Etyczne problemy współczesności PC-2F-EPW
- Etyka – jej geneza i istota. Swoistość refleksji etycznej i aksjologicznej. Logika rozważań
etycznych. Etyka opisowa i etyka normatywna.
- Etyka tradycyjna i etyka współczesna. Główne problemy współczesnej refleksji etycznej.
Współczesna etyka wobec problemów osoby i wobec problemów globalnych.
- Problemy współczesnej bioetyki. Człowiek jako osoba. Człowiek wobec perspektywy
biologicznego doskonalenia gatunku. Kondycja ludzka a postęp medycyny i biotechnologii.
Humanistyczne postawy – otwartość, dialog, współpraca – wobec osób i środowisk
marginalizowanych.
- Etyczne aspekty ochrony środowiska naturalnego. Od ekorozwoju do rozwoju
zrównoważonego.
- Etyka wobec rozwoju naukowego i osiągnięć cywilizacji technicznej. Etyka wobec
problemów globalnych i globalizacji. Globalizacja a rozwój zrównoważony.
W cyklu 2020Z:
1. Etyka – jej geneza i istota. Swoistość refleksji etycznej i aksjologicznej. Logika rozważań etycznych. Etyka opisowa i etyka normatywna. 2. Etyka tradycyjna i etyka współczesna. Główne problemy współczesnej refleksji etycznej. Współczesna etyka wobec problemów osoby i wobec problemów globalnych. 3. Problemy współczesnej bioetyki. Człowiek jako osoba. Człowiek wobec perspektywy biologicznego doskonalenia gatunku. Kondycja ludzka a postęp medycyny i biotechnologii. Humanistyczne postawy – otwartość, dialog, współpraca – wobec osób i środowisk marginalizowanych. 4. Etyczne aspekty ochrony środowiska naturalnego. Od ekorozwoju do rozwoju zrównoważonego. 5. Etyka wobec rozwoju naukowego i osiągnięć cywilizacji technicznej. Etyka wobec problemów globalnych i globalizacji. Globalizacja a rozwój zrównoważony. |
W cyklu 2020Zn:
1. Specyfika pytań etycznych 2. Współczesne miejsce etyki 3. Jak dyskutować o wyborach etycznych? 4. Altruizm - egoizm 5. Efektywny altruizm 6. Tożsamość - współczesne aspekty etyczne 7. Aspekty etyczne podziału na naturę i kulturę 8. Współczesne problemy z rozumieniem tego co naturalne i tego co kulturowe 9. Charakterystyka technicznego sposobu myślenia 10. Na czym polega odpowiedzialność etyczna 11. Postawy wobec postępu technicznego 12. Eugenika 13. Problemy rynkowego rozstrzygania sporów 14. Społeczeństwo późnej nowoczesności 15. Zagrożenia środowiskowe |
W cyklu 2021Z:
1. Etyka – jej geneza i istota. Swoistość refleksji etycznej i aksjologicznej. Logika rozważań etycznych. Etyka opisowa i etyka normatywna. 2. Etyka tradycyjna i etyka współczesna. Główne problemy współczesnej refleksji etycznej. Współczesna etyka wobec problemów osoby i wobec problemów globalnych. 3. Problemy współczesnej bioetyki. Człowiek jako osoba. Człowiek wobec perspektywy biologicznego doskonalenia gatunku. Kondycja ludzka a postęp medycyny i biotechnologii. Humanistyczne postawy – otwartość, dialog, współpraca – wobec osób i środowisk marginalizowanych. 4. Etyczne aspekty ochrony środowiska naturalnego. Od ekorozwoju do rozwoju zrównoważonego. 5. Etyka wobec rozwoju naukowego i osiągnięć cywilizacji technicznej. Etyka wobec problemów globalnych i globalizacji. Globalizacja a rozwój zrównoważony. |
W cyklu 2021Zn:
1. Specyfika pytań etycznych 2. Współczesne miejsce etyki 3. Jak dyskutować o wyborach etycznych? 4. Altruizm - egoizm 5. Efektywny altruizm 6. Tożsamość - współczesne aspekty etyczne 7. Aspekty etyczne podziału na naturę i kulturę 8. Współczesne problemy z rozumieniem tego co naturalne i tego co kulturowe 9. Charakterystyka technicznego sposobu myślenia 10. Na czym polega odpowiedzialność etyczna 11. Postawy wobec postępu technicznego 12. Eugenika 13. Problemy rynkowego rozstrzygania sporów 14. Społeczeństwo późnej nowoczesności 15. Zagrożenia środowiskowe |
W cyklu 2022Z:
1. Etyka – jej geneza i istota. Swoistość refleksji etycznej i aksjologicznej. Logika rozważań etycznych. Etyka opisowa i etyka normatywna. 2. Etyka tradycyjna i etyka współczesna. Główne problemy współczesnej refleksji etycznej. Współczesna etyka wobec problemów osoby i wobec problemów globalnych. 3. Problemy współczesnej bioetyki. Człowiek jako osoba. Człowiek wobec perspektywy biologicznego doskonalenia gatunku. Kondycja ludzka a postęp medycyny i biotechnologii. Humanistyczne postawy – otwartość, dialog, współpraca – wobec osób i środowisk marginalizowanych. 4. Etyczne aspekty ochrony środowiska naturalnego. Od ekorozwoju do rozwoju zrównoważonego. 5. Etyka wobec rozwoju naukowego i osiągnięć cywilizacji technicznej. Etyka wobec problemów globalnych i globalizacji. Globalizacja a rozwój zrównoważony. |
W cyklu 2022Zn:
Szczegółowe tematy zależą od wybranych lektur i materiałów do opracowania. 1. Specyfika pytań etycznych 2. Współczesne miejsce etyki 3. Jak dyskutować o wyborach etycznych? 4. Altruizm - egoizm 5. Efektywny altruizm 6. Tożsamość - współczesne aspekty etyczne 7. Aspekty etyczne podziału na naturę i kulturę 8. Współczesne problemy z rozumieniem tego co naturalne i tego co kulturowe 9. Charakterystyka technicznego sposobu myślenia 10. Na czym polega odpowiedzialność etyczna 11. Postawy wobec postępu technicznego 12. Eugenika 13. Problemy rynkowego rozstrzygania sporów 14. Społeczeństwo późnej nowoczesności 15. Zagrożenia środowiskowe |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Wyjaśnia filozoficzne podstawy oraz istotę dyskursu etycznego i jego znaczenie w życiu społecznym
Wymienia i charakteryzuje wybrane, reprezentatywne koncepcje etyczne
Odróżnia zadania etyki tradycyjnej od współczesnej i charakteryzuje je
Wymienia i charakteryzuje etyczne problemy współczesnego świata wynikające z aktualnego rozwoju cywilizacyjnego
Określa i charakteryzuje problemy współczesnej bioetyki i ekoetyki
Przedstawia etyczny wymiar kontrowersji wokół globalizacji
Ukazuje problemy etyczne wynikające z ekspansji doktryny neoliberalnej
Umiejętności
Podejmuje zagadnienia etyczne niesione przez tendencje globalizacji i migracji w duchu otwartości i zrozumienia problemów pojawiających się w tym obszarze życia społecznego
Samookreśla się wobec perspektywy modyfikacji biologicznego profilu gatunku homo sapiens wobec postępu medycyny i biotechnologii
Dostrzega znaczenie etyki we współczesnej nauce oraz współczesnych dyskusjach moralnych dotyczących miejsca i zadań współczesnego człowieka
Identyfikuje problemy związane z rozwojem współczesnej cywilizacji oraz jego konsekwencjami w skali lokalnej i globalnej
Kompetencje społeczne
Posiada szersze spojrzenie na otaczający go współczesny świat
Jest otwarty na krytyczny namysł nad sobą, działalnością swoją i innych ludzi oraz skutkami tej działalności i ich etycznymi konsekwencjami wykazuje wrażliwość na problemy globalne przekraczające bezpośredni życiowy horyzont codziennego doświadczenia
Literatura
W cyklu 2020Z:
Należy wybrać jedną książkę z listy poniżej lub 4 artykuły (każdy z innego numeru) z elektronicznego półrocznika "Studies in Global Ethics and Global Education" (sgege.aps.edu.pl): E. Black, Wojna przeciwko słabym. Eugenika i amerykańska kampania …, Warszawa 2004. H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej, Warszawa 2006. N. Chomsky, Zysk ponad ludzi. Neoliberalizm a ład globalny, Warszawa 2000. N. Chomsky, Hegemonia albo przetrwanie…, Warszawa 2005. W. Easterly, Brzemię białego człowieka, Warszawa 2008. L. Verry, J-D. Vincent, Co to jest człowiek, PIW, Warszawa 2003. M. Gawin, Rasa i nowoczesność, Warszawa 2004. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Kraków 1996. N. Klein, No Logo, Warszawa 2004. N. Klein, Doktryna szoku. Jak współczesny kapitalizm wykorzystuje klęski żywiołowe i kryzysy społeczne, Warszawa 2008. G. Picht, Odwaga utopii, Warszawa 1981. K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, Wyd. UW, Warszawa 2009. J. Rifkin, Koniec pracy, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2001. P. Singer, Jeden świat. Etyka globalizacji, Warszawa 2006. J. Stiglitz, Wizja sprawiedliwej globalizacji, Warszawa 2007. I. Wallerstein, Koniec świata jaki znamy, Warszawa 2004. P. Wielgosz, Opium globalizacji, Dialog, Warszawa 2004. M. Zaremba Bielawski, Higieniści. Z dziejów eugeniki, Wyd. Czarne, Wołowiec 2011. |
W cyklu 2020Zn:
Należy wybrać jedną książkę z listy poniżej lub 4 artykuły z elektronicznego półrocznika "Studies in Global Ethics and Global Education" (sgege.aps.edu.pl): K. A. Appiah, Kosmopolityzm. Etyka w świecie obcych H. Arendt, Eichmann w Jerozolimie H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej Franciszek (papież), Laudato Si E. Fromm, Anatomia ludzkiej destrukcyjności R. Girard, Sacrum i przemoc H. Jonas, Zasada odpowiedzialności A. Leder, Rysa na tafli M. Lilla, Bezsilny Bóg. Religia, polityka i nowoczesny zachód. M. Ossowska, Normy moralne P. Rosół, Hans Jonas o etycznej odpowiedzialności nauki i techniki P. Singer, Etyka praktyczna P. Singer, Życie które możesz ocalić J. Sowa, K. Wolański, Sport nie istnieje Ch. Taylor, Etyka autentyczności M. Walzer, Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm B. Williams, Moralność. Wprowadzenie do etyki M. Zaremba Bielawski, Higieniści. Z dziejów eugeniki, Wyd. Czarne, Wołowiec 2011. A. Zybertowicz z zespołem, Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat |
W cyklu 2021Z:
Należy wybrać jedną książkę z listy poniżej lub 4 artykuły (każdy z innego numeru) z elektronicznego półrocznika "Studies in Global Ethics and Global Education" (sgege.aps.edu.pl): E. Black, Wojna przeciwko słabym. Eugenika i amerykańska kampania …, Warszawa 2004. H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej, Warszawa 2006. N. Chomsky, Zysk ponad ludzi. Neoliberalizm a ład globalny, Warszawa 2000. N. Chomsky, Hegemonia albo przetrwanie…, Warszawa 2005. W. Easterly, Brzemię białego człowieka, Warszawa 2008. L. Verry, J-D. Vincent, Co to jest człowiek, PIW, Warszawa 2003. M. Gawin, Rasa i nowoczesność, Warszawa 2004. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Kraków 1996. N. Klein, No Logo, Warszawa 2004. N. Klein, Doktryna szoku. Jak współczesny kapitalizm wykorzystuje klęski żywiołowe i kryzysy społeczne, Warszawa 2008. G. Picht, Odwaga utopii, Warszawa 1981. K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, Wyd. UW, Warszawa 2009. J. Rifkin, Koniec pracy, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2001. P. Singer, Jeden świat. Etyka globalizacji, Warszawa 2006. J. Stiglitz, Wizja sprawiedliwej globalizacji, Warszawa 2007. I. Wallerstein, Koniec świata jaki znamy, Warszawa 2004. P. Wielgosz, Opium globalizacji, Dialog, Warszawa 2004. M. Zaremba Bielawski, Higieniści. Z dziejów eugeniki, Wyd. Czarne, Wołowiec 2011. |
W cyklu 2021Zn:
Należy wybrać jedną książkę z listy poniżej lub 4 artykuły z elektronicznego półrocznika "Studies in Global Ethics and Global Education" (sgege.aps.edu.pl): K. A. Appiah, Kosmopolityzm. Etyka w świecie obcych H. Arendt, Eichmann w Jerozolimie H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej Franciszek (papież), Laudato Si E. Fromm, Anatomia ludzkiej destrukcyjności R. Girard, Sacrum i przemoc H. Jonas, Zasada odpowiedzialności A. Leder, Rysa na tafli M. Lilla, Bezsilny Bóg. Religia, polityka i nowoczesny zachód. M. Ossowska, Normy moralne P. Rosół, Hans Jonas o etycznej odpowiedzialności nauki i techniki J. Sowa, K. Wolański, Sport nie istnieje Ch. Taylor, Etyka autentyczności M. Walzer, Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm B. Williams, Moralność. Wprowadzenie do etyki M. Zaremba Bielawski, Higieniści. Z dziejów eugeniki A. Zybertowicz z zespołem, Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat |
W cyklu 2022Z:
Należy wybrać jedną książkę z listy poniżej lub 4 artykuły (każdy z innego numeru) z elektronicznego półrocznika "Studies in Global Ethics and Global Education" (sgege.aps.edu.pl): E. Black, Wojna przeciwko słabym. Eugenika i amerykańska kampania …, Warszawa 2004. H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej, Warszawa 2006. N. Chomsky, Zysk ponad ludzi. Neoliberalizm a ład globalny, Warszawa 2000. N. Chomsky, Hegemonia albo przetrwanie…, Warszawa 2005. W. Easterly, Brzemię białego człowieka, Warszawa 2008. L. Verry, J-D. Vincent, Co to jest człowiek, PIW, Warszawa 2003. M. Gawin, Rasa i nowoczesność, Warszawa 2004. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Kraków 1996. N. Klein, No Logo, Warszawa 2004. N. Klein, Doktryna szoku. Jak współczesny kapitalizm wykorzystuje klęski żywiołowe i kryzysy społeczne, Warszawa 2008. G. Picht, Odwaga utopii, Warszawa 1981. K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, Wyd. UW, Warszawa 2009. J. Rifkin, Koniec pracy, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2001. P. Singer, Jeden świat. Etyka globalizacji, Warszawa 2006. J. Stiglitz, Wizja sprawiedliwej globalizacji, Warszawa 2007. I. Wallerstein, Koniec świata jaki znamy, Warszawa 2004. P. Wielgosz, Opium globalizacji, Dialog, Warszawa 2004. M. Zaremba Bielawski, Higieniści. Z dziejów eugeniki, Wyd. Czarne, Wołowiec 2011. |
W cyklu 2022Zn:
Należy wybrać jedną książkę z listy poniżej lub 4 artykuły z elektronicznego półrocznika "Studies in Global Ethics and Global Education" (sgege.aps.edu.pl): K. A. Appiah, Kosmopolityzm. Etyka w świecie obcych H. Arendt, Eichmann w Jerozolimie H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej Franciszek (papież), Laudato Si E. Fromm, Anatomia ludzkiej destrukcyjności R. Girard, Sacrum i przemoc H. Jonas, Zasada odpowiedzialności A. Leder, Rysa na tafli M. Lilla, Bezsilny Bóg. Religia, polityka i nowoczesny zachód. M. Ossowska, Normy moralne P. Rosół, Hans Jonas o etycznej odpowiedzialności nauki i techniki J. Sowa, K. Wolański, Sport nie istnieje Ch. Taylor, Etyka autentyczności M. Walzer, Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm B. Williams, Moralność. Wprowadzenie do etyki M. Zaremba Bielawski, Higieniści. Z dziejów eugeniki A. Zybertowicz z zespołem, Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody kształcenia: wykład, film dokumentalny Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15 Przygotowanie się do egzaminu 35-45. Wartość sumaryczna: 50-60 godzin Liczba punktów ECTS - 2. |
W cyklu 2020Zn:
Metody kształcenia: 15 godzin kontaktowych; 45 godzin - przygotowanie do kolokwium; |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: wykład, film dokumentalny Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15 Przygotowanie się do egzaminu 35-45. Wartość sumaryczna: 50-60 godzin Liczba punktów ECTS - 2. |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: 15 godzin kontaktowych; 45 godzin - przygotowanie do kolokwium; |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: wykład, film dokumentalny Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15 Przygotowanie się do egzaminu 35-45. Wartość sumaryczna: 50-60 godzin |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: 60 godzin - przygotowanie do kolokwium; Warunek/różnica programowa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: