Zaburzenia komunikacji w ASD LO-3F-ZKA
TREŚCI PROGRAMOWE
Pojęcie ASD. Klasyfikacje zaburzeń ze spektrum autyzmu. Przyczyny ASD. Psychologiczne teorie autyzmu. Pierwsze objawy. Reakcje na środowisko fizyczne, rozwój poznawczy, rozwój ruchowy, inne zachowania osób z autyzmem. Mowa osób z ASD. Podstawowe metody terapeutyczne dla osób z ASD. Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji w autyzmie z innymi formami zaburzonego rozwoju mowy. Planowanie ogólnego planu terapii dziecka z ASD.
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: Wykłady: Warsztaty: |
W cyklu 2023Ln:
Wykład (12g) Ćwiczenia (6g) |
W cyklu 2024L:
Wykład Ćwiczenia/Warsztaty |
W cyklu 2024Ln:
Wykład (12g) Ćwiczenia (6g) |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna cechy diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) i różnicuje je z innymi tzw. całościowymi zaburzeniami rozwojowymi oraz z zaburzeniami spowodowanymi niedokształceniem mowy o różnej etiologii.
Zna wczesne symptomy zaburzeń autystycznych.
Ma wiedzę na temat prawdopodobnych przyczyn zaburzeń ASD w oparciu o najnowsze wyniki badań naukowych.
Zna podstawowe metody terapeutyczne dla osób z ASD.
Zna podstawowe zasady terapii osób z ASD.
Umiejętności
Poddaje trafnej analizie objawy zaburzeń obserwowane u osób z ASD.
Potrafi interpretować objawy zaburzeń mowy i komunikacji obserwowane u osób z ASD.
Umie skonstruować ogólny plan terapii logopedycznej dla dziecka z ASD.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość szerokiego (nie tylko logopedycznego) zakresu usprawniania osób z ASD i potrzeby współpracy z innymi specjalistami (psychologami, pedagogami, lekarzami).
Jest wrażliwy na specyficzne potrzeby osób z ASD.
Literatura
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: Kwasiborska-Dudek, J., Emiluta-Rozya, D. (red.). (2020). Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD). Wydawnictwo Harmonia Universalis (ISBN 978‐83‐7744‐194‐7) i Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Kwasiborska-Dudek, J., Emiluta-Rozya, D. (red.). (2020). Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD). Wydawnictwo Harmonia Universalis (ISBN 978‐83‐7744‐194‐7) i Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: Kwasiborska-Dudek, J., Emiluta-Rozya, D. (red.). (2020). Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD). Wydawnictwo Harmonia Universalis (ISBN 978‐83‐7744‐194‐7) i Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3 |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3 |
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3 |
W cyklu 2024Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: