Pedagogika specjalna PC-2F-PES
TREŚCI PROGRAMOWE
- Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna (zarys historii pedagogiki specjalnej na ziemiach polskich jako dyscypliny praktycznej i naukowej; cechy charakterystyczne współczesnej pedagogiki specjalnej, nazewnictwo i terminologia; miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk i jej interdyscyplinarne powiązania z medycyną, psychologią i prawem; podmiot i przedmiot pedagogiki specjalnej).
- Człowiek z niepełnosprawnością (niepełnosprawność w definicjach; modele niepełnosprawności; przyczyny niepełnosprawności; stadia procesu przystosowania się do niepełnosprawności; sytuacja człowieka z niepełnosprawnością i jakość życia; niepełnosprawność w świetle stereotypów społecznych; integracja społeczna osób z niepełnosprawnością).
- Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia (proces rehabilitacji w definicjach; cele rehabilitacji; rodzaje rehabilitacji: lecznicza, psychologiczna, pedagogiczna, zawodowa, społeczna; podstawy prawne procesu rehabilitacji).
- Niepełnosprawność w rodzinie (charakterystyka modelu rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym; sytuacja rodzeństwa dziecka z niepełnosprawnością).
- Organizacja procesu kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce - system segregacyjny a system włączający
- Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego.
- Andragogika i gerontologia specjalna - dorosłość i wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności.
- Analiza poszczególnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej - wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób zaburzeniami ze spektrum autyzmu, osób nieprzystosowanych społecznie
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2020Ln:
Opis szczegółowych treści programowych Wykład 1 (termin: 06.03.) • historyczne początki polskiej pedagogiki specjalnej Wykład 2 (termin: 06.03./20.03.) • wizerunek niepełnosprawności na przestrzeni dziejów Wykład 3 (termin: 20.03./27.03.) • choroba / niepełnosprawność / piętno / teoria piętna Wykład 4 (27.03./28.03.) • niepełnosprawność w rodzinie / model rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym Wykład 5 (28.03./30.05.) • wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – znaczenie terminu / podstawa prawna • istota kształcenia specjalnego / transformacja w obrębie kształcenia specjalnego Wykład 7 (13.06.) • pojęcie „specjalnych potrzeb edukacyjnych” / uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Wykład 8 (13.06.) • niepełnosprawność osób starzejących się |
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu pedagogiki specjalnej rozszerzony o terminy stosowane w naukach humanistycznych i społecznych
Ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej powiązaniu z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi
Ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię i podstawy teoretyczne
Ma usystematyzowaną, pogłębioną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej oraz metodologicznej pedagogiki i pedagogiki specjalnej; zna różne podejścia metodologiczne oraz rozumie konieczność prowadzenia badań interdyscyplinarnych
Umiejętności
Posiada umiejętność spójnego, precyzyjnego i rozbudowanego wypowiadania się w mowie i piśmie oraz formułowania konstruktywnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień z pedagogiki specjalnej, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych nauk humanistycznych i społecznych
Kompetencje społeczne
Docenia bogatą tradycję i dorobek pedagogiki specjalnej oraz utożsamia się z jej wartościami, celami i zadaniami
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2020Ln:
Spis literatury obowiązkowej i uzupełniającej Wykład 1 (termin: 06.03.) Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wydawnictwo IMPULS. (IBUK Libra) (1.1. Pedagogika specjalna a medycyna; 1.2. Pedagogika specjalna a psychologia; 1.3. Pedagogika specjalna a prawo; 1.5. Terminologiczne ustalenia, terminologiczne kontrowersje – wokół pojęcia „niepełnosprawność”) Wykład 2 (termin: 06.03./20.03.) Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wydawnictwo IMPULS. (IBUK Libra) (Rozdział 2. O podmiocie pedagogiki specjalnej – klasyczne ujęcia głównych rodzajów niepełnosprawności) Wykład 3 (termin: 20.03./27.03.) Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wydawnictwo IMPULS. (IBUK Libra) (1.4. Pedagogika specjalna a socjologia – wybrane problemy) Wykład 4 (27.03./28.03.) Obuchowska, I. (red.) (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie: praca zbiorowa. Warszawa: WSiP. Wykład 5 (28.03./30.05.) Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wydawnictwo IMPULS. (IBUK Libra) (4.1. Wczesne wspomaganie rozwoju a niepełnosprawność) Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wydawnictwo IMPULS. (IBUK Libra) (4.4. Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji – między segregacją a włączaniem) Wykład 7 (13.06.) Zaremba, L. (2014). Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/671/identyfikowanie+spe_spr.pdf) Wykład 8 (13.06.) Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wydawnictwo IMPULS. (IBUK Libra) (5.4. Starość osób z niepełnosprawnością – wyzwanie dla pedagogiki specjalnej) |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Link do zespołu: |
W cyklu 2020Ln:
Opis metod kształcenia Formą kształcenia w okresie zawieszenia zajęć w trybie stacjonarnym jest edukacja zdalna z wykorzystaniem następujących narzędzi komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (terminy wykładów w czasie rzeczywistym: 06.03. g. 12.10-14.50; 20.03. g. 10.30-12.55; 27.03. g. 10.30-12.55; 28.03. g. 10.30-12.55; 30.05. g. 15.45-18.10; 13.06. g. 10.30-12.55); - aplikacja Forms (test egzaminacyjny sprawdzający wiedzę z zakresu przedmiotu – terminy: Egzamin „0” – 13.06.2021 r. – termin obowiązkowy dla wszystkich studentów; Egzamin „1” – 03.07.2021 r. g. 9.00-10.00 – termin obowiązkowy dla osób, które nie zaliczyły testu w terminie „0”); Uwaga: Linki do testów zostaną przesłane na dzień przed egzaminem na indywidualne adresy USOSmail osób biorących udział w zajęciach. - platforma IBUK Libra (elektroniczna biblioteka z zasobem książek i artykułów naukowych; dostęp poprzez stronę internetową Biblioteki APS); - poczta USOSmail i APSmail, czat Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą: dyżur studia stacjonarne: wtorek g. 11.30-12.30, środa g. 9.30-10.30; dyżur studia niestacjonarne: 13.03. g. 10.30-11.30, 08.05. g. 10.30-11.30; adres do korespondencji: mwalachowska@aps.edu.pl). Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 18 godz. Link do kanału grupy wykładowej: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5dd1e3a989c644af9bc04f6d0c51193e%40thread.tacv2/conversations?groupId=fd1136c9-ed17-40ca-beea-0e4b7463d56d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu na Teams (umożliwia bezpośrednie dołączenie do zespołu): qb95dbm Kontakt do wykładowcy: mwalachowska@aps.edu.pl |
W cyklu 2021L:
Link do zespołu grupy wykładowej na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQEgi-j6jhgq4ydBTXGBtPI_iX2olr_wqSwdpUd9nBrg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9167c0c1-96a2-4ee3-857c-65c97fbb0521&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Ln:
Link do zespołu: |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: prezentacje,wykład Godziny kontaktowe , wykład 18 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: