Zajęcia ortofoniczne w przedszkolach LO-3F-ZLP
TREŚCI PROGRAMOWE
Metodyka zajęć ortofonicznych w przedszkolu. Prowadzenie zajęć ortofonicznych w przedszkolu. Treści programowe i zasady prowadzenia pogadanki dla rodziców z zakresu profilaktyki logopedycznej. Prowadzenie pogadanki na terenie przedszkola, w którym przeprowadzone zostały zajęcia ortofoniczne. Ewaluacja zajęć ortofonicznych i pogadanki.
W cyklu 2022L:
ĆWICZENIA: |
W cyklu 2022Ln:
ćwiczenia, warsztaty 1. Metodyka zajęć ortofonicznych 3. Hospitowanie i prowadzenie zajęć ortofonicznych 4. Treści programowe i zasady prowadzenia pogadanki dla rodziców z zakresu profilaktyki logopedycznej 5. Przygotowanie pogadanki 6. Omówienie zajęć ortofonicznych i pogadanki. |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE ĆWICZEŃ (zajęcia mają charakter praktyczny, a poruszane na nich treści uzupełniają przedmiot "Profilaktyka logopedyczna w aspekcie pedagogicznym"): Realizacja warsztatów: |
W cyklu 2023Ln:
ZAJĘCIA O CHARAKTERZE PRAKTYCZNYM treści uzupełniają przedmiot "Profilaktyka logopedyczna w aspekcie pedagogicznym") |
W cyklu 2024Ln:
ZAJĘCIA O CHARAKTERZE PRAKTYCZNYM treści uzupełniają przedmiot "Profilaktyka logopedyczna w aspekcie pedagogicznym") |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna medyczne czynniki ryzyka w okresie pre-, peri- i postnatalnym i ich negatywny wpływ na całościowy rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Rozumie pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających; czynniki warunkujące prawidłowe kształtowanie się umiejętności językowych – rolę przedszkola i rodziny, przygotowania dziecka do nauki w szkole oraz konsekwencje zaburzeń w jego przebiegu, działania o charakterze profilaktyczno-wspomagającym.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu poza nimi oraz zna scenariusze zajęć profilaktycznych.
Umiejętności
Umie dokonać obserwacji i interpretacji działań terapeutycznych, dydaktycznych i organizacyjnych nauczycieli - logopedów; potrafi je powiązać z różnymi obszarami działalności logopedycznej oraz wyciągać wnioski.
Umie analizować działania profilaktyczno-wspomagające i oceniać kształtowanie się systemu językowego dziecka.
Potrafi konstruować program wspierania terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego - przeprowadzić zajęcia wspomagające rozwój mowy z dziećmi z grup przedszkolnych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych planując zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym. Ma świadomość znaczenia zajęć wspomagających dla rozwoju mowy dziecka.
Jest gotów do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań pedagogicznych i dydaktycznych sprzyjających postępom rozwojowym podopiecznych.
Kryteria oceniania
ceny aktywności Słuchaczy podczas zajęć dydaktycznych,
oceny zaleconych przez wykładowców prac pisemnych, np. opracowanych konspektów zajęć ortofonicznych
oceny zajęć próbnych prowadzonych z grupą dzieci w przedszkolu (jeżeli możliwa jest bezpośrednia realizacja zajęć w placówkach oświatowych)
NAKŁAD PRACY STUDENTA
FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE
AKTYWNOŚCI
Uczestnictwo w zajęciach np. ćwiczenia, warsztaty: 5h, 10h
Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 h
Przygotowanie zajęć ortofonicznych - 40 h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r.
2. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r.
LITERATORA UZUPEŁNIAJĄCA:
3. "Profilaktyka logopedyczna w aspekcie edukacyjnym" Tom I, red. K. Węsierska, Wyd. UŚ, Katowice, 2012
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATORA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2022Ln:
1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r. |
W cyklu 2023Ln:
1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r. |
W cyklu 2024Ln:
1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2022Ln:
Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2023Ln:
Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2024Ln:
Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: