Diagnostyka psychopedagogiczna PC-2F-DPP
TREŚCI PROGRAMOWE
- Podstawowe pojęcia i ustalenia terminologiczne; etapy postępowania diagnostycznego warunki i cechy pełnej diagnozy
- Ilościowe i jakościowe kategorie badań w procesie diagnozowania
- Diagnoza decyzyjna i interwencyjna
- Dyspozycje diagnosty i kontakt diagnostyczny; źródła błędów w procesie diagnozowania
- Diagnoza w ramach podstawowych form funkcjonowania dziecka w szkole
- Wstępne zasady procesu diagnozowania dotyczącego sytuacji rodzinnej dziecka
- Metody i techniki stosowane w procesie diagnozowania pedagogicznego
- Dobór metod i technik do obszaru i celu diagnozy.
W cyklu 2020Z:
Podstawowe pojęcia z zakresu diagnostyki pedagogicznej, źródła poznania diagnostycznego; znaczenie diagnozy w działaniach o charakterze edukacyjnym i wychowawczym. Zagadnienia do samodzielnego opracowania: 1. Na kim spoczywa odpowiedzialność za przebieg procesu diagnostycznego? E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna, rozdz. 3 (3.1.), s. 54-64 |
W cyklu 2020Zn:
Podstawowe pojęcia z zakresu diagnostyki psychopedagogicznej, znaczenie diagnozy w działaniach o charakterze edukacyjnym i wychowawczym. Zagadnienia do samodzielnego opracowania: Temat: wywiad i rozmowa |
W cyklu 2021Z:
Podstawowe pojęcia z zakresu diagnostyki pedagogicznej, źródła poznania diagnostycznego; znaczenie diagnozy w działaniach o charakterze edukacyjnym i wychowawczym. Zagadnienia do samodzielnego opracowania: 1. Na kim spoczywa odpowiedzialność za przebieg procesu diagnostycznego? Zagadnienia do samodzielnego opracowania (c.d.): |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Z:
Podstawowe pojęcia z zakresu diagnostyki pedagogicznej, źródła poznania diagnostycznego; znaczenie diagnozy w działaniach o charakterze edukacyjnym i wychowawczym. |
W cyklu 2022Zn:
Podstawowe pojęcia z zakresu diagnostyki pedagogicznej, źródła poznania diagnostycznego; znaczenie diagnozy w działaniach o charakterze edukacyjnym i wychowawczym. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Opisuje miejsce diagnostyki w obszarach badawczych pedagogiki specjalnej oraz jej powiązania metodologicznego z naukami humanistycznymi i społecznymi
Wskazuje na powiązania interdyscyplinarne badań z zakresu pedagogiki specjalnej naukami humanistycznymi, społecznymi
Nazywa i wyjaśnia paradygmaty, w jakich prowadzone są badania w zakresie pedagogiki specjalnej
Prezentuje uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat metod diagnozowania w pedagogice specjalnej
Rozumie związek metod diagnozowania z koncepcjami teoretycznymi rehabilitacji, edukacji, terapii, resocjalizacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Podaje zasady i normy etyczne postępowania diagnostycznego w rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji
Umiejętności
Posiada umiejętność wyszukiwania i przetwarzania informacji diagnostycznych z uwzględnieniem różnych źródeł
Opracowuje narzędzie diagnostyczne do oceny obszaru funkcjonowania ucznia/grupy na podstawie wybranej koncepcji teoretycznej
Wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy i interpretacji wyników diagnozy
Nakreśla kierunki dalszych badań w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki specjalnej
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie diagnozowania zjawisk z obszaru pedagogiki specjalnej
Docenia postawę ciągłego doskonalenia warsztatu diagnostycznego w pracy pedagoga specjalnego
Literatura
W cyklu 2020Z:
E. Jarosz E, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak, 2006 |
W cyklu 2020Zn:
E. Jarosz E., E. Wysocka , "Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak, 2006 |
W cyklu 2021Z:
E. Jarosz E, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak, 2006 |
W cyklu 2021Zn:
E. Jarosz E., E. Wysocka , "Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak, 2006 |
W cyklu 2022Z:
E. Jarosz E, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak, 2006 |
W cyklu 2022Zn:
E. Jarosz E, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak, 2006 |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody: Wykład, wspomagany prezentacją treści w formie multimedialnej, dyskusja, analiza przykładów zaczerpniętych z publikacji, prac studentów oraz filmów Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2020Zn:
Metody: Wykład, wspomagany prezentacją treści w formie multimedialnej, dyskusja, analiza przykładów zaczerpniętych z publikacji, prac studentów oraz filmów Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2021Z:
Metody: Wykład, wspomagany prezentacją treści w formie multimedialnej, dyskusja, analiza przykładów zaczerpniętych z publikacji, prac studentów oraz filmów Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2021Zn:
Metody: Wykład, wspomagany prezentacją treści w formie multimedialnej, dyskusja, analiza przykładów zaczerpniętych z publikacji, prac studentów oraz filmów Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2022Z:
Metody: Wykład, wspomagany prezentacją treści w formie multimedialnej, dyskusja, analiza przykładów zaczerpniętych z publikacji, prac studentów oraz filmów Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Zn:
Metody: Wykład, wspomagany prezentacją treści w formie multimedialnej, dyskusja, analiza przykładów zaczerpniętych z publikacji, prac studentów oraz filmów Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: