Metodologia badań społecznych z elementami statystyki PC-2F-MSS
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Powtórzenie kluczowych informacji o metodach badawczych w naukach społecznych
2. Procedura postępowania badawczego
- formułowanie problemów i hipotez badawczych
- określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób)
- ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych
- próba a populacja – metody doboru próby badawczej
- opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe)
3. Podstawowe metody opisu statystycznego
3.1. Kryteria doboru metod opisu danych
- rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe
- rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal)
- rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności
3.2. Miary tendencji centralnej
- skale nominalne (modalna)
- skale porządkowe (mediana)
- skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna)
3.3. Miary rozproszenia
- skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji)
- skale porządkowe (rozstęp)
- skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności)
3.4. Miary kształtu rozkładu
- skośność
- kurtoza
3.5. Miary współzależności
- skale nominalne (współczynnik siły związku)
- skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana)
- skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona)
4. Standaryzacja wyników Z
5. Podstawy wnioskowania statystycznego
5.1 Formułowanie hipotez statystycznych
- hipoteza zero i alternatywna
- poziom istotności
- błędy I i II rodzaju
5.5 Dobór testu statystycznego
5.6 Testy statystyczne i ich założenia
- Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby) (SPSS)
- Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych (SPSS)
- Test korelacji liniowej Pearsona (SPSS)
W cyklu 2020Zn:
1. Procedura postępowania badawczego. |
W cyklu 2020L:
1. Procedura postępowania badawczego 2. Podstawowe metody opisu statystycznego |
W cyklu 2021Zn:
Treści programowe: 1. Powtórzenie kluczowych informacji o metodach badawczych w naukach społecznych 2. Procedura postępowania badawczego 3. Podstawowe metody opisu statystycznego |
W cyklu 2021L:
Treści programowe: |
W cyklu 2022Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Powtórzenie kluczowych informacji o metodach badawczych w naukach społecznych |
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Powtórzenie kluczowych informacji o metodach badawczych w naukach społecznych |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada rozszerzoną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w zakresie pedagogiki specjalnej
Zna i opisuje przykłady obserwacyjnych i eksperymentalnych metod badawczych. Zna kryteria doboru odpowiednich do sformułowanych problemów metod i technik badawczych
Dostrzega i opisuje ważną empirycznie przestrzeń badawczą pedagogiki specjalnej
Zna założenia prowadzenia analiz ilościowych i jakościowych wyników badań. Opisuje podstawowe metody opisu statystycznego i wnioskowania oraz kryteria ich doboru
Umiejętności
Rozpoznaje ważną empirycznie przestrzeń badawczą z zakresu pedagogiki specjalnej
Określa założenia koncepcyjne badań i przeprowadza badania
Analizuje i interpretuje wyniki badań, formułuje wnioski pedagogiczne z badań
Określa kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki specjalnej
Kompetencje społeczne
Ma świadomość konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Kryteria oceniania
Test w formie "open book" sprawdzający wiedzę i umiejętności nabyte podczas kursu, z wykorzystaniem programu SPSS.
Skala ocen:
51% – 60% – dostateczny (3)
61% – 70% – dostateczny plus (3+)
71% – 80% – dobry (4)
81% – 90% – dobry + (4+)
91% – 100% – bardzo dobry (5)
Literatura
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008
S. Bedyńska, M. Cypryańska, M. (red) „Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego”, Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z.o.o., Warszawa 2013
J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 2007
P. Francuz, R. Mackiewicz „Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów”, Wydawnictwo KUL. 2007
M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006
T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001
K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008
G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński – „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007
W cyklu 2020Zn:
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 |
W cyklu 2020L:
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 |
W cyklu 2021Zn:
Polecana literatura: Bąk, J. (2020). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo W.A.B. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
W cyklu 2021L:
Polecana literatura: |
W cyklu 2022L:
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Przedmiot daje studentom wiadomości i umiejętności potrzebne do zaplanowania, przeprowadzenia i opracowania wyników badań w pracy magisterskiej. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Nauczanie zdalne w trybie synchronicznym Ćwiczenia - grupy: kod: fowwv3i |
W cyklu 2020L:
Przedmiot daje studentom wiadomości i umiejętności potrzebne do zaplanowania, przeprowadzenia i opracowania wyników badań w pracy magisterskiej. Ze względu na specyfikę pracy zdalnej, studenci zapoznają się z filmikami instruktażowymi do pracy z programem statystycznym SPSS. Nauczanie zdalne w trybie synchronicznym. Linki do grup zajęciowych (ćwiczenia i wykłady) przesyłają studentom osoby prowadzące poszczególne zajęcia. NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2021Zn:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA (studia niestacjonarne): INNE UWAGI: |
W cyklu 2021L:
Przedmiot daje studentom wiadomości i umiejętności potrzebne do zaplanowania i przeprowadzenia badania ilościowego oraz opracowania wyników badań w pracy magisterskiej. NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2022Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2022L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: