatury. Egzamin składa się z ok. 30 pytań testowych z jednokrotnym wyborem. Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym na platformie TEAMS pod linkiem: |
W cyklu 2021L:
Studenci otrzymają materiały na wskazane tematy. |
W cyklu 2021Ln:
Studenci otrzymają materiały na wskazane tematy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: