Praktyka pedagogiczna dyplomowa w gabinetach logopedycznych w szkołach (30 godz.) LO-3P-LOG5b
TREŚCI PROGRAMOWE
Analiza istniejącej dokumentacji logopedycznej i innej specjalistycznej podopiecznego z zaburzeniami wymowy. Zaplanowanie indywidualnego programu terapii logopedycznej dziecka z zaburzeniem mowy o jednym patomechanizmie. Zaplanowanie poszczególnych zajęć logopedycznych, opracowanie ich scenariuszy oraz przygotowanie pomocy dydaktycznych do tych zajęć. Przeprowadzenie zajęć logopedycznych zgodnie z opracowanym programem terapii. Weryfikacja diagnozy logopedycznej dokonywana w trakcie realizacji programu terapii logopedycznej dziecka z zaburzeniem mowy o jednym patomechanizmie (sformułowanie diagnozy wynikającej z terapii). Dokumentacja przebiegu praktyk.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna (na poziomie elementarnym) jednorodne patomechanizmy trudności w językowym porozumiewaniu w wybranych przypadkach opóźnionego i zaburzonego rozwoju mowy.
Zna różne rodzaje ćwiczeń logopedycznych oraz ich przykładowe formy stosowane w terapii dzieci z dyslalią.
Zna zagadnienia związane z zawodem nauczyciela-logopedy: role zawodowe nauczyciela, wzór osobowy, postawę i kunszt nauczycielski, powinności nauczyciela i rozwój zawodowy, etykę nauczycielską, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela i wychowawcy, konieczność dokształcania i doskonalenia zawodowego jako warunków awansu zawodowego.
Zna zagadnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia.
Zna zasady bezpieczeństwa dzieci w szkole oraz poza nią; potrzebę ochrony zdrowia dziecka, w tym zdrowia psychicznego; znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa i dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Umiejętności
Potrafi realizować czynnie program terapii logopedycznej u wybranego podopiecznego.
Potrafi weryfikować program terapii w trakcie prowadzonego z wybranym podopiecznym usprawniania logopedycznego.
Potrafi weryfikować diagnozę wraz z podaniem uzasadnienia po zakończeniu wyznaczonego cyklu usprawniania logopedycznego.
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do współdziałania z opiekunami podopiecznego oraz z innymi specjalistami włączonymi w proces usprawniania logopedycznego dziecka z dyslalią.
Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej w trakcie prowadzenia terapii logopedycznej dziecka z zaburzeniami wymowy.
Jest gotów do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: