Etyka zawodu pedagoga specjalnego PC-2F-EZS
TREŚCI PROGRAMOWE
- Filozofia, Moralność, Moralność jako fenomen zmienny, Etyka, Działy etyki (ogólnej): Etyka opisowa, Metaetyka, Etyka normatywna:
- Deontologia, Konsekwencjalizm, Etyka cnót, Etyka praktyczna, Podstawowe zasady etyki zawodowej, Wybrane problemy etyki zawodowej
- Etyka zawodowa, Kodeksy i standardy etyczne, Kodeksy a wartości, Współczesne kodeksy etyki zawodowej, Rola i funkcje kodeksów
- etyki zawodowej, Etyki zawodowe jako role społeczne, Pedagog specjalny jako zawód zaufania społecznego, Etos pedagoga specjalnego a pedeutologia
- Aksjologiczne i prawne podstawy stosunku do osób z niepełnosprawnością, Niepełnosprawność w kontekście Praw Człowieka:
- Działania ONZ, Działania UE, Ochrona w polskim systemie prawnym, Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Filozoficzne kontrowersje dotyczące praw człowieka: Punkty sporne, Pojęcie godności
- Niepełnosprawność, Dyskusje wokół pojęcia niepełnosprawności: Rys historyczny, Wpływ rozumienia (definicji) niepełnosprawności na praktykę, Teoretyczne modele rozumienia niepełnosprawności: Model moralny, Model medyczny, Model społeczny, [Model funkcjonalny],
- Model bio-psycho-społeczny, Etyczne konsekwencje modeli niepełnosprawności
- Niepełnosprawność, poradnictwo genetyczne, dyskryminacja, Stanowisko medyczne: Zasady prowadzenia poradnictwa genetycznego,
- Diagnostyka prenatalna i preimplementacyjna, Stanowisko ruchu na rzecz praw osób niepełnosprawnych: „Nowa eugenika”?, Poradnictwo genetyczne a dyskryminacja: Testy presymptomatyczne, Etyka decyzji prokreacyjnych, Selekcja zarodków, Dyskryminacja w kontekście sporów o diagnostykę prenatalną
- Etyka rehabilitacji a pojęcie autonomii, Zasada autonomii: Świadoma zgoda, Konflikt między zasadą działania na rzecz dobra pacjenta a szacunkiem dla autonomii, Zastrzeżenia wobec nadrzędności zasady autonomii w etyce rehabilitacji, Etyka rehabilitacji jako etyka troski
- Etyka resocjalizacji, Moralność a legalność czynu, Pedagogika resocjalizacyjna (Aspekty aksjologiczne), Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich (założenia etyczne), Zasady resocjalizacji a etyka, Etapy resocjalizacji a etyka, Kodeks etyki zawodu kuratora sądowego: Wartości kodeksu, Wybrane etyczne problemy procesu resocjalizacji: Zaburzenia w funkcjonowaniu skazanych w instytucji zamkniętej, Nasilenie agresji i przemocy u skazanych, Trudności w wypełnieniu ról zawodowych przez personel.
W cyklu 2020L:
1. Filozofia, Moralność, Moralność jako fenomen zmienny, Etyka, Działy etyki (ogólnej): Etyka opisowa, Metaetyka, Etyka normatywna: |
W cyklu 2020Ln:
1. Filozofia, Moralność, Moralność jako fenomen zmienny, Etyka, Działy etyki (ogólnej): Etyka opisowa, Metaetyka, Etyka normatywna: |
W cyklu 2021L:
1. Filozofia, Moralność, Moralność jako fenomen zmienny, Etyka, Działy etyki (ogólnej): Etyka opisowa, Metaetyka, Etyka normatywna: |
W cyklu 2021Ln:
1. Filozofia, Moralność, Moralność jako fenomen zmienny, Etyka, Działy etyki (ogólnej): Etyka opisowa, Metaetyka, Etyka normatywna: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna istotę etyki zawodowej i etyki zawodu pedagoga specjalnego oraz ich funkcję w pracy zawodowej.
Potrafi wskazać i opisać etyczne aspekty współczesnych działań pedagogicznych.
Zna przykłady dylematów etycznych pojawiających się w pracy pedagoga specjalnego.
Umiejętności
Ocenia sytuację problemową z perspektywy etycznej i dostrzega jej realne konsekwencje.
Potrafi zilustrować przykładami dylematy etyczne pojawiające się w pracy pedagoga specjalnego.
Kompetencje społeczne
Wykazuje wrażliwość na problemy osób marginalizowanych.
prezentuje humanistyczną postawę – otwartość, dialog, współpracę wobec osób i środowisk marginalizowanych.
Jest świadomy zobowiązań etycznych pedagoga specjalnego i stosuje je w trakcie praktyk, na etapie badań do pracy dyplomowej, jak i dalszych etapach pracy zawodowej.
Literatura
W cyklu 2020L:
Wybrane fragmenty z: |
W cyklu 2020Ln:
Wybrane fragmenty z: |
W cyklu 2021L:
Wybrane fragmenty z: |
W cyklu 2021Ln:
Wybrane fragmenty z: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody kształcenia: wykład, prezentacje multimedialne, ćwiczenia, realizacja zadań, metoda przypadków |
W cyklu 2020Ln:
Metody kształcenia: wykład, prezentacje multimedialne, ćwiczenia, realizacja zadań, metoda przypadków |
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: wykład, prezentacje multimedialne, ćwiczenia, realizacja zadań, metoda przypadków |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: wykład, prezentacje multimedialne, ćwiczenia, realizacja zadań, metoda przypadków |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: