Edukacja zdrowotna PC-2F-EDZ
- Kultura fizyczna i jej filary. Olimpijska idea Pierra de Coubertin
- Zdrowotne aspekty aktywności fizycznej
- Zdrowotne aspekty odżywiania
- Nowe dyscypliny sportu – nowoczesne formy ruchu
- Sprawność fizyczna, kształtowanie cech motorycznych
- Układ mięśniowy człowieka i jego znaczenie dla ruchu
- Fizjologiczne aspekty aktywności fizycznej.
W cyklu 2020L:
Wiedza - Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju - Zna podstawowe zasady prawidłowego odżywiania - Zna wybrane aksjologiczne sposoby opisu wychowania zdrowotnego - Przedstawia podstawowe mierniki zdrowia, opisuje zachowania zdrowotne Umiejętności - Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu rozwiązywania problemów związanych z zachowaniami zagrażającymi zdrowiu Kompetencje społeczne - Wykazuje gotowość niesienia pomocy poszkodowanym w przypadku sytuacji zagrożenia zdrowia i życia - Pomaga osobom starszym i niepełnosprawnym w najbliższym środowisku społecznym |
W cyklu 2020Ln:
Przedmiot Edukacja zdrowotna z wychowaniem fizycznym realizowany jest w formie wykładów oraz platformy e-learningowej. Realizowane tematy wykładów: 1. Kultura fizyczna i jej filary. Olimpijska idea Pierra de Coubertin 2. Zdrowotne aspekty aktywności fizycznej 3. Zdrowotne aspekty odżywiania 4. Nowe dyscypliny sportu – nowoczesne formy ruchu 5. Sprawność fizyczna, kształtowanie cech motorycznych 6. Układ mięśniowy człowieka i jego znaczenie dla ruchu 7. Fizjologiczne aspekty aktywności fizycznej. |
W cyklu 2021L:
Wiedza - Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju - Zna podstawowe zasady prawidłowego odżywiania - Zna wybrane aksjologiczne sposoby opisu wychowania zdrowotnego - Przedstawia podstawowe mierniki zdrowia, opisuje zachowania zdrowotne Umiejętności - Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu rozwiązywania problemów związanych z zachowaniami zagrażającymi zdrowiu Kompetencje społeczne - Wykazuje gotowość niesienia pomocy poszkodowanym w przypadku sytuacji zagrożenia zdrowia i życia - Pomaga osobom starszym i niepełnosprawnym w najbliższym środowisku społecznym |
W cyklu 2021Ln:
Wiedza - Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju - Zna podstawowe zasady prawidłowego odżywiania - Zna wybrane aksjologiczne sposoby opisu wychowania zdrowotnego - Przedstawia podstawowe mierniki zdrowia, opisuje zachowania zdrowotne Umiejętności - Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu rozwiązywania problemów związanych z zachowaniami zagrażającymi zdrowiu Kompetencje społeczne - Wykazuje gotowość niesienia pomocy poszkodowanym w przypadku sytuacji zagrożenia zdrowia i życia - Pomaga osobom starszym i niepełnosprawnym w najbliższym środowisku społecznym |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju
- Zna podstawowe zasady prawidłowego odżywiania
- Zna wybrane aksjologiczne sposoby opisu wychowania zdrowotnego
- Przedstawia podstawowe mierniki zdrowia, opisuje zachowania zdrowotne
Umiejętności
- Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu rozwiązywania problemów związanych z zachowaniami zagrażającymi zdrowiu
Kompetencje społeczne
- Wykazuje gotowość niesienia pomocy poszkodowanym w przypadku sytuacji zagrożenia zdrowia i życia
- Pomaga osobom starszym i niepełnosprawnym w najbliższym środowisku społecznym
Literatura
W cyklu 2020L:
1. Pilicz S. i inni 2002 Punktacja sprawności fizycznej młodzieży polskiej wg Międzynarodowego Testu Sprawności fizycznej. 2. Kryteria pomiaru wydolności organizmu testem Coopera, AWF Warszawa. 3. Eurofit – Europejski Test Sprawności Fizycznej 1991 AWF Kraków. 4. Ulatowski T. 1979 Teoria i metodyka sportu. Warszaw. 5. Bielski J. 1996 Życie jest ruchem. Agencja Promo Lider Warszawa. 6. Kulmatycki S. 1993 Stress- joga –relaksacja Podręcznik ćwiczeń wyd. Bagsiński i synowie Wrocław 7. Grodzka – Kubiak E. 2002 Aerobic czy fitness. Poznań. 8. Kutzner – Kozińska M. 1986 Korekcja wad postawy. WSZiP Warszawa. 9. Celejowa I. (2014) Żywienie w sporcie. PZWL, Warszawa. 10. Chełmecki J. (2006) Społeczno - edukacyjne oblicza olimpizmu. Ruch olimpijski i niepełnosprawni sportowcy. Wydawnictwo AWF, Warszawa. 11. Górski J. (2001) Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa. 12. Gracz J., Sankowski T. (2007) Psychologia aktywności sportowej. Wydawnictwo AWF, Poznań. 13. Kuński H. (2000) Promocja zdrowia. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego i zdrowotnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 14. Nowocień J. (2001) Sport i olimpizm w systemie dydaktyczno-wychowawczym szkoły, Wydawnictwo AWF, Warszawa. 15. Sadowski J., Czerwiński J., Sozański H. (2013) Podstawy teorii i technologii treningu sportowego. Wydawnictwo AWF, ZWWF, Biała Podlaska. 16. Sokołowska-Pituchowa J. (2015) Anatomia człowieka. PZWL, Warszawa. |
W cyklu 2020Ln:
1. Pilicz S. i inni 2002 Punktacja sprawności fizycznej młodzieży polskiej wg Międzynarodowego Testu Sprawności fizycznej. 2. Kryteria pomiaru wydolności organizmu testem Coopera, AWF Warszawa. 3. Eurofit – Europejski Test Sprawności Fizycznej 1991 AWF Kraków. 4. Ulatowski T. 1979 Teoria i metodyka sportu. Warszaw. 5. Bielski J. 1996 Życie jest ruchem. Agencja Promo Lider Warszawa. 6. Kulmatycki S. 1993 Stress- joga –relaksacja Podręcznik ćwiczeń wyd. Bagsiński i synowie Wrocław 7. Grodzka – Kubiak E. 2002 Aerobic czy fitness. Poznań. 8. Kutzner – Kozińska M. 1986 Korekcja wad postawy. WSZiP Warszawa. 9. Celejowa I. (2014) Żywienie w sporcie. PZWL, Warszawa. 10. Chełmecki J. (2006) Społeczno - edukacyjne oblicza olimpizmu. Ruch olimpijski i niepełnosprawni sportowcy. Wydawnictwo AWF, Warszawa. 11. Górski J. (2001) Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa. 12. Gracz J., Sankowski T. (2007) Psychologia aktywności sportowej. Wydawnictwo AWF, Poznań. 13. Kuński H. (2000) Promocja zdrowia. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego i zdrowotnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 14. Nowocień J. (2001) Sport i olimpizm w systemie dydaktyczno-wychowawczym szkoły, Wydawnictwo AWF, Warszawa. 15. Sadowski J., Czerwiński J., Sozański H. (2013) Podstawy teorii i technologii treningu sportowego. Wydawnictwo AWF, ZWWF, Biała Podlaska. 16. Sokołowska-Pituchowa J. (2015) Anatomia człowieka. PZWL, Warszawa. |
W cyklu 2021L:
1. Pilicz S. i inni 2002 Punktacja sprawności fizycznej młodzieży polskiej wg Międzynarodowego Testu Sprawności fizycznej. 2. Kryteria pomiaru wydolności organizmu testem Coopera, AWF Warszawa. 3. Eurofit – Europejski Test Sprawności Fizycznej 1991 AWF Kraków. 4. Ulatowski T. 1979 Teoria i metodyka sportu. Warszaw. 5. Bielski J. 1996 Życie jest ruchem. Agencja Promo Lider Warszawa. 6. Kulmatycki S. 1993 Stress- joga –relaksacja Podręcznik ćwiczeń wyd. Bagsiński i synowie Wrocław 7. Grodzka – Kubiak E. 2002 Aerobic czy fitness. Poznań. 8. Kutzner – Kozińska M. 1986 Korekcja wad postawy. WSZiP Warszawa. 9. Celejowa I. (2014) Żywienie w sporcie. PZWL, Warszawa. 10. Chełmecki J. (2006) Społeczno - edukacyjne oblicza olimpizmu. Ruch olimpijski i niepełnosprawni sportowcy. Wydawnictwo AWF, Warszawa. 11. Górski J. (2001) Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa. 12. Gracz J., Sankowski T. (2007) Psychologia aktywności sportowej. Wydawnictwo AWF, Poznań. 13. Kuński H. (2000) Promocja zdrowia. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego i zdrowotnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 14. Nowocień J. (2001) Sport i olimpizm w systemie dydaktyczno-wychowawczym szkoły, Wydawnictwo AWF, Warszawa. 15. Sadowski J., Czerwiński J., Sozański H. (2013) Podstawy teorii i technologii treningu sportowego. Wydawnictwo AWF, ZWWF, Biała Podlaska. 16. Sokołowska-Pituchowa J. (2015) Anatomia człowieka. PZWL, Warszawa. |
W cyklu 2021Ln:
1. Pilicz S. i inni 2002 Punktacja sprawności fizycznej młodzieży polskiej wg Międzynarodowego Testu Sprawności fizycznej. 2. Kryteria pomiaru wydolności organizmu testem Coopera, AWF Warszawa. 3. Eurofit – Europejski Test Sprawności Fizycznej 1991 AWF Kraków. 4. Ulatowski T. 1979 Teoria i metodyka sportu. Warszaw. 5. Bielski J. 1996 Życie jest ruchem. Agencja Promo Lider Warszawa. 6. Kulmatycki S. 1993 Stress- joga –relaksacja Podręcznik ćwiczeń wyd. Bagsiński i synowie Wrocław 7. Grodzka – Kubiak E. 2002 Aerobic czy fitness. Poznań. 8. Kutzner – Kozińska M. 1986 Korekcja wad postawy. WSZiP Warszawa. 9. Celejowa I. (2014) Żywienie w sporcie. PZWL, Warszawa. 10. Chełmecki J. (2006) Społeczno - edukacyjne oblicza olimpizmu. Ruch olimpijski i niepełnosprawni sportowcy. Wydawnictwo AWF, Warszawa. 11. Górski J. (2001) Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa. 12. Gracz J., Sankowski T. (2007) Psychologia aktywności sportowej. Wydawnictwo AWF, Poznań. 13. Kuński H. (2000) Promocja zdrowia. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego i zdrowotnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 14. Nowocień J. (2001) Sport i olimpizm w systemie dydaktyczno-wychowawczym szkoły, Wydawnictwo AWF, Warszawa. 15. Sadowski J., Czerwiński J., Sozański H. (2013) Podstawy teorii i technologii treningu sportowego. Wydawnictwo AWF, ZWWF, Biała Podlaska. 16. Sokołowska-Pituchowa J. (2015) Anatomia człowieka. PZWL, Warszawa. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody pracy: wykład, e-learningowa Nakład pracy studenta: Wykład – 3 godz. Platforma e-learningowa – sprawdzian wiedzy z zakresu kultury fizycznej – 12 godz. Zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 10 godz. |
W cyklu 2020Ln:
Metody pracy: wykład, e-learningowa Nakład pracy studenta: Wykład – 3 godz. Platforma e-learningowa – sprawdzian wiedzy z zakresu kultury fizycznej – 12 godz. Zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 10 godz. Link do zespołu Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0c44d74c24824e4c82a34584db97e17c%40thread.tacv2/conversations?groupId=66a08870-81d6-4c68-9eca-11680209c4c9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021L:
Metody pracy: wykład, e-learningowa Nakład pracy studenta: Wykład – 3 godz. Platforma e-learningowa – sprawdzian wiedzy z zakresu kultury fizycznej – 12 godz. Zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 10 godz. |
W cyklu 2021Ln:
Metody pracy: wykład, e-learningowa Nakład pracy studenta: Wykład – 3 godz. Platforma e-learningowa – sprawdzian wiedzy z zakresu kultury fizycznej – 12 godz. Zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 10 godz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: