Praktyka pedagogiczna asystencka w gabinetach logopedycznych w przedszkolach z oddziałami integracyjnymi (20 godz.) LO-3P-LOG1b
TREŚCI PROGRAMOWE
Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, statutem i planem pracy oraz programem wychowawczo-profilaktycznym. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu diagnostyczno-terapeutycznego wspierającego rozwój ucznia, m.in. logopedy, pedagoga, psychologa, innych specjalistów. Poznanie organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych czynności nauczyciela-logopedy w przedszkolu z oddziałami integracyjnymi, a także jego warsztatu pracy, zapoznanie z dokumentacją logopedyczną, zapoznanie z wyposażeniem gabinetu logopedycznego. Obserwacja dzieci uczestniczących w logopedycznych zajęciach terapeutycznych i profilaktycznych w odniesieniu do etapów rozwoju językowego dziecka i podstawowych zjawisk językowych charakteryzujących te etapy. Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela-logopedy i dzieci. Dokumentacja przebiegu praktyk.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe zagadnienia rozwoju i kształtowania mowy dziecka oraz ćwiczenia stosowane w terapii logopedycznej i podczas zajęć profilaktycznych.
Zna rolę, koncepcje i etykę zawodową nauczyciela-logopedy; zna zadania charakterystyczne dla pracy nauczyciela-logopedy w przedszkolu z oddziałami integracyjnymi.
Zna organizację, statut, plan pracy, zadania i zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu z oddziałami integracyjnymi i poza nim oraz programy wychowawczo-profilaktyczne realizowane w placówce.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji procesów rozwojowych dzieci; działań terapeutycznych, opiekuńczo-wychowawczych, dydaktycznych i organizacyjnych nauczycieli w przedszkolu masowym; potrafi je powiązać z różnymi obszarami działalności logopedycznej oraz wyciągać wnioski dla budowania własnego warsztatu pedagogicznego.
Potrafi analizować psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających i analizować rozwój i kształtowanie mowy dziecka.
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i logopedycznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczno-logopedyczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do poszukiwania wiedzy i współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: