Dydaktyka specjalna PC-2F-DYS
TREŚCI PROGRAMOWE
- Metody aktywizujące - pojęcia- metody i techniki aktywizujące; metody aktywizujące a metody tradycyjne - porównanie; stadia w procesie uczenia się; walory edukacyjne technik aktywizujących
- Metody wychowawcze: modelowanie, praktyka pozytywna, hiperkorekcja, autokorekcja
- Metoda projektów
- Techniki C. Freineta
- Metoda Baśniowych Spotkań
- Eksperyment pedagogiczny Szkoła Super
- Gry i zabawy interakcyjne
- Gry i zabawy dydaktyczne
- Mindmapping
- Trening wizualizacji
W cyklu 2020L:
1. Mindmapping (pojęcie kartografii umysłu; proces/etapy tworzenia map myśli w ujęciu indywidualnym, grupowym i w tandemie; zasady i zalecenia dotyczące tworzenia map myśli; rodzaje map myśli - wg. różnych kryteriów; zalety stosowania map myśli;zakres możliwych zastosowań mindmappingu; przykładowe mapy myśli - analiza w oparciu o literaturę). 2. Metoda Baśniowych Spotkań(cechy baśni; jej znaczenie dla rozwoju dziecka; metoda baśniowych spotkań jako metoda postępowania pedagogicznego; jej miejsce w systematyce metod; cel/przeznaczenie metody; charakterystyka funkcjonowania psychospołecznego grupy docelowej; zasady pracy nauczyciela pracującego metodą baśniowych spotkań; etapy pracy metodą baśniowych spotkań; zasady służące tworzeniu programu korekcyjno – usprawniającego; przykładowe scenariusze zajęć korekcyjno -usprawniających prowadzonych metodą baśniowych spotkań - analiza w oparciu o literaturę). 3.Techniki C. Freineta (pojęcie szkoły alternatywnej; kluczowe założenia pedagogiki Freineta; techniki pracy szkolnej wykorzystywane w szkole frenetowskiej; organizacja klasy – pracowni w szkole frenetowskiej; aktualne przykłady stosowania w szkole technik Freineta - w Polsce i na świecie). 4. Metoda projektów (geneza metody projektów; definicja metody projektów; klasyfikacja projektów z uwzględnieniem różnych kryteriów;etapy realizacji zadania metodą projektów; zadania nauczyciela i ucznia w metodzie projektów;walory dydaktyczne i wychowawcze metody projektów; obszary zastosowania metody projektów;praca metodą projektów – analiza przykładowych projektów edukacyjnych w oparciu o literaturę). 5. Metody aktywizujące (pojęcia- metody i techniki aktywizujące; metody aktywizujące a metody tradycyjne - porównanie; stadia w procesie uczenia się; walory edukacyjne technik aktywizujących; praktyczne przykłady technik aktywizujących - rybi szkielet, myślące kapelusze, kosz i walizeczka, drzewko decyzyjne, kula śniegowa). 6. Szkoła Super(teoretyczne założenia eksperymentu pedagogicznego "szkoła super"; metody nauczania stosowane w "szkole super";metody zbierania i zapisu danych o postępach ucznia; wyniki eksperymentu "szkoła super"; zastosowanie opisanych metod -ćwiczenia praktyczne w oparciu o literaturę). 7. Gry i zabawy interakcyjne (zalety stosowania gier i zabaw interakcyjnych w praktyce pedagogicznej - zasady decydujące o ich skuteczności; cele nauczania realizowane przez zastosowanie gier i zabaw interakcyjnych; etapy pracy dydaktycznej przy ich użyciu; praktyczne przykłady zastosowania gier i zabaw interakcyjnych). 8. Gry i zabawy dydaktyczne (pojęcia: rozrywka umysłowa, zagadka, zabawa; rodzaje rozrywek umysłowych; rola zabaw dydaktycznych (zagadek) w procesie kształcenia młodszych uczniów; struktura zagadki; proces jej rozwiązywania; główne obszary zastosowania zabaw dydaktycznych (zagadek) w nauczaniu początkowym; gra dydaktyczna- definicja pojęcia; zalety gier dydaktycznych; klasyfikacja gier dydaktycznych; zasady wprowadzania gier dydaktycznych; praktyczne przykłady zastosowania zabaw i gier dydaktycznych). 9. Metody wychowawcze: praktyka pozytywna (PP), autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie (zakres pojęciowy, cechy charakterystyczne w/w metod; przykłady zastosowań- analiza w odniesieniu do literatury).(2 zajęcia) 10. Trening wizualizacji (definicja pojęcia "twórcza wizualizacja"; schemat przebiegu treningu wizualizacji; zasady i okoliczności stosowania treningu wizualizacji; zastosowanie treningu wizualizacji -analiza w oparciu o literaturę). |
W cyklu 2020Ln:
- Metody aktywizujące - pojęcia, metody i techniki aktywizujące; metody aktywizujące a metody tradycyjne; walory edukacyjne technik aktywizujących |
W cyklu 2021L:
1.Mindmapping (pojęcie kartografii umysłu; proces/etapy tworzenia map myśli w ujęciu indywidualnym, grupowym i w tandemie; zasady i zalecenia dotyczące tworzenia map myśli; rodzaje map myśli - wg. różnych kryteriów; zalety stosowania map myśli;zakres możliwych zastosowań mindmappingu; przykładowe mapy myśli - analiza w oparciu o literaturę). |
W cyklu 2021Ln:
- Metody aktywizujące a metody tradycyjne; walory edukacyjne technik aktywizujących |
W cyklu 2022Ln:
- Metody aktywizujące a metody tradycyjne; walory edukacyjne technik aktywizujących |
W cyklu 2022L:
1. Mindmapping (pojęcie kartografii umysłu; proces/etapy tworzenia map myśli w ujęciu indywidualnym, grupowym; zasady i zalecenia dotyczące tworzenia map myśli; rodzaje map myśli - wg. różnych kryteriów; zalety stosowania map myśli; zakres możliwych zastosowań mindmappingu; przykładowe mapy myśli - analiza w oparciu o literaturę). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawową terminologię stosowaną w dydaktyce specjalnej
Zna cele, zasady, warunki stosowania oraz etapy określonych metod wykorzystywanych w dydaktyce specjalnej
Umiejętności
Wykorzystuje zdobytą wiedzę teoretyczną dotyczącą metod stosowanych w dydaktyce specjalnej w pracy z uczniami ze specjalnych potrzebach edukacyjnych
Kompetencje społeczne
Potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności dotyczący wybranych metod dydaktyki specjalnej oraz określić potrzeby w zakresie doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności
Literatura
W cyklu 2020L:
-Azrin, N. H. i Besalel, V. A. (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Seria: R. V. Hall, M. L. Hall, Jak kierować zachowaniem. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. |
W cyklu 2020Ln:
Uwaga: prowadzący zastrzegają możliwość zmiany literatury z uwagi na edukację zdalną. O kolejności tematów decydują osoby prowadzące ćwiczenia. Literatura do ćwiczeń: 1. Metody aktywizujące |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021Ln:
Uwaga: O kolejności tematów decydują osoby prowadzące ćwiczenia. Literatura do ćwiczeń: 1. Metody aktywizujące |
W cyklu 2022Ln:
Uwaga: O kolejności tematów decydują osoby prowadzące ćwiczenia. Literatura do ćwiczeń: 1. Metody aktywizujące |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Zajęcia realizowane zgodnie z planem zajęć - w aplikacji Ms Teams Grupy/ ZESPOŁY w Ms Teams + LINKI: Gr_2. Metody pracy: praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne - indywidualne i grupowe, prezentacja multimedialna osoby prowadzącej ćwiczenia. NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2020Ln:
Zajęcia realizowane zgodnie z planem zajęć w aplikacji Ms Teams GR. 1. GR. 2. --------------------------------------------------------------------------------------------- mgr Marcin Lerka, e-mail: ml43077@aps.edu.pl GR. 3. GR. 4. GR. 5. GR. 6. dr Anna Nowicka-Skóra, e-mail: anowicka@aps.edu.pl GR. 7. --------------------------------------------------------------------------------------------- |
W cyklu 2021L:
Osoba prowadząca zajęcia: dr Elżbieta Paradowska NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2021Ln:
Metody pracy: praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne - indywidualne i grupowe |
W cyklu 2022Ln:
Metody pracy: praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne - indywidualne i grupowe |
W cyklu 2022L:
Metody pracy: praca z tekstem, rozmowa kierowana, ćwiczenia praktyczne - grupowe i indywidualne, prezentacja multimedialna osoby prowadzącej ćwiczenia. NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: